سازمان ملل: تروریسم در افغانستان هنوز نفس می‌کشد

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل ضمن محکوم کردن حمله انتحاری به مسجد شیعیان در قندهار گفت: تروریسم در افغانستان هنوز نفس می‌کشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در اظهاراتی در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن محکوم کردن حمله انتحاری به مسجد شیعیان در قندهار افغانستان، آن را جنایت نامید و گفت: کشته شدن و مجروح شدن ده‌ها نفر در پی حمله تروریستی به مسجد شیعیان نشان از تداوم تنفس تروریسم در افغانستان دارد.

وی افزود: عاملین این جنایت خونین علیه یک مرکز مذهبی و نماز گذاران باید مجازات شوند.

دوجاریک ادامه داد: امروز آژانس مهاجرت سازمان ملل خواستار تسهیل رسیدن اعضای خانواده‌های افغانستانی به یکدیگر شده است.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل با اشاره به گزارش کمیسر عالی این نهاد در امور مهاجرت، گفت: نتایج نشان می‌دهد که تحولات اخیر سیاسی در افغانستان سبب ایجاد یک موج جدید از مهاجران نشده است.

وی افزود:، اما با توجه به این موضوع بسیاری از مهاجران و پناهندگان افغانستانی همچنان نمی‌توانند دیداری با اعضای خانواده خود داشته باشند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گفت: تاکید آژانس مهاجرت سازمان ملل براین است که اصل پیوستگی خانواده در قوانین بین المللی محافظت شود.

در پی وقوع حمله تروریستی و ۳ انفجار پیاپی در هنگام برگزاری نماز جمعه در مسجد فاطمیه واقع در ناحیه اول قندهار در جنوب افغانستان، شماری از از شیعیان این ولایت شهید و مجروح شدند.

البته این در حالی است که طالبان پیشتر گفته بود نگرانی از جانب داعش نیست و توانایی انجام کاری را ندارد.

گروه‌ها و کشورهای مختلف نیز این حمله تروریستی را که داعش مسئولیت آن بر عهده گرفته است، محکوم کردند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهاراتی ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به مسجد شیعیان در قندهار افغانستان، گفت: مسکو امیدوار است تا عاملین این اقدام تروریستی وحشیانه به شدت مجازات شوند.

وی ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان و حادثه دیدگان این حمله تروریستی، از مقامات طالبان درخواست کرد تا اقدامات بیشتری را بمنظور تامین و تضمین امنیت در سراسر افغانستان در نظر گیرد.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای حمله به مسجد فاطمیه شیعیان در قندهار افغانستان را محکوم کرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود نوشت: «ما حمله به مسجد شیعیان در افغانستان را محکوم می‌کنیم. همه افغانستانی‌ها حق زندگی و عبادت در صلح و آرامش را دارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما در تماس با متحدان خود برای تعیین انتظارات و شروط برای طالبان یا هر دولت آینده در افغانستان هستیم. ما مصمم هستیم تا اطمینان پیدا کنیم که هیچ گروه تروریستی از خاک افغانستان برای حمله به ما یا دیگران استفاده نخواهد کرد.»

جمعه هفته گذشته نیز مسجد شیعیان افغانستان در استان قندوز هدف حمله انتحاری قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =