انتقال سالانه ۵۵۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: سالانه ۵۵۶ میلیون متر مکعب آب توسط تونل زاب از سدکانی سیب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، «قاسم تقی زاده خامسی» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در جلسه کار گروه ملی احیای دریاچه ارومیه که به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار شد دستگاه های اجرایی موظف شدند تاپایان سال جاری کارهای باقیمانده را به نتیجه برسانند.

وی ادامه داد:اجرای طرح های تونل زاب، تصفیه خانه های شهرهای ارومیه و تبریز به عهده وزارت نیرو است.

معاون وزیر نیرو نوشت: از تونل ۳۶ کیلومتری زاب که بلندترین تونل آبرسانی کشور است فقط ۲۱۰ متر دیگر باقی مانده است که با روند فعلی پیشرفت دستگاه حفار حداکثرظرف ۲ ماه آینده به پایان خواهد رسید.

تقی زاده خامسی افزود: دو ماه فرصت لازم است که دستگاه و ریل ها جمع آوری شوند بنابراین به احتمال زیاد تا اسفندماه کار انتقال آب به دریاچه ارومیه از سدکانی سیب آغاز خواهد شد.

وی نوشت: قرار است از این تونل سالانه ۵۵۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل شود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: تصفیه خانه شهرهای ارومیه و تبریز هم بیش از ۹۰ درصد پیشرفت کار دارند و از این تصفیه خانه ها حدود ۱۱۴ میلیون متر مکعب پساب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

تقی زاده خامسی افزود: در مجموع از این سه طرح سالانه ۶۷۰ میلیون متر مکعب آب و پساب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد

وی نوشت: برای احیای دریاچه ارومیه تاکنون ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن برای سد و تونل هزینه شده است و یک هزار و پانصد میلیارد تومان دیگر برای کامل شدن طرح ها نیاز است.

سد کانی سیب از نوع خاکی با هسته رسی با ارتفاع ۵۸ متر و طول تاج (با احساب دایک آن) ۸۴۸ متر و حجم مخزن ۲۲۱ میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی ۷۱۳ میلیون متر مکعب در جنوب استان آذربایجان غربی و در شهرستان پیرانشهر واقع شده و با هدف مهار و انتقال آب مازاد رودخانه کلاس به دریاچه ارومیه احداث شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =