گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و قطر درباره افغانستان

وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای قطری ضمن تقدیر از کمک‌های دوحه به خروج اتباع آمریکایی از افغانستان، درباره وضعیت بحرانی این کشور رایزنی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد امروز (دوشنبه) با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و همتای قطری خود به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا جزئیات چندانی از این رایزنی تلفنی اعلام نشده و فقط به آن اشاره شده که درباره افغانستان گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه آمده است: «بلینکن و محمد بن عبدالرحمن درباره افغانستان گفت‌وگو کردند. بلینکن از شراکت محکم قطر در مسائل امنیتی منطقه و کمک به خروج امن شهروندان آمریکایی از افغانستان و خطرات در این کشور تقدیر کرد».

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اولین مذاکره مقامات ارشد ایالات متحده و طالبان از زمان به قدرت رسیدن آن‌ها در افغانستان که در دوحه قطر انجام شد را «صادقانه و حرفه‌ای» توصیف کرد.

روز شنبه، تلویزیون الجزیره مستقر در قطر به نقل از سرپرست وزارت خارجه افغانستان گفت که نمایندگان طالبان از طرف آمریکایی خواسته‌اند تا ممنوعیت ذخایر بانک مرکزی افغانستان را لغو کند.

«امیر خان متقی» وزیر خارجه دولت موقت طالبان همچنین گفت واشنگتن واکسن‌ کرونا به افغان‌ها ارائه می‌دهد و دو طرف درباره باز شدن صفحه جدید بین دو کشور بحث کردند.

مقام‌های دولت بایدن روز جمعه به رویترز گفتند که هیأت آمریکایی برای آزادی «مارک فرریکس» آمریکایی ربوده شده بر طالبان فشار خواهد آورد. آن‌ها افزودند اولویت اصلی دیگر این است که طالبان را به تعهد خود مبنی بر عدم اجازه دادن به این مسئله که افغانستان دوباره به کانون القاعده یا دیگر تروریست‌ها تبدیل شود، مسئول نگه دارند.

مقامات آمریکایی گفتند که دیدار آخر هفته در ادامه تعاملات عمل‌گرایانه با طالبان و نه به رسمیت شناختن یا اعطای مشروعیت به این گروه است.

مذاکرات میان دو طرف روز شنبه در دوحه آغاز شد و دو روز ادامه یافت و  این اولین دیدار هیأت‌های طالبان و آمریکا پس از سقوط کابل بود. پیشتر، آمریکا گفته بود که به کمک‌های بشردوستانه‌ خود ادامه می‌دهد، اما این کار از طریق حکومت سرپرست طالبان صورت نخواهد گرفت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1115344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =