اعلام آمادگی جمهوری آذربایجان برای عادی‌سازی روابط با ارمنستان

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با همتای ارمنستانی گفت کشورش آماده عادی‌سازی روابط دو کشور بر اساس قوانین بین‌المللی است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت، کشورش آماده عادی‌سازی روابط با ارمنستان است.

به نوشته خبرگزاری «آذرتاج»، بایراموف در حاشیه نشست کشورهای مستقل همسود با «آرارات میرزویان» دیدار و بر تمایل باکو برای عادی‌سازی روابط دو کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین متذکر شد مفاد بیانیه‌های سه‌جانبه با روسیه که نوامبر ۲۰۲۰ و ژانویه ۲۰۲۱ صادر شده‌اند، باید به طور کامل اجرا شوند.

بایراموف گفت، کشورش آمادگی دارد بر اساس احترام به اصول قوانین بین‌المللی به‌ویژه در زمینه حق حاکمیت، تمامیت ارضی و عدم نقض حریم مرزی، به عادی‌سازی روابط با ارمنستان بپردازد.

وی همچنین مدعی شد اجرای توافقات درخصوص باز بودن تمام راه‌های ارتباطی در منطقه حائز اهمیت بالایی است.

روز پنجشنبه همچنین دیداری سه‌جانبه با حضور وزرای امور خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگزار شد.

لاوروف پیش از این دیدار بیان داشت: «اخیراً گفت‌وگوی مفصلی در مسکو داشتیم اما امروز به مسائل دیگر مربوط به روابط این دو کشور و البته منطقه خواهیم پرداخت».

او با اشاره به اینکه «قره‌باغ باید همواره مورد توجه باشد» گفت، هنوز مسائلی میان باکو و ایروان وجود دارند که حل نشده باقی مانده‌اند.

میرزویان نیز با قدردانی از میانجی‌گری روسیه در مورد اختلافات باکو و ایروان، متذکر شد توافق انجام شده بعد از درگیری‌های قره‌باغ به طور کامل اجرایی نشده‌اند.

وزیر امور خارجه ارمنستان همچنین «حل و فصل جامع و پایدار» اختلافات بر سر منطقه قره‌باغ را خواستار شد.

 جمهوری آذربایجان و ارمنستان سرانجام بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه ۲۴ آبان (نهم نوامبر) بر سر آتش‌بس در این منطقه به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل، جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. روسیه نیز طی این مدت، به عنوان حافظ آتش‌بس نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1114941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =