علم‌سازی در دانشگاه موضوع محور به دست می‌آید، نه دانشگاه علم‌محور

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: علم‌سازی در دانشگاه موضوع محور به دست می‌آید، نه دانشگاه علم‌محور.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در هفدهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی و مراسم رونمایی از برنامه پنج‌ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز ۲۴ مهرماه در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به سند راهبردی عملیاتی گفت: امیدوارم وزارت علوم از این موضوع الگو بگیرد و از آن استفاده کند.

وی افزود: روزآمدی، بومی‌سازی، کارآمدی و حکمی‌سازی‌ مولفه‌های تعالی‌سازی به‌شمار می‌رود. 

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: از جمله اهداف این سند می‌توان به توسعه کیفی فعالیت در دستاوردهای پژوهشی، ارتقای نظام پژوهش و تحصیلات تکمیلی و... اشاره کرد. ۱۳ راه‌کنش راهبردی برای این سند تعریف شده که واحدها باید نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط معاونت پژوهشی با روسای دانشگاه‌ها و مدیرگروه‌ها بسیار ضعیف است. مدیر گروه در جریان نیست و تمامی زحمات به هدر می‌رود. امیدواریم این مشکلات با سند تحولی از بین برود.

خسروپناه افزود: باید به مجلات خود در دانشگاه آزاد اعتبار ببخشیم. یک هفته در میان ۷.۵تا ۱۲ ظهر جلسه هییت ممیزه برگزار شده و امتیازات مجلات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اگر بخواهد این سند تحقق پیدا کند، باید حکمرانی تربیت و تعلیم را داشته باشیم که دارای ارکان سیاست‌گذاری، ساختارسازی و مقررات گرایی و خدمات عمومی است. حکمرانی مترادف با سیاست‌گذاری نیست باید نگاه حکمرانی داشته باشیم. اگر دانشگاه‌ها علم محور باشند، علم سازی‌رخ نمی‌دهد. باید دانشگاه‌ها موضوع محور باشند.

لزوم توانمندسازی و تقویت نقش استادان

فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در پنل ارتقای تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی که در حاشیه مراسم رونمایی از سند پنج ساله راهبردی عملیاتی که پیش از ظهر امروز انجام شد، گفت: روح و اجزای حاکم در این بسته از سند تحولی، جنس فرهنگی دارد.

وی با بیان اینکه لازمه‌ تحول، تحول در نگاه است، گفت: تحول باید در تمام ابعاد انجام شود تا سبک زندگی مورد نظر در دانشجویان و استادان نیز شکل بگیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اهداف سند راهبردی در حوزه فرهنگ، مطرح کرد: تقویت فضایل اخلاقی و باورهای دینی و التزام به مسئولیت اجتماعی، نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب، رواج سبک زندگی اسلامی ایرانی و روحیه قناعت و سخت کوشی، ارتقای قانونمداری، خرد ورزی، روحیه ایثار و جهاد از جمله اهداف فرهنگی سند راهبردی است.

جهان‌بین با اشاره به راه‌کنش کنش‌های اجرای این سند راهبردی در حوزه فرهنگ بیان کرد: توانمندسازی و تقویت نقش سازنده استادان و دوره‌های آموزشی در ارتقای اخلاقی، تقویت و حمایت از شبکه‌های کارآمد و نهادهای دانشجویی برای تحقق الگوی شیوع و انتشار درون زا در بستر فعالیت‌های خودجوش فرهنگی و تربیتی از مهم ترین این راه‌کنش‌هاست.

وی با اشاره به چرخش از تصدی‌گری به تسهیل گری بیان کرد: کاری که دانشجویان و استادان می‌توانند انجام دهند، اگر ما انجام دهیم حرام است. معاونت فرهنگی تنها باید باید تسهیل گری انجام دهد.

جهان بین گفت: نظارت، ارزیابی و اجرای این سند راهبردی باید به صورت علمی اجرای انجام شود. مثلا وضعیت حجاب و فرهنگ دانشجویان از منظر علمی و با سنجش درست دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: کارنامه فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی شامل ارزیابی علمی و کمک‌کننده حوزه فرهنگی در این دانشگاه خواهد بود. هدف این کارنامه داشتن دید کلی  از وضعیت فرهنگی دانشگاه و دانشجویان است.

تولید و انتشار علم و فناوری و مدیریت کارآمد، ماموریت‌های اصلی دانشگاه در سند هستند

هادی افراسیابی مسئول دبیرخانه تدوین برنامه پنج‌ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد در ادامه این مراسم اظهار کرد: برنامه ۵ ساله با تدبیر ریاست دانشگاه از سال گذشته آغاز شد.

وی افزود: از جمله رویکردهای حاکم بر برنامه می توان به تعیین راهبردها بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و پایبندی و تاکید عملیاتی کردن اسناد بالادستی نظام بیانیه گام دوم انقلاب و نقشه جامع علمی کشور به ویژه سند دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد.

مسئول دبیرخانه تدوین برنامه پنج‌ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد گفت: انسجام، انعطاف پذیری، چابکی و پویایی در هماهنگی و تناسب با بافت کنونی دانشگاه و حاکمیت نگاه فرهنگی، بسترسازی برای هماهنگی‌های دورن سازمانی ارتقاو هم افزایی، ظهور نوآوری و زنجیر سازی فعالیت‌های دانشگاه ، توجه به مسائل و چالش‌های حال و آینده جامعه و بستر شبکه واحدهای دانشگاهی گستره وسیع کشوری و فعال‌سازی ظرفیت‌های واحدهای دانشگاهی موضوع های حاکم بر برنامه به شمار می‌رود.

وی افزود: در این سند به اسناد بالادستی همانند رهنمودها و ابلاغیه‌های معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب،سیاست‌های کلی نظام، سند دانشگاه آزاد اسلامی، نقشه جامع علمی، برنامه ۵ ساله توسعه کشور و سند جامع روابط علمی بین‌المللی توجه ویژه ای شده است.

افراسیابی بیان کرد: ماموریت‌های اصلی دانشگاه در این سند تربیت، تولید انتقال و انتشار علم و فناوری و مدیریت کارآمد و اثربخش به شمار می‌رود.

وی افزود: از جمله اهداف این سند می‌توان به ارتقاء کاربردی بودن رشته‌های تحصیلی بر اساس انطباق رشته محل‌ها بر اساس نیازهای آموزشی، ارتقا روزآمدی رشته های تحصیلی و محتوای آموزشی، افزایش کیفیت و اثربخشی فرآیند اموزش‌ مبتنی بر انواع استعداد، نهادینه‌سازی قدرت ابتکار، خلافیت و رویکرد حل مسئله در فرآیند آموزش هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115048

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =