پیش‌نویس قانون اساسی سوریه تدوین می‌شود

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت که از فردا طی نشست جدید کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو کار تدوین پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه آغاز می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، سازمان ملل متحد تاکید کرد که کمیته قانون اساسی سوریه که جلسات خود را در ژنو برگزار می‌کند، تهیه پیش نویس اصلاح قانون اساسی در این کشور را آغاز می کند.

به گزارش روسیا الیوم، «گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در جریان یک نشست خبری در ژنو گفت که گروه کوچکی از کمیته  قانون اساسی سوریه در جلسه‌ای که فردا ۱۸ اکتبر برگزار می‌شود، کار تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون اساسی را آغاز می‌کند.

او تاکید کرد که این امر بر اساس توافق منعقد شده میان «احمد الکزبری» نماینده دولت سوریه و «هادی البحره» نماینده مخالفان دولت سوریه که روسای شرکت‌کنندگان در این کمیته هستند، انجام می‌شود.

پدرسون گفت: ما به اجماع رسیدیم و دو رئیس توافق کردند که ما نه تنها در زمینه آمادگی برای اصلاح قانون اساسی کار خواهیم کرد، بلکه تدوین پیش نویس اصلاح قانون اساسی را نیز آغاز خواهیم کرد و آنچه در این هفته جدید است، کار بر روی تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون اساسی در سوریه است.

وی ادامه داد: ما توافق کردیم که در چهار جهت کار کنیم و متن پیش نویس قانون اساسی را که در این هفته مورد بحث قرار می‌گیرد، آماده خواهیم کرد و امیدوارم بتوانیم بر اساس اصول مورد توافق پیشرفت کنیم.

فرستاده ویزه سازمان ملل متحد در امور سوریه که امروز یکشنبه جلسات جداگانه‌ای بین نمایندگان دولت و مخالفان و اعضای مستقل برگزار شد، علاوه بر اینکه الکزبری و البحره هم برای اولین بار با یکدیگر دیدار کردند.

پدرسون این دیدار را «جدی و صریح» توصیف کرد و از تعهد دو رئیس کمیسیون قانون اساسی به اصول مورد توافق قبلی قدردانی کرد.

او افزود: من نمی‌توانم پیش بینی کنم که این هفته چه اتفاقی می‌افتد. ما از فردا شروع می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم تا پایان هفته به آنچه توافق کردیم برسیم.

کمیته تدوین قانون اساسی سوریه شامل ۱۵۰ عضو است که نماینده دولت سوریه، مخالفان و جامعه مدنی هستند و ۵۰ عضو از هر کدام از این طرف‌ها هستند و از این کمیته یک کمیته کوچک هم شکل گرفته که شامل ۱۵ عضو از هر کدام از طرف‌هاست که در مجموع ۴۵ عضو دارد.

 این کمیته تاکنون  پنج جلسه برگزار کرده است که هیچ یک از آنها پیشرفت چشمگیری نداشته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1115299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =