هواشناسی ایران | سامانه جدید بارشی در راه است / هشدار کاهش دما به کشاورزان و گلخانه‌داران

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان و گلخانه داران هشدارهای هواشناسی را در نظر بگیرند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی از بارش باران و رعد و برق در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: از امروز تا پنجشنبه در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و استان های ساحلی خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارندگی، رعد و برق گاهی وزش باد شدید موقت انتظار می رود.

وی افزود: طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با نفوذ توده هوای سرد به نوار شمالی کشور، قسمت هایی از شمال شرق و همچنین استان ساحلی خزر بین ۵ تا ۱۰ درجه کاهش می یابد.

حقیقت از بارش پراکنده در برخی نقاط خبر داد و گفت: طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در بخش هایی از استان های کردستان، زنجان، البرز، قزوین و تهران بارش پراکنده انتظار می رود و در نقاط سردسیر احتمال بارش پراکنده برف وجود دارد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان طی ۲ تا ۳ روز آینده نسبت به برداشت محصولاتی نظیر ذرت، یونجه، گوجه فرنگی یا میوه های روی درخت اقدام کنند تا آسیبی نبینند.

وی ادامه داد: با توجه به احتمال نوسانات دمایی، کاهش دما و یخبندان در برخی مناطق، گلخانه داران شرق کشور گرمایش گلخانه ها را چک کنند. همچنین گلخانه داران مناطق مرکزی کشور به علت وزش باد شدید مراقب های لازم را به عمل آورند.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به پرورش دهندگان ماهی بیان کرد: با توجه به کاهش ۳ تا ۴ درجه ای دما در اهواز و بوشهر، استخرداران پرورش ماهیان گرم آبی مراقب باشند و همواره به این موضوع توجه کنند.

وی از ورود سامانه جدید بارشی دیگر به کشور خبر داد و گفت: با ورود سامانه جدید بارشی از روز شنبه هفته آینده در مناطق شمال غرب، غرب، سواحل غربی دریای خزر و استان های قزوین، البرز و تهران بارش رخ می دهد.

حقیقت ادامه داد: با ورود سامانه بارشی از روز شنبه، کشاورزان دیم کار مناطق شمال غرب، غرب و سواحل غربی دریای خزر به سبب بارش های مناسب می توانند نسبت به کشت اقدام کنند.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۲.۴ میلی متر و در مدت مشابه سال قبل ۴.۶ میلی متر بوده که این امر بیانگر کاهش ۲.۲ میلی متری بارش نسبت به سال قبل و ۲.۷ نسبت به دوره بلندمدت را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه کم بارشی در پاییز امسال ادامه دارد، گفت: در پاییز امسال بویژه  در مناطق نیمه مرکز و جنوب کشور سال زراعی خشکی پیش روست.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان از تاخیر در بارش های پاییزه خبر داد و گفت: نقشه های هواشناسی نشان می دهد که کم بارشی همچنان به قوت خود باقی است و امیدواریم بارش ها از نیمه آذر به بعد آغاز شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1115558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =