هوشمندی حزب الله برای جلوگیری از بروز جنگ داخلی در لبنان / مشخص شدن ردپای تروریست‌ها در جنایت الطیونه

تحلیلگر لبنانی ضمن اشاره به اظهارات تفرقه افکنانه سمیر جعجع اظهار کرد: او سعی می‌کرد روی زخم‌های حزب الله نمک بزند و نزاع فرقه‌ای شدیدی بین مسلمانان و مسیحیان لبنان ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پنج شنبه گذشته جنایتی در محله الطیونه لبنان رخ داد که در آن 7 شهروند لبنانی به قتل رسیده و ده‌ها تن مجروح شدند. فرمانده ارتش این کشور بلافاصله اعلام کرد که خیلی زود عاملان آن را شناسایی و به مردم معرفی خواهد کرد. به منظور بررسی ابعاد جنایت مذکور و پیگیری جزئیات به دست آمده از تحقیقات، مصاحبه‌ای با «دکتر سندس الاسعد» -روزنامه‌نگار و تحلیلگر لبنانی- انجام شد.

به اعتقاد این تحلیلگر لبنانی، دست نیروهای «قوات لبنانیه» در جنایت اخیر آشکار است و هوشمندی نیروهای حزب الله موجب جلوگیری از یک درگیری داخلی و فرقه‌ای در این کشور شد. این تحلیلگر لبنانی با اشاره به اظهارات «جبران باسیل» -رییس جریان آزاد ملی لبنان- تاکید کرد که هدف جعجع ایجاد درگیری بین مسلمانان و مسیحیان لبنان بوده است.  

متن گفتگو با «دکتر سندس الاسعد» بدین شرح است:

- پس از انتشار خبر تیراندازی در محله الطیونه، ارتش لبنان وعده داد که عاملان آن را شناسایی کند. آیا اطلاعاتی در این زمینه منتشر شده است؟

در جریان کمین خونین افراد مسلح نیروهای لبنان در منطقه الطیونه در تلاش برای کشاندن مردم لبنان به جنگ داخلی، 7 شهید و حدود 30 مجروح گزارش شد. روز گذشته، کلیپ‌های ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی پخش شد که نشان می‌داد ارتش به سمت معترضان مسالمت‌آمیز شلیک می‌کند. در ادامه فرمانده ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال تحقیقات از عامل تیراندازی تحت نظارت قوه قضائیه است. در همین حال، المنار اسامی نیروهای «قوات لبنانیه» را که در این کمین شرکت کرده بودند فاش کرد. اسامی عبارت بودند از: جورج توما و پسرش، رودریگ توما، نسیب توما، رودنی اسواد، نجیب حاتم و توفیق مواد.

در مورد فرماندهانی که شبه نظامیان را هدایت و با فرماندهی نیروهای «قوات لبنانیه» در این زمینه هماهنگی می‌کردند: توفیق سیمون موآد، الیاس میشل نخله و شکری بوس ساب و همچنین پیر جابور -فرمانده امنیتی «قوات لبنانیه»- که از نزدیک با «سمیر جعجع» -فرمانده قوات لبنانیه- کار می‌کند. وی که وظیفه بررسی مواضع تک تیراندازها و نظارت بر حضور شبه نظامیان قوات لبنانیه را بر عهده داشت.

- اظهارات زیادی در مورد دست داشتن «سمیر جعجع» در حادثه مذکور بیان شده است. فکر می‌کنید انگیزه وی از این اقدام چه بوده است؟

نیروهای قوات لبنانیه اقداماتی انجام دادند که تداعی کننده جنگ داخلی بود. پیشینه تاریخی آنها مملو از کشتارهایی است که امنیت ملی لبنان را تهدید می‌کند. آنها مزدورانی هستند که طرف صهیونیست‌ها را می‌گیرند. سمیر جعجع -رئیس حزب قوات لبنانیه- در مصاحبه‌ای تلویزیونی به صراحت گفت که افراد مسلح وی جنایت الطیونه را مرتکب شده و مدعی شده‌اند که از شهرهای مسیحی دفاع می‌کنند. وی همچنین در توییتر گفت: کسانی که در منطقه حضور داشتند مردم «عین الرمانه» بودند و نیروهای ما نیز البته در میان آنها بودند.

وی افزود: ما می‌توانیم به نحوی در نظر بگیریم که آنچه دیروز شاهد آن بودیم نمونه کوچکی از «7 می» بود؛ در حالی که این بار «7 می» مسیحی بود. منظور او «7 می» سال 2008 بود که هنگامی که حزب الله نقشه حمله به شبکه مخابراتی مقاومت در لبنان را خنثی کرد. اما «7 مه» در لبنان با مفاهیم عمیق فرقه‌ای درگیر شده است. اظهارات جعجع که به آن اشاره شد، بسیار خطرناک است زیرا او سعی می‌کرد روی زخم‌های حزب الله نمک بزند و نزاع فرقه‌ای شدیدی بین مسلمانان و مسیحیان لبنان ایجاد کند.

سید هاشم صفی الدین -رئیس شورای اجرایی حزب الله- گفت که حزب الله برای جنگ‌های خیابانی تأسیس نشده است؛ حزب الله به منظور شکست دادن قدرت‌های سلطه طلب در این منطقه ایجاد شده که آمریکا و رژیم صهیونیستی در راس آن قرار دارد. روز گذشته جبران باسیل -رئیس جریان آزاد ملی و نماینده مجلس-در یک سخنرانی تاکید کرد که محافظت از مسیحیان صرفا از طریق سیاسی و قانون اساسی ممکن می‌شود. باسیل با اشاره به اینکه سمیر جعجع -فرمانده قوات لبنانیه همواره خود را در جریان خونریزی برای جلب حمایت مسیحیان می‌گذارد، افزود: سوابق وی و جنایت الطیونه این امر را ثابت می‌کند. باسیل خطاب به جعجع گفت: شما با شبه نظامیان تروریست در سوریه متحد شدید اما ما با کسانی که از لبنان در برابر تروریست‌ها محافظت کردند، متحد شدیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =