نمایندگان مجلس اعتقادی به محدودسازی یا فیلترینگ ندارند / استیضاح دولت قبل مشکلی را حل نمی‌کرد

محمدرضا میرتاج‌الدینی گفت: مجلس دنبال فیلترینگ یا محدود کردن فضای مجازی نیست اما رسانه‌ها در این زمینه یک فضای سنگین ایجاد کردند تا مجلس را بکوبند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی؛ عضو هیات رئیسه مجلس روز گذشته در بازدید از خبرگزاری ایسکانیوز با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست که در این نشست به مباحثی در حوزه برجام، شفافیت اموال و آرا پرداخته شد. میرتاج‌الدینی همچنین به سوالاتی در زمینه بودجه، طرح صیانت از فضای مجازی و دلایل استیضاح نشدن روحانی پاسخ داد که در ادامه مشروح این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان می‌شود.

محرمانه بودن اموال مسئولان یک شیطنت رسانه‌ای است

بحث شفافیت اموال مسئولان اخیرا بسیار پر سر و صدا بوده، با توجه به شعار مجلس یازدهم مبنی بر اصل قرار دادن شفافیت، چه رویکردی در این خصوص خواهید داشت؟

شفافیت یک اصل پذیرفته شده در میان مجلسی‌ها و مبنای کار آنان است، مسئله محرمانه بودن اموال مسئولان در واقع یک شیطنت رسانه‌ای است که توسط مخالفان مجلس صورت گرفته است. در حقیقت این مصوبه در هیچ کدام از دستورالعمل‌ها و کمیسیون‌های مجلس وجود ندارد. هجمه‌های اخیر به مجلس به دلیل «نقد دلسوزانه» نبوده است؛ مجلس شورای اسلامی به طرح‌های پیشنهادی در زمینه شفافیت اموال مسئولان، رای خواهد داد اما اولویت مجلس این نیست که تحت فشار رسانه‌ای طرحی را تصویب کند.

طرح جدید شفافیت آراء به کجا رسید آیا این طرح با طرح قبلی تفاوت‌هایی خواهد داشت؟

طرح شفافیت آرا در کمیسیون آیین نامه تصویب شده اما فرآیند قانون‌گذاری آن دارای مراحلی است که باید طی شود، این طرح در حال حاضر در نوبت دستور صحن قرار دارد و در هفته‌های آتی می‌تواند با ۵۰ امضا در اولویت قرار گیرد.

بنای مجلس براین است که در این طرح، آرا آشکار باشند؛ یعنی مشخص باشد که چه کسی رای موافق داده، چه کسی مخالف و چه کسی ممتنع، همچنین مذاکرات کمیسیون‌ها باید بلافاصله منتشر شوند. در کل می‌توان عنوان کرد که این طرح بهتر از طرح قبلی است.

انتصابات دولت رئیسی را چطور دیدید و حضور برخی اشخاص در دولت که تحصیلات مرتبط با حوزه کاری خود ندارند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انتصابات همیشه مخالفان و موافقانی دارد چرا که برای هر پست ده ها نفر کاندیدا می‌شوند؛ ما انسان‌ها عاری از عیب نیستیم و در این بین نیز ممکن است افرادی باشند که دارای عقبه خوبی نبوده اند اما مجلس عملکرد هیات دولت را با گذشت زمان ارزیابی می‌کند و این ارزیابی حداقل به شش ماه الی یک سال زمان نیاز دارد.

در مورد انتصابات سازمان انرژی هسته‌ای نیز باید عنوان کرد که وقتی فردی سبقه مسئولیت یک وزارتخانه را داشته وچندین سال در سمت معاونت وزارت دفاع فعالیت کرده به راحتی می‌تواند سازمانی در حد سازمان انرژی هسته‌ای را اداره کند و نیازی نیست که مدیر ارشد تخصص لازم را در حیطه کاری خود داشته باشد بلکه صرف داشتن توانایی مدیریت و فهم موضوع کفایت می‌کند. ولی در کل انتصابات دولت رئیسی را در حد خوب ارزیابی می‌کنیم.

میرتاج الدینی

نظر شما در مورد اظهارات اخیر ظریف در خصوص عدم مطالعه دقیق متن برجام چیست؟

ما یک دوره هشت ساله تلخ را در کشور سپری کردیم و در این بین افرادی آمدند و همه کارهای کشور را به برجام گره زدند و استراتژی‌های درستی را برای مذاکرات انتخاب نکردند و رویکردشان این شد که به هر شکل ممکنی به توافق برسند و عنوان می‌کردند که توافق بد بهتر از توافق نکردن است، در صورتی که آنها می‌توانستند استراتژی رفع قطعی تحریم‌ها را انتخاب کنند و تنها در صورت رفع عملی تحریم‌ها توافق را انجام دهند اما چنین نکردند و عاقبتش شد چیزی که در حال حاضر شاهدش هستیم. امروز ضرورت دارد که ظریف و روحانی نسبت به رخدادهای پیش‌آمده پاسخگو باشند.

استیضاح رئیس‌جمهور سابق و وزرا مشکلی را حل نمی‌کرد

چرا رئیس‌جمهور و برخی وزرای دولت سابق با وجود اشتباهات فاحش و ثابت شده، استیضاح نشدند؟

ما آمده‌ایم که مشکلات جامعه را حل کنیم و انقلاب را در خط ریل خودش قرار داده و آرامش و ثبات را به جامعه بازگردانیم، این هدف اصلی ماست بنابر این بحث‌های تنش‌زا و حاشیه‌ساز را دنبال نمی‌کنیم.

استیضاح رئیس جمهور سابق و وزرا نیز مشکلی را حل نمی کرد و صرفا تنش ایجاد می‌کرد، به نظر شما وقتی یک وزارتخانه چند ماهی بدون وزیر بماند مشکلات حل می‌شوند؟

ما باید به صورت منطقی کارها را پیش ببریم، نمونه این تنش‌ها و تغییرات مداوم را در وزارت صمت دیدیم؛ وزارتی که بخش اعظم اقتصاد مملکت به دست آن کنترل می‌شود، یک سال در نوسان بود و این اتفاق چه نتیجه‌ای داشت؟ هیچ، در این بین فقط مردم آسیب دیدند.

بیش از ۱۲۰ امضا برای طرح سوال از روحانی جمع‌آوری شد اما برخی نمایندگان گفتند که تماس‌هایی از بیت رهبری در این زمینه صورت گرفته تا مسئله مسکوت بماند، چنین چیزی صحت دارد؟

باید بگویم که اشارات کلی از طرف رهبری صورت می‌گیرد اما هیچ گاه الزام نمی‌شود، رئیس مجلس نیز در داخل جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی این مسئله را توضیح داد و نظر کلی آقا را عنوان کرد که آن نیز تاثیر گذار بود اما هیچ گاه الزامی در این باره صورت نگرفت.

میرتاج ادلینی

مجلس دنبال فیلترینگ یا محدود کردن فضای مجازی نیست

آیا مجلس در قالب طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، به دنبال فیلترینگ و مسدودسازی است؟

مجلس دنبال فیلترینگ یا محدود کردن فضای مجازی نیست اما رسانه ها در این زمینه یک فضای سنگین ایجاد کردند تا مجلس را بکوبند، باید عنوان کنم که نمایندگان مجلس هیچ اعتقادی به محدودسازی یا فیلترینگ ندارند.

مجلس فقط می‌خواهد در این زمینه یک قانون گذاری انجام دهد، رئیس مجلس نیز صراحتا این مسئله را عنوان کرده و بناست که همه مذاکرات این کمیسیون ویژه به‌صورت شفاف منتشر شود تا مردم در جریان امور قرار بگیرند و پیشنهاد ما بر این است که خانه ملت این جلسات را به‌طور کامل و زنده برای مردم پخش کند.

البته هر کشوری در این زمینه قانونگذاری دارد و کشور ما هم باید داشته باشد و پلتفرم‌های خارجی باید در کشور ما دارای نماینده باشند، اگر این قانون خوب پیش رود زمینه برای آزادسازی بعضی از پلتفرم‌هایی که در حال حاضر نیز مسدود هستند مانند توئیتر و تلگرام فراهم خواهد شد اما تصویب این طرح چند ماهی به طول خواهد انجامید.

مجلس یازدهم تامین معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی را در اولویت‌های خود قرار داد، چقدر در این زمینه موفق عمل شده است؟

مجلس ریل‌گذار حرکت‌های اقتصادی کشور است، اما مجلس یازدهم در شرایطی روی کار آمد که دولت گذشته ماه‌های پایانی خود را سپری می‌کرد و مسیر را چنان پیش می‌برد که اگر مجلس می‌خواست مقابل آن بایستد با مشکلاتی روبرو می‌شد و اگر می‌خواست تغییر فاحش ایجاد کند دولت آن را نمی‌پذیرفت.

به‌عنوان نمونه به‌گونه‌ای عمل شده بود که همه هزینه‌های جاری کشور در بحث رتبه بندی معلمان، یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان و موارد مشابه آن برای سال پایانی عمر دولت باقی مانده بود و ما مشاهده کردیم که بودجه کشور به یک باره یک سوم زیاد شد و از ۵۸۰ هزار میلیارد تومان به نهصد و سی هزار میلیارد تومان رسید.

دولت روند اقتصادی کشور را به جایی رسانده بود که مجلس نمی‌توانست در مقابل آن قرار گرفته یا تغییر روند دهد، به‌عنوان مثال مجلس نمی توانست بگوید که رتبه بندی معلمان انجام نشود یا یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان صورت نگیرد در حالی که همه این امور جزو نیازهای اقتصادی و معیشتی مردم بود.

همچنین، تورم چندین ساله قیمت‌ها را به جایی رساند که حقوق و درآمد مردم آن را جبران نمی‌کرد تا جایی که قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش یافت و تنها کاری که مجلس می‌توانست انجام دهد همراهی با دولت بود تا این مشکلات هر چه سریع‌تر رفع شوند اما امکان انجام کارهای اساسی در طول یک سال عملا وجود نداشت.

میرتاج الدینی

دست‌آورد شاخص مجلس در یک سال و نیم گذشته چیست؟

ما در یک سال و نیم گذشته چندین کار ضرب‌العجلی انجام داده‌ایم، به عنوان مثال یک طرح یارانه کالایی را در کمیسیون بودجه تصویب کرده‌ایم که دولت سابق آن را به‌صورت ناقص اجرا کرد همچنین بحث مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس را تصویب کردیم که همه اینها گام‌های مثبتی بود که برای حمایت از اقشار محروم برداشته شد و بنا داریم تا کارهای اصلی و زیربنایی را با دولت سیزدهم و در سال دوم مجلس آغاز کنیم. در حال حاضر نیز بحث‌هایی برای اصلاح ساختار بودجه شروع شده و اقداماتی نیز برای تامین اعتبارات پایدار برای بودجه صورت گرفته است.

باید گفت در دولت گذشته کارهای عمرانی کم و بیش انجام شده اما بیش از صد هزار پرژه عمرانی نیمه تمام داریم که دولت فعلی و مجلس باید آنها را دنبال و برای آنها منابع پایدار ایجاد کنند.

هم‌سویی دولت و مجلس هم کمک می‌کند که برخی از کارهای بزرگ صورت گیرند. اگر بین مجلس و دولت عزم مشترکی وجود داشته باشد و گفتمانی مردمی هم ایجاد شود، می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد.

همچنین کارهای زیربنایی برای تثبیت اقتصاد کشور برای همکاری با کشورهای همسایه شروع شده که نویدبخش ثبات، رونق و رشد اقتصادی در کشور است.

اتصال ریلی آسیا از مرز شرقی ایران تا غرب اروپا

مجلس چه برنامه‌ای برای نقدینگی عظیم باقی‌مانده از دولت قبل دارد؟

این نقدینگی ناشی از کسری بودجه پیش‌آمده در دولت است که از ابتدا هم پیش‌بینی می‌شد. در حال حاضر هم تلاش دولت و سازمان برنامه و بودجه بر این است که بودجه ۱۴۰۰ را به سمتی پیش ببرند که این کسری کمتر شود.

برای دولت و پروژه‌های عمرانی که رونق اقتصادی و اشتغال در کشور ایجاد می‌کنند باید دو کار انجام شود که شامل تامین اعتبارات لازم برای پروژه‌های عمرانی با شیوه های تامین مالی جدید از جمله تهاتر نفت و سایر دارایی‌های کشور و ایجاد فرصت برای ورود بخش خصوصی به این حوزه ها، می‌شوند.

ما برنامه‌های بزرگی در حوزه ریلی داریم که کریدور شرق به غرب و وصل شدن آسیا از مرز شرقی ایران تا غرب اروپا از جمله آن است. این مسیر می‌تواند اعتبارات سنگینی را برای ما جذب کند که نتیجه آن رشد اقتصادی، توسعه عمرانی و اشتغال‌زایی است.

بحث‌هایی از احتمال برگشت ایران به مذاکرات مطرح شده، آیا صحت دارد؟

در خصوص مذاکرات باید عنوان کرد که از چند ماه قبل تیم‌هایی در داخل دولت و شورای عالی امنیت فعالیت می‌کنند و طرح‌هایی برای این کار آماده کرده‌اند. این تیم‌ها برخی از رویکردها و استراتژی‌های که در دولت قبل وجود داشته است را تغییر داده‌اند.

بنای ما بر ادامه مذاکرات با حفظ منافع نظام است اما نه مذاکرات فرسایشی بلکه مذاکراتی که به نتیجه برسد و انتفاعی برای کشور ما به همراه داشته باشد. در هر حال  اگر نفعی برای ما داشته باشد گام بعدی را برخواهیم داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =