کمبود نقدینگی مانع حمایت از پژوهشگران است/ قرارداد 60میلیارد تومانی دانشگاه آزاد کرمان با شرکت گل‌گوهر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان گفت: به‌دلیل کمبود نقدینگی آنطور که باید نمی‌توانیم از فناوران حمایت کنیم.

علیرضا منظری توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید به‌دنبال فراهم‌سازی بیش از پیش شرایط حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در صنایع و نهادها هستیم، بیان کرد: اجرای طرح پویش و انجام بازدیدهای علمی در این راستا انجام خواهد شد؛ همچنین افزایش بستر حضور اعضای هیئت علمی در صنایع و معادن، نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان کرمان با هدف افزایش تعداد طرح‌های برون‌دانشگاهی مسئله‌محور در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان قرار دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: اخذ مجوز آزمایشگاه به‌عنوان آزمایشگاه همکاراستاندارد در سال تحصیلی جدید پیگیری می‌شود.

وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش‌وفناوری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: تاسیس 3سرای نوآوری در استان کرمان با عناوین سرای نوآوری خدمات خودرویی کرمان، سرای نوآوری کشت‌بافت رفسنجان، سرای نوآوری فولاد، زنجیره تامین و صنایع وابسته در سیرجان انجام شده است.

منظری توکلی ادامه داد: مرکز تحقیقات ایمن‌سازی موادغذایی و محصولات کشاورزی و مرکز تحقیقاتی شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان راه‌اندازی شده است.

4مجله در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان رتبه وزارتین دریافت کردند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان افزود: در مدت دو سال فراگیری اپیدمی کرونا بیشتر از 7مجله علمی در استان مجوز تاسیس گرفتند. از جمله می‌توان به نشریه انفورماتیک محیط‌های متخلخل، نشریه پژوهش‌های کشاورزی پایدار، نشریه تحقیقات و نظریه‌های نوین مدیریت دولتی، نشریه کیفیت و ماندگاری تولیدات کشاورزی و مواد غذایی و مجله تحقیقات پزشکی خانواده اشاره کرد؛ همچنین 4مجله ارتقای کیفیت یافته و رتبه وزارتین را دریافت کردند.

وی درباره تعداد قراردادهای برون دانشگاهی استان کرمان گفت: تعداد این قراردادها بسیار زیاد است. قرارداد طراحی اختصاصی یک نرم‌افزار اندروید برای انجام محاسبات تحلیل سازه‌ها با شرکت مهندسین مشاور شارستان طرح بوتیا، قرارداد بررسی تاثیر جایگزینی صفحات اتصال بادبند با میراگرهای فلزی شکافدار با شرکت مهندسین مشاور گسترش راه و ابنیه، قرارداد ارائه مدل پیش‌بینی اختلال سلوک بر  اساس عوامل جمعیت شناسی و سبک والدگری با نقش میانجی‌گری عزت نفس بر رشد قضاوت اخلاقی نوجوان بزهکار کانون‌های اصلاح و تربیت با اداره کل زندان‌های استان کرمان، مکان سنجی و ساخت نمونه اولیه کمان فیبر کربنی جهت استفاده در دستگاه کابل‌پیچ با شرکت دنده کار، منعقد شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان تشریح کرد: در سال تحصیلی 1399-1400 تفاهم‌نامه‌هایی با خانه کیفیت کرمان، شهرداری کرمان، شرکت جهاد نفت کرمان، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، منطقه کرمان، دادگستری و اتاق بازرگانی استان کرمان بسته شده است.

با شرکت گل‌گوهر کرمان 60میلیارد تومان قرارداد بسته شد

منظری توکلی در پاسخ به این پرسش که آیا قرارداد با شرکت‌های صنعتی بسته شده است، تشریح کرد: با شرکت‌های مستقر در مجموعه  صنعتی و معدنی گل گوهر 60میلیارد تومان قرارداد بسته شده است که سقف این قرارداد باز است؛ یعنی هر میزان که واحدهای دانشگاهی بتوانند برای شرکت‌های صنعتی معدنی گل گوهر قطعات تولید کنند، می‌توانند به این قراردادها اضافه کنند.

وی اظهار کرد: منظور از قطعات، قطعات مورد نیاز ماشین‌های معدنی و کارخانه‌های صنعتی مجتمع صنعتی گل گوهر است. قطعات دستگاه‌هایی که در معادن کار می‌کنند یا کارخانه‌هایی که در زمینه فرآوری هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان درباره تعداد محصولات تجاری‌سازی شده و چالش‌های تجاری‌سازی محصولات تشریح کرد: تعداد محصولات فناورانه تولیدشده دارای مجوز در دو سال گذشته 69 محصول است. برای تجاری‌سازی محصولات فناورانه عمده‌ترین مشکل استان نقدینگی است. البته در بودجه پیش‌بینی شده بود که ما با استفاده از تبدیل به احسن اموال و دارایی‌های مازاد این نقدینگی را تامین کنیم؛ اما به دلیل رکودی که در بازار ملک و مستغلات وجود داشت، نتوانستیم این کار را انجام دهیم و همچنان مشکل نقدینگی داریم.

منظری توکلی ادامه داد: دومین مشکل قوانین دست‌وپاگیری است که در بروکراسی اداری دانشگاه وجود دارد. البته لازم به ذکر است که اقدامات اخیر برای برداشتن بروکراسی دست‌وپا گیر مفید بوده است.

 نمی‌توانیم از فناوران حمایت کنیم

وی با بیان اینکه مکانیزم حمایتی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان از فناوران مطابق در بخشنامه‌ها پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: به‌دلیل کمبود نقدینگی آنطور که باید نمی‌توانیم از فناوران حمایت کنیم؛ اما همکاران در سراسر استان پیگیر حمایت از فناوران و ایجاد انگیزه برای آنها هستند و تلاش می‌کنند برای پیشرفت فناوری در کشور حامی پژوهشگران و فناوران باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در مورد ارزش ریالی درآمدهای غیرشهریه‌ای حاصل از فعالیت‌های فناورانه تشریح کرد: مجموع درآمدهای غیرشهریه‌ای فقط در سال تحصیلی 1399-1400، 22میلیارد و 625میلیون تومان بوده است که بخشی از این مبلغ مربوط به شرکت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی محصولات است. پیش‌بینی این است که در سال تحصیلی آینده 122میلیارد و 605 میلیون و  447هزار تومان درآمد غیرشهریه ای که بخشی از آن مربوط به شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی هستند، داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =