به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد سلامی در برنامه «رو در رو» که عصر امروز از شبکه 4 سیما پخش شد، با اشاره به آمار دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل میکنند اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در نیمه دوم سال گذشته یک میلیون و 65 هزار دانشجو داشت، با توجه به اینکه دانشجویان ارشد هنوز وارد دانشگاه نشدهاند، نمیتوان تعداد دقیق دانشجویان را تخمین زد.
وی با اشاره به درصد توزیع دانشجو گفت: حدود60 هزار دانشجو دکتری، 180 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد، 7 هزار دانشجوی دکتری حرفهای و باقی دانشجویان کاردانی و کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تحصیل هستند.
کیفیت تحصیلات تکمیلی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره نگاهی که به مدرک دانشگاه آزاد اسلامی از گذشته وجود داشته بیان کرد: پس از اینکه ورود بنده به دانشگاه آزاد اسلامی، در طول 3 سال تعداد دانشجویان دکتری از 6 هزار به 52 هزار نفر رسیده بود. از طرفی در سالهای 95 تا 96 برای جبران کسری بودجه، تعداد دانشجویان ارشد که در هر سال باید به 90 هزار نفر برسد به 180 هزار نفر رسیده بود.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته به صورت جزایر جدا از یکدیگر عمل میکرد؛ به همین دلیل هم کیفیت تحصیلات تکمیلی را در دستور کار خود قرار دادیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن کیفیسازی مدارک دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای اولینبار در مقطع دکتری بوردهای تخصصی توسط دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد. دانشجویان از هر نقطه کشور باید پیش دفاع خود را در بورد تخصصی انجام میدادند که منجر به کیفی بخشی مدرک دانشگاه آزاد اسلامی میشد.
چرا آموزشیار ایجاد شد؟
طهرانچی با اشاره به ایجاد سامانههای یکپارچه آموزشی و پژوهشی در دانشگاه عنوان کرد: نیاز به سامانههای یکپارچه در دانشگاه احساس میشد که خدمات مناسب و مورد نیز دانشجویان در آنها ارائه شود؛ به همین دلیل نیز سامانه آموزشیار و پژوهشیار ایجاد شد. سامانه پژوهشیار اجازه نداد یک استاد نسبت به پذیرش تعداد بالای پایاننامه اقدام کند. از طرفی با نظام آموزشیار یکپارپگی و نظارت دقیقی را ایجاد کردیم.
طهرانچی با اشاره به مشکلات سامانه آموزشیار اظهار کرد: یکپارچگی در فضای مجازی از مشکلات دنیای امروز تلقی میشود. فیسبوک و اینستاگرام هم به عنوان غولهای دنیای مجازی 6 ساعت از کار میافتند. این اتفاق بیانگر آن است که ما اگر بخواهیم اقدامات یکپارچه ملی انجام دهیم، مسیری طولانی در پیش داریم.
وی افزود: مشکلات در سامانه پژوهشیار کمتر است، در این سامانه حدود 100 هزار دانشجوی دکتری و ارشد در حال طی کردن مسیر علمی هستند. همچنین بیش از 30 هزار زمینه پژوهشی برای این دانشجویان فراهم شده است. سیستمی مشابه آموزشیار در کشور وجود ندارد که در آن یک میلیون و 100 هزار دانشجو، 25 هزار استاد مستقیم و 40 استاد حقالتدریس در آن مشغول به فعالیت باشند. تصور کنید در بازه 10 تا 20 روز باید ثبتنام دانشجویان در این سامانه انجام شود؛ تا به حال در کشور اقدامی به این وسعت صورت نگرفته بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: نظام جعل مدرک که موازی و بیرون از انشگاه آزاد، منجر به تجارت چند میلیارد تومانی شده بود با پیگیری دانشگاه آزاد و نیروی انتظامی از بین رفت. از طرفی سامانه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی امکان هیچگونه نفوذی برای جعل مدرک و دانشجوسازی به کسی نمیدهد.
تعجب عراقها از رتبههای جهانی رشتههای دانشگاه آزاد
طهرانچی با بیان اینکه در سه سال اخیر رتبه پژوهشی و کیفیت مقالات دانشگاه آزاد اسلامی افزایش پیدا کرده خاطرنشان کرد: هفته گذشته رایزنیهای لازم برای تاسیس واحد دانشگاه آزاد اسلامی در عراق صورت گرفت. مسئولان عراقی به ما اعلام کردند برای تاسیس این واحد ضرورت دارد رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در نظام رتبهبندی شانگهای زیر 100 باشد. اطلاعات ارائه دادیم که نشان میداد دانشگاه آزاد اسلامی رتبه 43 جهانی را در رشته مکانیک و در 3 رشته مهندسی دیگر رتبه 50 تا 70 را کسب کرده است، که این امر باعث تعجب عراقیها شد و در چنین شرایطی 42 نفر از 43 عضو شورای روسای دانشگاههای عراق به تاسیس شعبه دانشگاه آزاد در عراق رای دادند.
وی با بیان اینکه 52 درصد جوانان زیر 18 سال انتخاب رشته نکردهاند خاطرنشان کرد: آمریکاییها سندی را منتشر میکنند که در آن اعلام کردند سرمایه هر کشور، تعداد دانشاموختگان آن شور در آموزش عالی است و به همین دلیل هم باید نسبت به جذب دانشآموختگان اقدام کنیم. انگلستان نیز اعلام کرده باید آهنربای جذب دانشجو باشیم.
طهرانچی با اشاره به جمعیت دانشجویی کشور در سالهای گذشته و سهم دانشگاه ازین جمعیت عنوان کرد: در سال 91-90 جمعیت دانشجویی کشور 4 میلیون 459 هزار نفر بود. در سال 98-99 به سه میلیون و 215 هزار نفر رسیده این درحالی است که سهم دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش عالی از 37 درصد به 36 درصد رسیده و نسبت به اوایل دهه 90 تنها یک درصد افت داشته است. این امر نشان میدهد اقبال اجتماعی نسبت به آموزش عالی بیکیفیت و ناکارآمد کاهش یافته است. جوانان بر این باورند که آموزش عالی باید برای آنان آینده بسازد.
خروج از اقتصاد شهریهای با ایجاد طرحهای ملی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بخشی از شریان اقتصادی دانشگاه شهریه است، ما با جدیت میکوشیم در اقتصاد دانشبنیان و هستههای فناور گامهای مثبتی برداریم. تفاوت دانشگاه آزاد با دانشگاه دولتی در این است که این دانشگاهها مراکز رشد و شرکت دانشبنیان دارند، زیرا باید داشته باشند؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به اقتصاد دانشگاه نسبت به تاسیس این مراکز اقدام کرده است.
وی همچنین به کارآمدسازی رشتههای دانشگاهی برای کمک حل مشکلات جامعه و اقتصاد دانشگاه اشاره کرد و افزود: کشاورزی 25 درصد gdp کشور را شمل میشود. در حال حاضر رشته کشاورزی که دارای 1600 استاد و 7 هزار دانشجو دارد و تعداد بسیاری از خانوادهها ار طریق کشاورزی زندگی خود را میگذراندند اما برخی فارغالتحصیلان این رشته نمیتوانند یک گلخانه را اداره کنند چون دانشگاه به آنها آموزش نداده است.
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی توان گستردهای دارد، اظهار کرد: نقاط برجسته و ظرفیت واحدها را شناسایی کرده و براساس آن طرحهای ملی را بنا نهادیم. به عنوان مثال در اصفهان با ایجاد شرکت دانشبنیان تولید بذر را با فناوریهای روز آغاز کردیم که به امنیت غذایی و کشاورزی کشور و از طرف دیگر به اقتصاد دانشگاه کمک میکند. همین شرکت دانشبنیان سال گذشته 270 میلیارد ارزشگذاری شد. این اتفاقات اقتصاد دانش بنیان را از اقتصاد تک شهریه به اقتصاد تولید تبدیل میکند.
دلیل افزایش شهریه سالانه چیست؟
طهرانچی با بیان اینکه افزایش شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل تورم اجتناب ناپذیر است خاطرنشان کرد: ابتدای سال، مجلس 25 درصد حقوق کارمند را افزایش میدهد و شهریه دانشگاه آزاد نیز باید متناسب برای تامین حقوق اساتید و کارمندان و متناسب با آن افزایش داده شود. امسال حقوق استادان حدود 55 درصد افزایش داده شد و حقوق کارمندان حدود 25 درصد و علیرغم میل باطنی با توجه به ارقام تورم درصدی به شهریهها اضافه میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به طرحهای مختلف برای مهارتآفرینی و پرداخت شریه دانشجویان گفت: برخی از دانشجویان از 18 سالگی در قالب طرح پویش وارد صنعت شده و شهریه آنان از این طریق پرداخت میشود. به عنوان مثال واحد شهر قدس که حدود 35 دانشجوی صنایع غذایی از سوی یک شرکت صنعتی تامین شهریه میشوند. باید صنعت به کمک شهریه بیاید.
وی افزود: البته امسال مبلغ مورد نظر برای وام شهریه دانشجویان را افزایش دادیم به طوری که حدود 900 میلیارد اعتبار برای وام به دانشجویان ارائه شد. ما از ظرفیت ملی و راه های دیگر برای شهریه کمک میگیریم. همچنان که معتقدم هنوز شهریه دانشگاه آزاد اسلامی از شهریه مدارس غیر انتفاعی بسیار کمتر است.
طهرانچی با اشاره به ساماندهی شهریه دانشجویان گفت: توانستیم شهریهها را بر اساس امکانات منطقه و امکانات واحد دانشگاهی تعریف کنیم. در این راستا جدول 13 گانه تعریف شده که بر اساس آن به عنوان مثال شهریه رشته حقوق در واحد تهران مرکز با شهریه همین رشته در واحد ورامین و شهر قدس و مناطق محروم متفاوت است تا اجحافی در حق دانشجو نباشد.
ماجرای حقوق استادان
به گفته طهرانچی؛ امسال با انضباط بخشی توانستهایم در برابر برخی اسرافها و بیانضباطیهای مالی بایستیم. انضباط بخشی به معنای آن است که بین پرداخت شهریه، ثبتنام نظارت ایجاد کنیم که متاسفانه در گذشته وجو نداشت. طبیعتا در هر مواردی که نظاممند نباشیم احتمال هدر رفت و درز منابع و هدر رفت وجود دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره معیشت اساتید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سال 92 شهریه دانشگاه آزاد اسلامی 3 هزار و 300 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 96 به 5 هزار و 800 میلیارد رسیده و متاسفانه این رقم به دلیل کاهش تعداد دانشجو با تورم و افزایش حقوق کارکنان تناسب نبوده و همین مساله کار را دچار مشکل میکند.
وی با اعلام افزایش حدود 55 درصد حقوق اساتید، افزود: در چنین شرایطی وزارت علوم بر مبنای پول دولت طرح همسانسازی انجام و ساعات کاری اساتید را از 40 ساعت به 54 ساعت افزایش داد و به حقوق آنان 30 درصد اضافه کرد. اما دانشگاه آزاد اسلامی از این قافله جا ماند. ما همان 32 ساعت کاری اساتید را مبتنی بر عملکرد حفظ کردیم.
طهرانچی با تقدیر از استادان دانشگاه آزاد اسلامی به بنیه علمی آنها اشاره کرد و گفت: من تجربه کار در بهترین دانشگاههای ایران را داشتم و میتوان بگویم دانشگاه آزاد اساتید دارد که به لحاظ علمی با اساتید دانشگاههای مطرح کشور برابری میکنند. از طرف دیگر اساتید دانشگاه آزاد پذیرفتهاند در یک نظام غیردولتی کار کنند؛ بر خلاف دانشگاههای دولتی که یک تضمین 30 ساله پشتوانه محکم استادان است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی نمیخواهیم ساعات کاری اساتید را از 32 ساعت به 54 ساعت برسانیم، در چنین شرایطی اساتید از درد جامعه غافل خواهند شد. اساتید باید 32 ساعت در دانشگاه به صورت تمام وقت و باقی ساعات را مرتبط با دانشگاه در جامعه حضور داشته باشند. در برخی از کشورهای اسکاندیناوری حقوقی که در یک دانشگاه به اساتید ارائه میشود یک سوم حقوق است و باقی آن را باید در حوزه صنعت درآمدزایی خود استاد باشد. اساتید دانشگاههای دولتی فقط به صدور مقاله مشغولند و حقوق خود را کامل دریافت میکنند. در دانشگاه آزاد اسلامی میتوانیم با طرحهای مختلف با تکیه بر توان هیئت علمی شاهد تحولی عظیم باشیم.
وی با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری بزرگترین صندوق دولتی است که بودجه آن به 100 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است؛ عنوان کرد: در تلاشیم که این دانشجویان بتوانند از ظرفیت صندوق استفاده کرده و اتفاق نوآورانه را رقم بزنند.
آموزش پساکرونا باید کاملا متحول شود
طهرانچی درباره آموزشهای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در اسفند ماه که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، تجربه آموزش الکترونیک به حدود 10 هزار نفر از دانشجویان را داشتیم. دانشگاه آزاد اسلامی در 13 اسفندماه بخشنامهای را صادر کرد که براساس آن آموزشهای این دانشگاه باید به فضای مجازی انتقال داده میشد. 65 هزار استاد باید آموزش جدید دریافت میکردند. همچنین زیرساخت آن نیز باید فراهم میشد. دانشگاه آزاد با سامانه دان و وادانا توانست نمره 15-16 را کسب کند. دانشگاه آزاد اسلامی در بخش توانمندسازی اساتید در فضای مجازی اقدامات شایان توجهی را انجام داد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در ایران با شتاب زیادی به سمت آموزش مجازی حرکت کردیم. بدون توجه به پیامدهای آن پیش رفتیم. معتقدم هم اکنون که در حال بازگشت به آموزش حضوری هستیم، فضای آموزش و دانشگاه باید با تغییراتی همراه باشد فضای پیش رو فضای 2 سال گذشته نیست. نظام آموزشی 18 سال تلاش میکرد تلفن همراه را از دست دانشآموز بگیرد، حال خودش به دانشآموزان اعلام کرد باید با موبایل و فضای مجازی به مباحث درسی رسیدگی کنید.
وی افزود: فناوری در زندگی بشر اثرگذار است، اگر فناوری شیفته یا فناوری گریز باشیم، بسیار خطرناک است. باید در این مسیر راه میانهای را در پیش بگیریم. آموزش بنای هویت و تربیت اجتماعی است. تربیت اجتماعی از ترکیب دبیرستان و دانشگاه حاصل شود. اگر بخواهیم به همان شیوههای قبل کرونا عمل کنیم، پسا کرونا برای ما تهدید است. باید یک تحول چرخش آفرین در زمینه آموزش داشته باشیم. اگر بخواهیم حافظهمحور عمل کنیم فضای مجازی نشان داده جای حافظه دانشجویان نشسته است. اگر داده دانشجویان را تست کنیم، امتحانات نشان داد چگونه دانشجویان در امتحانات، به صورت گروهی اطلاعات خود را به اشتراک میگذارند. باید به سمت نوع جدید آموزش، فایده محور، کاربردی، مهارت افزا و بسترساز اشتغال حرکت کنیم.
طهرانچی اظهار کرد: باید مربی محوری و نقش مربی را زنده کنیم و شیرینی حضور در فضای حقیقی را به دانشآموزان و دانشجویان بچشانیم. باید رفتار مدرسه و دانشگاه عوض شود. اگر تصور کنیم فقط خوابگاه و سلف را آماده کنیم کار تمام است، شاهد حضور کمرنگ دانشجویان در دانشگاه خواهیم بود.
وی با اعلام استفاده از امکانات زیرساختی دانشگاه و ساختمانها در حوزه پرورش فناور بیان کرد: ما با مفهوم اتمام آموزشمحوری به دانشگاه آزاد اسلامی آمدیم و با کمک معاونت علمی ساختمانها را به سرای نوآوری تبدیل کردهایم. برخی از فضاهای گذشته را به جای اجاره دادن به بستر آموزش جدید و نوآوری تبدیل کردیم. برخی از این ساختمان را تغییر کاربردی داده و بازسازی کردهایم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: به عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی اراک ساختمانهایی در مرکز شهر داشت. ما این فضا را به فضای فناوری پسماند، نساجی و... تبدیل کردیم. این سراهای نوآوری ظرفیتی است که جوانان یاد بگیرند به جای گرفتن مدرک چگونه شرکتداری کنند. دانشگاه آزاد یک شبکه بی نظیر است این شبکه باید به کمک اشتغال دانشبنیان کشور بیاید.
طهرانچی درباره سند برنامه 5 ساله دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه 5 ساله حاصل از یک دوره کامل را تدوین کردهایم که دارای 5 چرخش تحول آفرین و راهبرد کلان است که یکی از آن تقویت قابلیت پاسخگویی به نیازهای آمایشی و کنشگری فعال شبکه های واحدهای دانشگاهی در توسعه محل و پیشرفت اقتصادی و محیط زیستی منطقه است. در 3 محور سند ماموریتمحور آماده میکنیم. اقتصاد استان، بیکاری جوانان و نیازهای استان را بررسی کرده و برای واحدها ماموریتهای جدید تعریف میکنیم. به عنوان مثال در شهر کنارک دانشجویان به جای تحصیل در رشته حقوق باید در رشته های متناسب با صنایع دریایی عمل کنند. برای هر شهر و هر استان یک برنامه کلان ماموریت محور در دست تهیه است.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی 31 سند استانی تهیه کرده است که در3 راهبرد و 10 بسته، ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره تحصیلی در راستای ارتباط آموزش با زیست بوم استفاده شده است. ارتقای تربیت اخلاقی، ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله، توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی، ارتقای جایگاه بینالمللی، فعالیت منسجم و هم افزایی شبکهای و بهرهوری پایداری اقتصادی و ....از جمله این موارد هستند. این سند شنبه با حضور روسای استانی و دانشگاه ارائه خواهد شد. در هرشهری یک دانشکده مهارتآفرینی و کارآفرینی تاسیس خواهد شد که موضوع منطقه را تحت پوشش قرار میدهد و منطبق با زیست بوم در راستای بهرهوری اقتصادی دانشجو تربیت میکند.
انتهای پیام/
نظر شما