۷ دانشگاه ایرانی در لیست برترین‌های جهان قرار گرفتند +جدول

رتبه‌بندی موضوعی ۲۰۲۲ نظام ارزیابی تایمز در ۴ حوزه حقوق، علوم اجتماعی، اقتصاد و آموزش منتشر شد و در این لیست ۷ دانشگاه ایرانی در میان برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نظام رتبه بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین المللی به‌شمار می‌رود که از سال ۲۰۰۴ به ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پرداخته است. دانشگاه‌ها در این نظام ارزیابی بر اساس ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، وجهه بین المللی و ارتباط با صنعت رتبه‌بندی می‌شوند.

نتایج برترین دانشگاه‌های جهان در ۴ حوزه حقوق، علوم اجتماعی، اقتصاد و تجارت و آموزش در رتبه‌بندی ۲۰۲۲ تایمز نیز ۱۳ اکتبر اعلام شد. در این رتبه‌بندی نام ۷ دانشگاه ایرانی مشاهده می‌شود که جزئیات رتبه کشوری و جهانی آن‌ها در جدول زیر آمده است:

 ۷ دانشگاه ایرانی در لیست برترین‌های جهان قرار گرفتند +جدول

حوزه علوم اجتماعی

در رتبه‌بندی موضوعی علوم اجتماعی تایمز در سال ۲۰۲۲،  دانشگاه های پیشرو در زمینه‌های  ارتباطات و رسانه، سیاست و مطالعات بین‌المللی، جامعه شناسی و جغرافیا مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت ۸۷۰ دانشگاه به عنوان برترین دانشگاه‌های علوم اجتماعی جهان شناخته شدند.

دانشگاه آکسفورد، موسسه فناوری ماساچوست(MIT) و دانشگاه استنفورد به عنوان برترین دانشگاه‌های جهان در این لیست معرفی شدند. پس از آن دانشگاه هاروارد، پرینستون، کالیفرنیا، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، دانشگاه کمبریج، دانشگاه میشیگان آن‌بور و دانشگاه شیکاگو به ترتیب رتبه ۴ تا ۱۰ این لیست را کسب کردند.

بر اساس رتبه بندی موضوعی ۲۰۲۲ تایمز در حوزه علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز دانشگاه شیراز(۴۰۰-۳۰۱)، دانشگاه شهید بهشتی(۶۰۰-۵۰۱)، دانشگاه فردوسی مشهد(۶۰۱+) و دانشگاه تهران به ترتیب رتبه اول تا چهارم کشور را کسب کرده‌اند.

حوزه اقتصاد و تجارت

در رتبه‌بندی موضوعی اقتصاد و تجارت تایمز در سال ۲۰۲۲، دانشگاه‌های پیشرو در زمینه‌های تجارت و مدیریت، حسابداری و مالی ، و اقتصاد و اقتصادسنجی مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت ۷۹۵ دانشگاه به عنوان برترین دانشگاه‌های اقتصاد و تجارت جهان شناخته شدند.

موسسه فناوری ماساچوست(MIT)، استنفورد و کمبریج برترین رتبه را در بین دانشگاههای اقتصاد و تجارت جهان کسب کردند. پس از آن دانشگاه‌های آکسفورد، هاروارد، کالیفرنیا، شیکاگو، ییل، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن و دوک رتبه چهارم تا دهم این لیست را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس رتبه بندی موضوعی ۲۰۲۲ تایمز در حوزه اقتصاد و تجارت، دانشگاه صنعتی شریف(۲۵۰-۲۰۱)، صنعتی امیرکبیر(۳۰۰-۲۵۱)، علوم پزشکی ایران(۳۰۰-۲۵۱)، دانشگاه تهران(۵۰۰-۴۰۱)، دانشگاه فردوسی مشهد(۶۰۱+) و شهید بهشتی (۶۰۱+) به عنوان برترین دانشگاه‌های کشور شناخته شده‌اند.

حوزه آموزش

در رتبه‌بندی موضوعی آموزش تایمز در سال ۲۰۲۲، دانشگاه‌های پیشرو در زمینه‌های آموزش ، تربیت معلم و مطالعات آکادمیک در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت ۵۹۷ دانشگاه به عنوان برترین دانشگاه‌های جهان در حوزه آموزش شناخته شدند.

دانشگاه‌های استنفورد، کالیفرنیا و هاروارد رتبه اول تا سوم دانشگاه‌های جهان در حوزه آموزش را به خود اختصاص داده‌اند. دانشگاه‌های آکسفورد، کمبریج، هنگ‌کنگ، شینهوا، پکینگ، وندربیلت و میشیگان ‌آن‌بور رتبه ۴ تا ۱۰ این لیست را به خود اخصاص داده‌اند.

بر اساس رتبه بندی موضوعی ۲۰۲۲ تایمز در حوزه آموزش، دانشگاه فردوسی مشهد(۴۰۰-۳۰۱) و دانشگاه تهران (۶۰۱+) به عنوان برترین دانشگاه‌های کشور شناخته شده‌اند.

حوزه حقوق

۲۵۷ دانشگاه در جهان در حوزه حقوق توسط نظام ارزیابی موضوعی تایمز رتبه‌بندی شدند. متاسفانه نام هیچ دانشگاه ایرانی در این لیست به چشم نمی‌خورد.

۱۰ دانشگاه برتر جهان به ترتیب رتبه شامل دانشگاه‌های استنفورد، کمبریج، نیویورک، آکسفورد، ملبور، یوسی‌ال، هاروارد، سنگاپور، ییل و کی یو لیون هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ازاد US ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 0
      آیا دانشگاه «علوم پزشکی» ایران در رشته های تجارت و مدیریت، حسابداری و مالی ، و اقتصاد و اقتصادسنجی دانشجو میپذیرد و برنامه های پژوهشی دارد؟!! این پرسش در مورد دانشگاه شریف و دانشگاه امیر کبیر هم صادق است. ناگفته نماند که رتبه بالای ۶۰۰ برای یک دانشگاه مهم ایران بهیچوجه افتخار نیست و مایه شرمندگی است.