نفرات برگزیده جشنواره نشریات دانشجویی خبرنگار می‌شوند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی این دانشگاه گفت: به برگزیدگان حاضر در جلسه از طرف روزنامه فرهیختگان کارت خبرنگاری اعطا خواهد شد و بر اساس نوشته‌های خود حق‌التحریر دریافت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز ۲۷ مهرماه در سالن کتابخانه دکتر حبیبی برگزار شد، اظهار کرد: تربیت اجتماعی یکی از رسالت‌های اجتماعی دانشگاه است که در بستر کنش اتفاق می‌افتد، یکی از این بسترها نشریات دانشجویی است. در ابن راستا تمهیداتی برای احیای نشریات دانشجویی در نظر گرفته شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر، افراد در جامعه هر چه دلشان بخواهد می‌گویند و آزادی مسئولانه وجود ندارد. مسئله آزادی مسئولانه باید در دانشگاه حل شود. دانشجو در دانشگاه یاد می‌گیرد چه حرفی را باید ذکر کند و چه حرفی را بیان نکند. محیط واقعی بی‌رحم است و دانشگاه باید سعه صدر داشته باشد تا افراد برای حضور در جامعه آماده شوند.

وی افزود: ۱۳۹ نشریه فعال در دانشگاه آزاد وجود داشت که در حال حاضر این تعداد به ۷۱۴ نشریه رسیده است. در جشنواره‌های گذشته نشریات ۵۰۰ اثر ثبت شده که هم اکنون به بیش از 
۱۱هزار نشریه رسیده است. ۳۱ کارگاه ثبت شده نشریه در دانشگاه آزاد وجود داشت که هم‌اکنون به ۱۷۴ کارگاه آموزشی رسانه رسیده است.

جهان‌بین بیان کرد: یکی از مواردی که به آن توجه شد سامانه نشریات الکترونیک بود که در هیچ کدام از وزارتخانه‌ها وجود ندارد. از طرفی با تمهیدات مسئولان و رایزنی‌های صورت گرفته در دانشگاه، مجوز نشریات تسهیل شده است.

وی افزود: به ۳۰۰ واحد دانشگاه آزاد کارنامه فرهنگی ارائه شده است. صدور مجوز نشریات از ۳ ماه به ۵ روز کاهش پیدا کرده است. مجوز انتشار نشریه الکترونیک صادر شده است. نشریاتی که برای صفحه آرایی برون سپاری می‌شوند امتیاز خوبی در کارنامه فرهنگی کسب نمی‌کنند. 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: امروز از ۱۳۳ نفر برتر نشریات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تجلیل خواهد شد. یکی از ویژگی‌های نشریات گره زدن جشنواره نشریات با موسسه وزین فرهیختگان است. به برگزیدگان حاضر در جلسه از طرف روزنامه فرهیختگان کارت خبرنگاری اعطا خواهد شد و بر اساس نوشته‌های خود حق‌التحریر دریافت خواهند کرد.

حفظ حریم افراد نزد اهل قلم

حجت الاسلام محمد شریفانی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این مراسم گفت: هر کسی که توان نوشتن دارد، مسئولیتی در این راستا به او سپرده شده است. وظیفه اهل قلم تببین عقاید است. 

وی ادامه داد: اهل قلم در کنار حقایق، باید به تبیین ارزش‌ها بپردازند. حفظ حریم‌ها و شئونات افراد یکی از آسیب‌های کنونی جامعه است، متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که حریم افراد رعایت نمی‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: اهل قلم باید شجاعت پذیرفتن اشتباهات خود را داشته باشند. از دانشگاه آزاد اسلامی با یک میلیون دانشجو انتظار می‌رود نیمی از آنان اهل نوشتن باشند.

تاثیر کرونا بر نشریات دانشجویی

فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این برنامه گفت: آنچه در بیانیه گام دوم نسبت به کنش اجتماعی خلاق ذکر شده، این است که جوانان باید با نظم و توسعه بیش از پیش حرکت کنند. نیروی جوان، نیروی مولد گام دوم انقلاب است و می‌تواند موتور محرک تحول در کشور باشد.

وی افزود: آنچه در حوزه رسانه میراث‌دار آن هستیم حاصل اندیشه‌های شهید آوینی است‌. وی دانشگاه را به عنصر محرک حرکت رسانه‌ای تبدیل کرد. پویاترین و خلاق‌ترین بخش کنشگران سیاسی اجتماعی و فرهنگی در ایران اهالی رسانه هستند.

مهدی پور بیان کرد: چهارمین و پنجمین جشنواره نشریات دانشگاه آزاد اسلامی آثار قابل توجهی نسبت به دوره‌های گذشته داشته است‌. برخی از رویدادهای عینی در ۲ سال گذشته در دانشگاه وجود نداشت و دانشگاه از گذشته تا کنون به صورت مجازی پیش می‌رود. در چنین شرایطی طبیعتا موضوعات پرداخت دانشجویان‌کاهش می‌یابد، البته نباید تنها بر موضوعاتی همانند سلف و خوابگاه متمرکز شد.

وی افزود: جهاد برای تولید محتوا درفضای مجازی باید در دستور کار قرار گیرد. این جهادگران در بستر اکادمیک و دانشگاهی رشد می‌کنند. معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد کمک حال دانشگاه آزاد است تا بتواند نسل جدید، قوی و جهادگری در حوزه رسانه تربیت کند. جشنواره‌هایی همانند جشنواره قلم، برای امروز و دیروز نیست، باید نیروی جوان را برای آینده تربیت کرد تا بتوانند تمشیت کار رسانه‌ای را در آینده پیگیری کنند.

فرصت ارائه مقاله در روزنامه فرهیختگان

محمدامین ایمانجانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان در ادامه این مراسم گفت: باید به روزنامه به عنوان مرکز رشد نگریسته شود. اعضاب هیئت علمی با رویکرد ترویج فرهنگ می‌توانند در روزنامه مقاله بدهند و از این طریق امتیاز فرهنگی بگیرند. 

وی افزود: روزنامه فرهیختگان یکی از جریان‌سازترین روزنامه‌های کشور است و این امر به جز حمایت‌های دکتر طهرانچی و مسئولان دانشگاه آزاد رخ نمی‌داد. نفرات اول رویدادهای جشنواره به عنوان خبرنگاران روزنامه محسوب می‌شوند. نفرات دوم و سوم نیز به عنوان یادداشت نویسان و تحلیلگران تلقی می‌شوند. مطالب قابل قبول برای‌روزنامه به صورت حق‌التحریر مطلب می‌نویسند.

ایمانجانی بیان کرد: امیداریم برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد تا بتوان محتواهای خوبی را در فضای مجازی تولید کرد. روزنامه فرهیختگان باید با دانشگاه پیوند بخورد و بتواند مناسبات دانشگاه را انعکاس‌دهد.

مرتضی خلفی‌زاده در ادامه این مراسم اظهار کرد: در ۲ دهه اخیر هر چه‌قدر پیش رفتیم تعداد نویسندگان به نسبت نیاز ما کم شده است. معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر اقدامات خوبی داشته است.

وی افزود: گشایش در مسیر نشر دانشگاه آزاد را باید قدر داسنت. دانشجویان باید فعالیت در نشریات را جدی بگیرند. ما روزنامه‌نگار عمومی بسیار داریم ولی روزنامه‌نگاری علمی و تخصصی کم هستند. روزنامه نگاری علم به معنای آن است که علم به سادگی برای مردم روایت کنیم که کم سوادترین فرد جامعه بتواند آن را متوجه شود.

مدیر عامل خبرگزاری آنا گفت: خبرگزاری‌ آنا به این سمت حرکت کرده است و می‌تواند جزوات روزنامه نگاری علم در اختیار دانشجویان قرار بگیرد. خبرگزاری ایسکانیوز می‌تواند دوره‌های فشرده خبرنگاری برای دانشجویان برگزار کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115389

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =