اوکراین: روسیه سلاح‌های اتمی در کریمه مستقر کرده است

برخی دیپلمات‌های اوکراینی مدعی شدند که روسیه شماری تجهیزات نظامی با قابلیت حمل و پرتاب سلاح اتمی را در شبه جزیره کریمه مستقر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، اوکراین مدعی شد که روسیه ۳۹ حامل سلاح اتمی را در شبه جزیره کریمه مستقر کرده است.

به گزارش وبگاه «یوکرین وایر»، این ادعا روز شنبه از سوی دیپلمات‌های اوکراینی در وین اعلام شد. این دیپلمات‌ها مدعی استقرار انوع سلاح‌های اتمی روسیه و برخی هواپیماهای این کشور از جمله جنگنده «سوخو-۳۴» و بمب افکن «توپولوف-۲۲»  با قابلیت حمل سلاح اتمی در شبه جزیه کریمه شدند.

بنابر ادعای این دیپلمات‌ها، روسیه آماده استقرار مجدد سامانه موشک بالستیک متحرک کوتاه برد «اسکندر-ام» در این منطقه است. دیپلمات‌های اوکراینی در وین مدعی شده‌اند که روسیه به بازسازی زیرساخت‌های نظامی برای ذخیره سلاح‌های اتمی در کریمه ادامه می‌دهد.  

از زمان حضور در این شبه جزیره، روسیه تعداد زیادی سلاح و پرسنل نظامی را در کریمه متمرکز کرده است. اوکراین با حمایت ناتو آمریکا همواره ادعاهایی را علیه روسیه مطرح می‌کند.این کشور در هفته‌های گذشته نیز چندین رزمایش بزگ با ناتو و آمریکا در منطقه برگزار کرد که واکنش روسیه را در پی داشت.

 در سال ۲۰۱۴ و در جریان  همه پرسی ۹۶.۶ درصد شهروندان شبه جزیره کریمه به الحاق به روسیه رای مثبت دادند. از آن تاریخ به بعد، علیرغم آن که بیش از ۹۰ درصد ساکنان کریمه به پیوستن به روسیه رای دادند، آمریکا و غرب انواع تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه وضع می‌کنند تا شاید مسکو از کریمه پا عقب بگذارد. اوکراین هم ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر می‌داند و از غرب می‌خواهد به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورد.

 نائب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه در روزهای گذشته با انتشار یک یادداشت در روزنامه «کامرسانت» این کشور، برقراری تماس و گفت‌وگوی مسکو با دولت کنونی اوکراین را کاری بیهوده خواند.

«دیمیتری مدودف»   نائب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه که سابقه ریاست جمهوری و نخست‌وزیری روسیه را در کارنامه دارد، در این مطلب نوشت: «(ما دولت روسیه باید) منتظر بمانیم تا رهبران مسئول در اوکراین ظاهر شوند  (رهبرانی که) هدف آنها ایجاد حقوق برابر مبتنی بر انتفاع متقابل و روابط دو سویه با روسیه باشد، نه درگیری کامل با روسیه و در پیش گرفتن (سیاست) در آستانه آتش.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1115163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =