اعتراف ظریف بخشی از واقعیت برجام / قصور وزیر سابق امور خارجه غیرقابل چشم‌پوشی است

جعفر قنادباشی گفت: سخنی که از زبان ظریف جاری شد یک اعتراف نبود بلکه درواقع بازگو کردن بخشی از واقعیتی بود که بسیاری نسبت به آن آگاهی داشته و حتی نسبت به آن نیز معترض بودند.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز درباره اعتراف اخیر ظریف در مورد عدم مطالعه دقیق متن برجام اظهار کرد: چندین فرضیه و احتمال در مورد این اعتراف مطرح شده که هر کدامشان قابل بررسی و ملاحظه می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

وزیر سابق امور خارجه در قبال برجام اشتباه کرد / روحانی و ظریف به تاریخ و ملت پاسخگو باشند

وی با بیان این مطلب افزود: برخی معتقدند که ظریف یک بخش از اعترافات سریالی یا یک بخش از طرحی را بازگو کرده تا خودش را مطرح کند و یک طرح چند مرحله‌ای را در نظر دارد و فعلا می‌خواهد با بیان این اعترافات در صحنه باقی بماند، اما یک فرضیه دیگر نیز در این میان مطرح است که به نظر صحیح‌تر می‌رسد و آن اینکه ظریف زمانی که از وزارت خارجه فارغ شد متوجه این مسئله شد که اطلاعات بسیار زیادی راجع به متن برجام و واژه تعلیق در فضای مجازی وجود دارد چرا که افرادی مانند نبویان، حمید رسائی و ... صفحاتی مستند از برجام را نشان دادند که در آن واژه تعلیق به خوبی مشخص شده بود، پس باید عنوان کرد سخنی که از زبان ظریف جاری شد یک اعتراف نبود بلکه درواقع بازگو کردن بخشی از واقعیتی بود که بسیاری نسبت به آن آگاهی داشته و حتی نسبت به آن نیز معترض بودند.

قنادباشی ادامه داد: تا زمانی که ظریف بر مسند وزارت خارجه بود، به صرف شنیدن گزارشات راجع به این موضوع کفایت می‌کرد اما حالا که از این مسئولیت فارغ شده به این واقعیت پی برده که بسیاری نسبت به آن آگاهی دارند، لذا خود مجددا آن را بازگو کرده است.

وی با تاکید براینکه این رفتار نباید بدون پاسخ بماند، عنوان کرد: از دستگاه‌های رسمی مثل قوه قضائیه، مجلس و افراد تصمیم‌گیر انتظار می‌رود که چنین خطایی را مورد بررسی قرار دهند، مگر می‌شود فردی مامور بستن یک قرارداد آن هم به این سنگینی باشد و آن را مطالعه نکند.

قنادباشی ادامه داد: نه تنها ظریف بلکه کل اعضای تیم مذاکره‌کننده باید برجام را نه یک بار بلکه چندین بار می‌خواندند و حتی برای خواندن آن از افراد دیگر کمک می‌گرفتند، ما برای یک معامله معمولی با خارج از کشور وکیل و مترجم اختیار می‌کنیم تا معامله به درستی صورت گیرد اما چطور برای یک قرارداد به این مهمی چنین اهمال کاری‌هایی صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: خطا و قصور ظریف غیرقابل چشم‌پوشی است و اگر در کم‌کاری‌های وی عنادی وجود داشته، باید آشکار شود چرا که ما زیان بسیار زیادی از قِبل برجام دیده‌ایم.

قنادباشی گفت: نخواندن متن برجام توسط ظریف باورپذیر نیست چرا که ماموریت اصلی وی نظارت کامل نسبت به متن برجام بوده تا این قرارداد با منافع ما در تضا نبوده و در سرنوشت کشور تاثیر بدی نداشته باشد لذا باید گفت که وی در انجام ماموریت خود خیانت کرده و این اهمال‌کاری نیاز به دادگاه انقلاب دارد.

وی در پایان اظهار کرد: اما از آنجا که کشور در یک شرایط خاص به سر می‌برد، برخی برای اینکه جنجال‌آفرینی به وجود نیاید زیاد روی آن مانور نداده‌اند وگرنه همه دستگاه‌ها موظفند که این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که چرا ظریف در اصلی‌ترین ماموریت خود کوتاهی کرده است و اگر مشخص شود که عمدی در این کار وجود داشته نیاز به مجازات او و همه کسانی که با وی همکاری کرده‌اند وجود دارد و حتی رئیس جمهوری که او را تائید کرده نیز باید بازخواست شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =