سند راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی به واحدها ابلاغ شد/ تشریح جزئیات برنامه 5 ساله دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هفدهمین جلسه شورای دانشگاه از سند تحولی این دانشگاه رونمایی و بر لزوم اجرای آن در تمامی شئون دانشگاه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی در هفدهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی و مراسم رونمایی از برنامه پنج‌ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز ۲۴ مهرماه در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، با اشاره به لزوم پیشرفت در برنامه تحولی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر به قرآن کریم نگاه کنیم، خداوند می‌فرماید؛ «انسان در ابتدا چیزی نمی‌دانست و ما به او ابزار کسب علم عطا کردیم.» اگر انسان چارچوب اخلاقی درستی نداشته باشد، نمی‌تواند به سعادت برسد. خداوند برای ما نظام فراگیری، پژوهش و توسعه علم قرار داده است و در نظام تربیتی نیز به این مجموعه الصاق شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه محیط آموزش و پرورش به شمار می‌رود، افزود: با توجه به مسیری که مقام معظم رهبری برای دانشگاه تببین کرده‌اند، پیشروی در این مسیر برای ما حجت است. اساتید مومن‌ و پژوهشگر باید در سطح بهترین و معتبرترین استادان دانشگاه جهان مطرح شوند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله کشور، دانشگاه است. در این مسیر باید اساتید با مسائل کشور درگیر شوند.

وی با اشاره به اینکه در رتبه‌بندی شانگهای دانشگاه آزاد اسلامی در رشته مکانیک توانسته رتبه ۴۳ را کسب کند، ییان کرد: برای هر سند، اجرایی سازی، فرهنگ‌سازی و بسترسازی از ارکان مهم به شمار می‌رود. کنشگران عرصه تحول، دانشجویان، کارکنان و اساتید و مدیران هستند.

طهرانچی با بیان اینکه رفتار مدیران در همراهی با تحول به نوع نگاه آن‌ها برمی‌گردد، گفت: تحول امری است که دانشگاه آزاد و واحدهای آن باید در ایجاد آن هم پیمان باشند. اگر فردی به تحول اعتقاد ندارد باید جای خود را به افرادی که به تحول اعتقاد دارند، بدهند. پویایی و چرخش آموزشی در این دانشگاه اولویت دارد و اگر فردی نمی‌تواند با این تحول پیش رود باید با وی خداحافظی کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: مدیران این دانشگاه باید به مدیریت تحولی اعتقاد داشته باشند. همچنین مدیران باید با استادان و تشکل‌های دانشجویی هم اندیشی داشته باشند تا به تحول برسند.

وی درباره انواع مدیریت در کشور بیان کرد: در حال حاضر سه نوع مدیریت از جمله مدیر تحول‌گریز، مدیر تحول‌خواه  و تحول‌آفرین وجود دارد؛ دانشگاه آزاد اسلامی به مدیری تحول آفرین نیاز دارد.

طهرانچی با بیان اینکه فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنای هر تحولی باید باشد، ادامه داد: متاسفانه برخی از روسای واحدها در مقابل تحول مقاومت می‌کنند؛ اما ما تحول را به این واحدها نیز رسانده‌ایم؛ تحول به پیشتوانه علمی، دانش، تفکر و کنش  نیاز دارد.

طهرانچی با اشاره به اینکه برای هر تحولی سند پشتیبان باید وجود داشته باشد، گفت: مدیران باید توجه و بررسی کنند که این تحول در راستای اهداف و پیشرفت‌های کشور و انقلاب است یا خیر.

وی افزود: غرب مسیری را طی می‌کند که بسیار حساب شده‌ است. در علوم غربی نگاه کمونیسم ترویج دارد؛ پس نمی‌توان دانشگاه‌های کشور را به آکسفورد و ام آی تی تبدیل کرد؛ بلکه دانشگاه باید دانشگاه جمهوری اسلامی باشد. در این مسیر باید برنامه‌ای را دنبال کنیم که بتواند دانشگاه را در سیاق مشخص کشور پیش برد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه نوینی که هم‌اکنون در پسا کرونا با آن مواجه هستیم، دانشگاهی نیست که تنها کنشگر عرصه آموزش عالی باشد. رقبای بسیار جدی برای آموزش و پرورش در این زمینه ایجاد شده، در چنین شرایطی دانشگاه توسط نظام سرمایه‌داری بلعیده می‌شود، زیرا ابزار تربیت اجتماعی هدف گرفته شده است. مجازی‌شدن ارتباطات با فاصله اجتماعی در فضای حقیقی همراه شده است. نمی‌توان بدون برنامه تحولی برای این مشکلات راه حلی اندیشید.

وی افزود: رهبری می‌فرمایند «اکنون مهمترین سوال این است که دانشگاه‌ها با استفاده از این میراث تاریخی، علمی و تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی چگونه می‌توانند در شکل‌گیری‌ تمدن نوین اسلامی که همان جامعه آرمانی است، نقش‌آفرینی کند.»

طهرانچی بیان کرد: برنامه دانشگاه در گذشته مسیر عادی بود که امسال به دلیل کرونا برنامه دیگری بر آن افزوده شده است. مفهوم کرونا و فضای مجازی و شتاب‌زدگی در پیشروی از این فضا مسیری است که باید به آن فکر کنیم. زندگی در فضای مجازی جزو زندگی دانش‌آموزان و دانشجویان شده است. دانش آموز ۷ ساله روزی ۵ ساعت در فضای مجازی حضور دارد و باید برای حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در این فضا برنامه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: برنامه تحول جز با جهاد پیاده شدنی نیست. قبل از کرونا نهاد رسمی، دانشگاه بود؛ اما امسال نهادهای اجتماعی به طریق‌ زیادی در تربیت اجتماعی دانشجو نقش دارد. محیط علم و پژوهش باید به سمتی حرکت کند که به سبک زندگی منتهی شود. 

وی با تاکید بر اینکه سند دانشگاه آزاد اسلامی باید ملاک قرار داده شود، ادامه داد: سند دانشگاه اسلامی را در سطح دانشگاه ارائه داده‌ایم؛ اما اقدامات احرایی باید توسط دانشگاه صورت گیرد که نیازمند جهاد است.

طهرانچی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق ماموریت‌ها به اصول انقلاب اعتقاد دارد، گفت: ارزش‌های توحیدی و کرامت استاد از اولویت‌های این اصول است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تا کنون آموزش در دانشگاه‌ها حافظه محور بوده است، گفت: این نوع آموزش، دانشگاه را به مقصود علمی نمی‌رساند، در نتیجه چرخش تحول‌آفرین در نوع آموزش باید انجام شود و به سمت دو ساحتی بودن برای دانشجویان پیش برود.

طهرانچی با بیان اینکه استادان باید تحول را در دستور کار خود قرار دهند، عنوان کرد: ۱۳ اسفندماه سال ۹۹، آموزش به سمت آموزش مجازی پیش رفت. حدود ۴۰ هزار استاد آموزش مجازی را بدون داشتن تجربه و آموزش، آغاز کردند.

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی با تاکید بر اینک ستاد و صف در دانشگاه آزاد اسلامی باید باهم همکاری داشته باشند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اگر تحول نداشته باشد، محکوم به نابودی است.

وی درباره راهبردهای کلان سند تحولی در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: کیفیت‌بخشی، رشد علمی، توانمندسازی واحدها، توسعه فعالیت‌های فناورانه، نقش آفرینی در زیست بوم‌ها، ایجاد واحدهای مرجعیت ساز، گسترش معنویت و اخلاق سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی از اصول این سند است.

وی افزود: مربیان باید در فضای مجازی برای جوانان خوراک فکری تهیه کنند. در چنین شرایطی می‌توان ادعا کرد تربیت اجتماعی شکل گرفته است. اگر این برنامه اجرا نشود، ۵ سال دیگر در جایگاه فعلی خود قرار داریم و حضورمان در کنار دانشجویان کمرنگ شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: اطلاعات گسترده زودرسی در فضای مجازی در اختیار دانشجویان و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که بسیار خطرناک است باید در راستای اندیشه‌سازی استوار این دانشجویان بکوشیم.

طهرانچی همچنین در پنل ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی که در حاشیه مراسم رونمایی از سند پنج ساله راهبردی علمیاتی در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: این موضوع بخش عمده‌ای از آموزش دانشگاه آزاد اسلامی را در بر می‌گیرد.

وی درباره اهداف این پنل گفت: متناسب سازی و تعادل بخشی به دوره های تحصیلی و حجم آموزش نظری، عملی و مهارتی به تناسب اهداف رشته تحصیلی و ماهیت دروس با اولویت مقاطع کاردانی و کارشناسی از اهداف این آموزشی این سند است. 

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه بر اجرای این سند نظارت خواهد شد، گفت: هر کدام از واحدها مسئول اجرای بخشی از اهداف سند تحولی هستند؛ اما باید بدانند که این نظارت و سنجش سالانه انجام خواهد شد. معاونت، شورای گسترش دانشگاه و واحدها مسئول تحقق این هدف هستند.

وی ادامه داد: رشته های تحصیلی باید نسبت به اهداف و نگاه تحولی در آموزش مورد تایید دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: پایش و ارزیابی کیفیت و کارآمدی دوره های تحصیلی و برنامه آموزشی راهبرد و ایجاد مرکز سیاست گذاری، کیفیت سنجی و ساماندهی متون علمی-آموزشی مهم این سند تحولی در حوزه آموزش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =