رتبه‌ بندی عادلانه معلمان در گرو بازنگری ضمن خدمت‌ها / کسب و کار جدید برای کافی‌نت‌ها

ضمن خدمت‌ها نقش مهمی در رتبه بندی معلمان دارند اما سوال اینجاست که آیا ضمن خدمت‌هایی که امروز در آموزش و پرورش ارائه می‌شوند واقعاً در توانمندسازی معلمان موثر هستند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، یکی از مهمترین چالش‌هایی که این روزها در آموزش و پرورش وجود دارد مسئله توانمندسازی معلمان و افزایش کیفیت آموزشی است. راهکارهایی که برای این موضوع پیشنهاد می‌شود، به سرانجام رسیدن و اجرای طرح رتبه بندی معلمان است. این طرح با هدف افزایش انگیزه معلمان پیشنهاد شد و این روزها به مرحله ارائه در صحن علنی مجلس رسیده است.

یکی از مهمترین مواردی که می‌تواند در رتبه بندی معلمان تاثیرگذار باشد، مسئله ضمن خدمت است. در واقع هر معلمی که تعداد آموزش‌های ضمن خدمت بیشتری داشته باشد، امتیاز بیشتری هم خواهد داشت اما سوال اینجاست که آیا ضمن خدمت‌هایی که امروز در آموزش و پرورش ارائه می‌شوند واقعاً در توانمندسازی معلمان موثر هستند یا تنها شیوه‌ای برای کسب امتیاز محسوب می‌شوند؟

بیشتر بخوانید

نقش ضمن خدمت‌ها و تالیفات در رتبه‌بندی معلمان

ضمن خدمت‌هایی که امروز وجود دارند، محل کسب درآمدی هم برای کافی نت‌ها ایجاد کرده‌اند؛ برخی معلمان به یک کافی نت مراجعه کرده و از او می‌خواهد که به جای او در کلاس‌های ضمن خدمت امتحان بدهند؛ با این روش اگر قرار باشد یکی از ملاک‌های رتبه بندی معلمان و امتیاز دهی به آنها بر اساس تعداد ضمن خدمت‌های شرکت کرده باشد، رتبه بندی معلمان نه تنها مفید نبوده بلکه خود عامل ایجاد تبعیض و ناعدالتی می‌شود.

ناصر کوهستانی: باید در آموزش نیروی انسانی خود تجدید نظر کنیم

گذشته از وجود راه‌های بسیار برای تقلب در ضمن خدمت‌ها ذات این دوره‌ها هم چندان با کیفیت و تاثیرگذار در توانمندسازی معلم نیستندچراکه اگر خود دوره مفید بود و ارزش افزوده‌ای داشت شاید معلم‌ها هم برای استفاده از آن‌ها بیشتر ترغیب می‌شدند. ناصر کوهستانی معاون نظارت و هماهنگی امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش و کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این خصوص گفت: ما حتماً باید در آموزش نیروی انسانی خود تجدید نظر کنیم. من این را می‌پذیرم که ما معلمان هم آموزش‌های به روزی نمی‌بینیم و در حقیقت این مدل آموزش‌هایی که امروز وجود دارد چندان کاربردی نیستند. باید مانند تقسیم بندی دانشگاه که استاد و استادیار و هیات علمی دارند ما هم چنین شیوه‌ای در آموزش و پرورش داشته باشیم و متناسب با آن به معلمان‌مان آموزش دهیم. امیدوارم در دوره وزارت جدید یکی از کلیدی‌ترین اولویت‌ها رسیدگی به رتبه بندی معلمان باشد.

مصطفی اسدی: معلمان باید در ضمن خدمت‌ها با هم تبادل نظر کنند

مصطفی اسدی؛ کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز موضوع دیگری را مطرح می‌کند که جای تامل دارد. این کارشناس آموزش و پرورش معتقد است که علاوه بر نوع دوره ضمن خدمت نحوه انجام آن هم دچار ایراداتی است. در واقع معلم‌ها باید در این دوره‌ها در کنار یکدیگر به تبادل نظر بپردازند نه اینکه فقط شنونده صرف باشند. اسدی در این باره توضیح داد: توانمندسازی معلمان دو بخش حضوری و غیرحضوری دارد. در موضوع توانمندسازی حضوری، حضور معلم در کلاس و تجربه تدریس در فضای کلاس به توانمندسازی او کمک می‌کند؛ یک معلم با حضور در کلاس و تجربه کم و کاستی‌ها به تدریج متوجه می‌شود که در کجا باید تغییر ایجاد کند و چطور کیفیت آموزشی خود را افزایش دهد.

او ادامه داد:  به نظر من و براساس مطالعات انجام شده توانمندسازی غیرحضوری معلم تنها ۲۰ درصد می‌تواند بر کیفیت کار اثرگذار باشد و بیشتر حضور و تجربه فضای کلاس به توانمند سازی کمک می‌کند. درواقع گفتگوها و چالش‌هایی که در کلاس ایجاد می‌شود در این راستا بسیار موثر هستند. درخصوص ضمن خدمت‌ها نیازی نیست که آزمون گرفته شود زمانی که یک نفر گوینده باشد و بقیه فقط بشنوند کیفیت کار کسی افزایش پیدا نمی‌کند بلکه افراد باید دور هم باشند و با هم تبادل نظر داشته  و کیفیت و روند کار همدیگر را با هم مقایسه کنند.

عدم تغییر شیوه ضمن خدمت‌ها منشا ناعدالتی در رتبه بندی معلمان می‌شود

توانمندسازی معلمان یکی از روش‌های افزایش سطح کیفی آموزش در کشور است که هرچقدر برای این موضوع هزینه شود هدر رفت هزینه‌ای صورت نگرفته بلکه ارزش افزوده هم به دنبال خواهد داشت زیرا معلمان نقش مستقیمی در آموزش نیروی انسانی آینده کشور دارند و هرچقدر این آموزش‌ها با کیفیت و موثر باشد، نتیجه آن را در آینده و رشد و پیشرفت کشور خواهیم دید و با توجه به اینکه ضمن خدمت‌ها یکی از ملاک‌های رتبه بندی معلمان است باید برای برقراری عدالت در افزایش کیفیت این دوره‌ها بازنگری‌های جدی انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معلم IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 0
      ضمن خدمتها را اکثرن کافینت انجام میدهن.تا من تا دوروز دیگر ۱۰۰۰ ساعت جور کنم.فقط ۵۰۰ ساعت مهدویت وکامپیوتر الان داریم ۱۰۰ هزار میدهی ۱۰۰۰ ساعت میخری.اینکه نشد ملاک.