انطباق رشته‌های مدارس مهارتی دانشگاه آزاد بر اساس نیازهای شغلی

معاون آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان سازمان سما گفت: مدارس مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت صددرصدی بر اساس نیاز اشتغال شهرستان و استان فعالیت می‌کنند.

علیرضا لادن مقدم معاون آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی(سازمان سما) دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز درباره متناسب‌سازی رشته‌های تحصیلی با نیازهای صنعتی استان اظهار کرد: رشته‌های تحصیلی بر اساس طرح آمایش و نیازسنجی هر شهرستان و استان، وارد دفترچه کنکور شده است. 

وی‌ادامه داد: رشته‌های دانشکده‌های مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی کاملا منطبق بر نیازهای صنعتی و خدماتی هستند. این رشته‌ها تنها شامل رشته‌های فنی و مهندسی نمی‌شوند؛ بلکه رشته‌های مهارتی و حرفه‌ای نیز در این مدارس در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به مربیگری انواع ورزش‌ها اشاره کرد.

معاون آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان سازمان سما درباره دروس عملی رشته‌های مهارتی گفت: این رشته‌ها از تعداد واحدهای مهارتی و عملی بیشتری برخوردار هستند. همچنین این رشته‌ها بر اساس نیاز جامعه صنعت و خدمات در بخش آموزش‌های بلند مدت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در بخش آموزش‌های کوتاه مدت در سازمان سما، مدارس مهارتی که صرفاً در رشته‌های خاص فعالیت می‌کنند به صورت صد در صدی بر اساس نیاز اشتغال شهرستان و استان هستند.

لادن مقدم در زمینه آخرین وضعیت تاسیس دانشکده مهارتی گفت: در حال حاضر آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سابق منحل شده و به جای آن دانشکده‌های مهارتی تاسیس شده‌ است. آموزشکده‌های معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد زیر مجموعه وزارت کار و وزارت آموزش و پرورش هستند و ما مسئولیت تبدیل این مراکز به دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را بر عهده گرفته‌ایم. در واقع آموزشکده‌های سابق فنی حرفه‌ای که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد، به دلیل تغییر سیستم آموزشی از ۴-۳-۵ به ۳-۳-۶، به دانشکدهای مهارت و کارآفرینی تبدیل شد. 

وی خاطرنشان کرد: تبدیل آموزشکده‌های سابق فنی و حرفه‌ای به دانشکده‌های مهارتی، بر اساس منویات مقام معظم رهبری در سال ۹۰ مبنی بر حرکت دانشگاه‌ها به سمت مهارت آموزی و تاکید رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد، رئیس دانشگاه و معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی تشکیل شده است. در حال حاضر ۱۱۶ دانشکده مهارتی در کشور وجود دارد. همچنین حدود ۲۶ مدرسه عالی مهارت در حال حاضر توسط معاونت عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است. همچنین تاسیس بیش از ۷۰ دانشکده مهارتی در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =