استقبال آمریکا از ششمین دور مذاکرات سوریه در ژنو

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن از آغاز ششمین دور مذاکرات میان دولت سوریه و معارضان در ژنو استقبال می کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان استقبال واشنگتن از آغاز این مذاکرات گفت که ضروری است سوریه و سران معارضان در ژنو مشارکت سازنده داشته باشند.

گفتنی است؛ ششمین دور جلسات کمیته تدوین قانون اساسی سوریه روز دوشنبه با حضور نمایندگان دولت این کشور و معارضان زیر نظر سازمان ملل متحد در شهر ژنو در سوئیس آغاز شد.

در این نشست که تا روز جمعه ادامه می‌یابد، هریک از طرف‌ها، پیشنهادهایی را درباره اصول قانون اساسی سوریه که در بین این هیات‌ها بررسی شده است را ارائه می‌کند و سپس در جلسه گروه کوچک برای بحث مطرح می‌شود و "گیر پدرسون" نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نظارت بر این جلسات را بر عهده دارد.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه دیروز (یکشنبه) اعلام کرد که دولت این کشور و مخالفان بر سر پیش‌نویس قانون اساسی جدید به توافق رسیده‌اند.

پدرسون نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پس از دیدار با «احمد الکزبری» نماینده هیات ملی (دولت) و «هادی البحره» نماینده هیات مخالفان به عنوان روسای هیات‌های شرکت کننده در کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در یک کنفرانس خبری که در ژنو برگزار شد، گفت: ما با دو طرف (دولت و مخالفان) به توافق رسیدیم که در این دور [ از نشستها] نه تنها برای اصلاح قانون اساسی آماده می‌شویم، بلکه روند تهیه اصلاحات قانون اساسی جدید سوریه را نیز آغاز خواهیم کرد.

رد ادعای اردوغان درباره خرید جنگنده اف- ۱۶

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر پیشنهاد واشنگتن برای فروش هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ به آنکارا را رد کرد.

ند پرایس خطاب به خبرنگار گفت که شما را به دولت ترکیه ارجاع می دهیم تا در مورد برنامه های خرید نظامی خود صحبت کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال اظهار داشت: آنچه می توانم بگویم این است ما هیچگونه پیشنهاد مالی برای درخواست اف-۱۶ توسط ترکیه ارائه نکرده ایم.

ند پرایس در پاسخ به اینکه آیا ممکن است پول پرداخت‌شده ترکیه برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ برای فروش اف-۱۶ به این کشور استفاده شود، افزود: وزارت دفاع درگیر مکانیزم حل اختلاف با ترکیه در مورد اف-۳۵ است و   قصد ندارم نتیجه را پیش‌داوری کنم.

رئیس جمهوری ترکیه از پرداخت ۱.۴ میلیارد دلار در قالب اوراق بهادار برای خرید جنگنده‌های اف - ۱۶ از آمریکا خبر داده و گفته که از واشنگتن خواسته تا این اقدام را برای تامین نیازهای دفاعی کشورش انجام دهد.

شبکه تلویزیونی تی. آر. تی امروز (یکشنبه) به نقل از "رجب طیب اردغان" گزارش کرد که «ترکیه ۱.۴ میلیارد دلار برای خرید جنگنده‌- بمب افکن های اف ۱۶ به آمریکا پرداخت کرده و ما این اقدام را از آمریکا خواسته‌ایم تا نیازهای دفاعی ما را تامین کند».

در این باره رویترز هم گزارش کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته که پیشنهاد فروش جنگنده‌- بمب افکن های اف ۱۶ به این کشور را در مقابل سرمایه‌گذاری در برنامه خرید جنگنده‌های اف ۳۵ که درخواست آنکارا در این ارتباط پس از خرید سیستم دفاعی موشکی از روسیه، از سوی واشنگتن رد شد، داده است.

ترکیه پس از ناکامی در خرید جنگنده‌های اف - ۳۵، تقاضای خرید ۴۰ فروند اف - ۱۶ تولیدی شرکت «لاکهید مارتین» و تجهیزات نوسازی ناوگان نیروی هوایی خود را به آمریکا ارایه کرده است.

عدم شرکت آمریکا در نشست مسکو درباره افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که  نمایندگان این کشور هفته جاری در نشست تروئیکای گسترش یافته درباره افغانستان در روسیه شرکت نخواهند کرد.

ند پرایس ادامه داد: ما در مذاکرات مسکو شرکت نخواهیم کرد. گروه تروئیکا  پلاس، یک انجمن موثر و سازنده بود. مشتاقانه منتظر مشارکت در جلسه این گروه در آینده هستیم، اما در موقعیتی نیستیم که این هفته شرکت کنیم.

مسکو در صدد است هفته جاری نشست تروئیکای گسترش یافته (روسیه، آمریکا، چین و پاکستان) در باره افغانستان و با حضور نمایندگان دولت موقت طالبان و هیات هایی از جمهوری اسلامی ایران و هند برگزار کند.

نشست تروئیکای گسترش یافته (روسیه، آمریکا، چین و پاکستان) درباره افغانستان ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر)  در مسکو برگزار می شود علاوه بر اینکه نمایندگان طالبان دعوت  این نشست را پذیرفته اند قرار است هیات هایی از جمهوری اسلامی ایران و هند نیز در این نشست حضور پیدا کنند.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان دیروز اطلاع داد که طالبان (در روسیه همچنان به عنوان تروریست شناخته شده و در این کشور ممنوع است) دعوت به نشست مسکو در باره افغانستان را پذیرفته و مسکو امیدوار است که یک گفت و گوی صریح با این گروه انجام شود.

کابلوف تصریح کرد:  یک هیات از کابل دعوت شده است و آنها تصمیم اساسی برای مشارکت در نشست قالب مسکو در ۱۹ اکتبر گرفته اند. ما فقط منتظر ترکیب هیات هستیم.

به گفته وی، طرف روسی در این نشست قصد دارد «ادعاهای خود را علنی به هیات افغانستانی اعلام کند، اما نه در قالب یک تقاضا، بلکه در قالب یک جلسه در مورد چگونگی شروعی سازنده برای حل مشکلات.»

آخرین نشست مسکو برای حل مسائل افغانستان ۲۸  اسفند سال ۱۳۹۹ به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1115477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =