روسیه: تحریم‌ها شانس عادی‌سازی روابط را کمتر می‌کنند

سفیر روسیه در انگلیس با رد این ادعا که ممکن است مسکو از انتقال انرژی به اروپا به عنوان اسلحه استفاده کند گفت، تحریم علیه کشورها، احتمال بازگشت روابط به سطح عادی را تقلیل می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «آندری کالین» سفیر روسیه در لندن روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت، کشورش از انتقال انرژی به عنوان اسلحه علیه اروپا استفاده نخواهد کرد و اعمال تحریم‌ها علیه دیگر کشورها، شانس عادی‌سازی روابط را کمتر می‌کنند.

کالین در پاسخ به سوال «آندرو مار» مجری شبکه «بی‌بی‌سی» در این زمینه که آیا توقف ارسال انرژی به اروپا دلیل سیاسی دارد گفت: «قطعاً ما  صادرات انرژی را به‌خاطر دلایل سیاسی متوقف نکرده‌ایم اما شرکت "گاز پروم" یک پمپ بنزین کوچک نیست».

او در ادامه با اشاره به پروژه انتقال گاز جدید روسیه به اروپا موسوم به «نورد استریم ۲» گفت: «این خط لوله وجود دارد، آماده استفاده است و منتظر اقدام آلمان هستیم. هنگامی که این اتفاق رخ دهد، تأمین گاز در سریع‌ترین زمان ممکن مقدور خواهد بود».

مجری بی‌بی‌سی مدعی شد: «سیاست‌مداران اروپا نگران هستند که نورد استریم ۲، در زمینه تأمین انرژی اروپا قدرت عظیمی را به روسیه خواهد داد و اگر از یکی از اقدامات دولت‌های اروپایی ناراحت شوید، نیازی به موشک و نیروی دریایی و ارتش ندارید. فقط یک شیر گاز می‌خواهید که آن را ببندید».

سفیر روسیه در لندن پاسخ داد: «بله شیر گازی که گفتید همین‌جا در زیرزمین سفارت ما قرار دارد! تصمیم با من است که باز یا بسته باشد. البته که این حرف بی‌معنایی است».

اندرو مار در ادامه پرسید: «آیا شما و آقای [ولادیمیر] پوتین این را می‌دانید که چه فشاری بر روی خانواده‌های بریتانیایی و اروپایی قرار دارد؟ این مسئله بحران بسیار بسیار جدی برای اروپا ایجاد کرده است».

کالین در پاسخ گفت: «یقیناً از آنچه در بریتانیا می‌گذرد باخبر هستیم اما سهم روسیه و شرکت گاز پروم در کشور شما فقط سه درصد است که تقریباً هیچ است. البته که اگر فرصتی ایجاد شود کاری که از دستمان بر آید انجام می‌دهیم».

سفیر روسیه در لندن در پاسخ به سوالی درباره اخراج یک خبرنگار انگلیسی از روسیه گفت، به محض اینکه خبرنگار خبرگزاری روسی «تاس» ویزای بریتانیا را دریافت کند، خبرنگار انگلیسی می‌تواند به مسکو برگردد.

مجری بی‌بی‌سی در ادامه پرسید: «آیا فکر می‌کنید دولت بلاروس باید به‌خاطر تخلفات حقوق بشری مورد تحریم قرار گیرد؟»

کالین ضمن تأکید بر وقوع چنین تخلفاتی در اغلب کشورها از جمله انگلیس و آمریکا هشدار داد: «تحریم در هر کجا که باشد، ابزار بسیار بدی است. چنین اقداماتی فقط احتمال بازگشت روابط به حالت عادی را تقلیل می‌دهد».

این دیپلمات روس در پاسخ به سوالی درباره مدت زمان ریاست جمهوری پوتین گفت: «آقای پوتین اخیراً به این سوال پاسخ داده و گفته که برای بعد از سال ۲۰۲۴ تصمیمی نگرفته است».

ترور «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه و دخترش در سال ۲۰۱۸ به یکی از بزرگ‌ترین منازعات میان روسیه انگلیس از زمان جنگ سرد تبدیل شده و به اقداماتی از جمله اخراج  از دیپلمات‌های دو طرف و تحریم‌های انگلیس علیه مسکو منجر شده است.

اوایل ماه جاری «سرگئی ناریشکین» مدیر سازمان اطلاعات خارجی روسیه (اس‌.وی‌.آر) انگلیس را به دروغ‌گویی با قصد انحراف افکار عمومی متهم کرد.

ناریشکین در واکنش به ادعاهای بی‌اساس انگلیس درخصوص دست داشتن روسیه در ترور  اسکریپال گفت:‌ «این کار، تلاشی برای پوشاندن دروغی دیگر یا در حمایت از دروغ قبلی است».

علاوه بر اختلافات دیپلماتیک، اقدامات نظامی تحریک‌آمیز انگلیس علیه روسیه از جمله تردد ناوهای انگلیسی در دریای سیاه و آب‌های اطراف روسیه و حمایت لندن از ادعای اوکراین در قبال حاکمیت شبه‌جزیره کریمه به یکی از تنش‌های میان دو کشور افزوده شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1115247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =