رایزنی آمریکا در قفقاز، علیه روسیه

«لوید ‌آستین» وزیر دفاع آمریکا طی سفر به گرجستان و دیدارهایش با نخست‌وزیر و وزیر دفاع این کشور، با آنها درباره «تهدید روسیه برای گرجستان و منطقه» رایزنی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در بیانیه‌ای درباره دیدارهای وزیر دفاع این کشور با مقام‌های گرجستانی طی سفر او به تفلیس توضیحاتی ارائه داد.

جان کربی سخنگوی پنتاگون بعد از پایان سفر لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به تفلیس بیانیه صادر کرد و خبر داد که این مقام ارشد دولت جو بایدن در پایتخت گرجستان علیه روسیه رایزنی کرد.

وزیر دفاع آمریکا در سفر به تفلیس، با «جوانشر بورچولادزه» وزیر دفاع گرجستان و همچنین «ایراکلی گاریباشویلی» نخست‌وزیر این کشور به صورت جداگانه دیدار کرد.

سخنگوی پنتاگون در بیانیه خود اعلام کرد که وزیر دفاع آمریکا در این دیدارها «درباره وضعیت امنیتی منطقه و به ویژه تهدید روسیه برای گرجستان و منطقه دریای سیاه» صحبت کرد.

به گفته او، لوید آستین «حمایت بی دریغ ایالات متحده از حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان را اعلام کرد. وی همچنین بر تعهد وزارت دفاع (آمریکا) برای حفظ همکاری‌های امنیتی دو جانبه، کمک به گرجستان برای توسعه بیشتر ظرفیت دفاعی و پیشبرد تمایلات (این کشور) در منطقه یورو آتلانتیک تاکید کرد».

یادداشت تفاهم وزرای دفاع آمریکا و گرجستان

سخنگوی پنتاگون افزود: « آستین وزیر (دفاع آمریکا) از مشارکت‌های بزرگ گرجستان در تلاش‌های ایالات متحده و ناتو برای ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان قدردانی کرد».

وزیر دفاع آمریکا و همتای گرجستانی او یک یادداشت تفاهم در مورد طرح جدید "دفاع و بازدارندگی گرجستان" امضا کردند. این ابتکار به عنوان نقطه کانونی همکاری‌های امنیتی ایالات متحده و گرجستان پس از پایان "برنامه آمادگی دفاعی گرجستان" در پایان سال جاری عمل می‌کند».

وزیر دفاع دولت جو بایدن در سفر به گرجستان با نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در این کشور حوزه قفقاز هم دیدار کرد.

بنا بر اعلام پنتاگون، لوید آستین «با نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده که در گرجستان مستقر شده‌اند برای آموزش به پرسنل گرجستانی در حمایت از تلاش‌های دو جانبه برای تقویت ظرفیت دفاعی (این کشور) دیدار کرد».

رایزنی ضد روسی وزیر دفاع آمریکا در گرجستان در شرایطی انجام شده که پیش از این بارها مسکو به این دو کشور درباره الحاق احتمالی گرجستان به ناتو هشدار داده است.

تمایلات گرجستان در زمان ریاست جمهوری «میخائیل ساکاشویلی» برای پیوستن به ناتو و حمایت‌های دولت «جورج بوش پسر» کار را به جایی رساند که روسیه در سال ۲۰۰۸ به گرجستان حمله نظامی ترتیب دهد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1115471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =