حجم قاچاق از مبادی رسمی بیشتر از غیر رسمی نیست

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: حجم قاچاق از مبادی رسمی بیشتر از غیر رسمی نیست و به اعتقاد بنده قاچاق سیاه بیشتر از تخلفات موجود در گمرک است.

سیدحمید حسینی؛ دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در رابطه با میزان تخلفات صورت گرفته در گمرکات کشور برای ورد کالای قاچاق با بیان اینکه نمیتوان قاچاق از مبادی غیررسمی کشور را نادیده بگیریم افزود: پدیده کولبری و قاچاق سیاه از اصلی ترین مشکلات در ورود و خروج کالا از کشور است. با توجه به پهناور بودن کشورمان و اینکه با کشورهای زیادی هم زمینی و هم دریایی همسایه هستیم  قاچاق از این طریق نیز انجام میشود.

وی ادامه داد: علاوه بر مبادی غیر رسمی، در مبادی رسمی که گمرکات کشور را شامل میشود  تخلفاتی را شاهد هستیم و کالاها با عناوین دیگری وارد میشود به طور مثال واردات انواع نخ به جز ۳ مورد ممنوع است ولی موارد دیگری را هم به اسم همان ۳ عنوان نخ، از گمرک رد کرده و وارد کشور میکنند و یا  بخشی از کالای ترانزیت در انبارها پیاده شده و کالاهای دیگری به جای آنها صادر میشود.

وی با بیان اینکه معظل قاچاق کالا از طریق گمرک مشکل دیرینه است که تاکنون حل نشده است افزود: اینکه حجم قاچاق از مبادی رسمی بیشتر از غیر رسمی است درست نیست و به اعتقاد بنده قاچاق سیاه بیشتر از تخلفات موجود در گمرک است.

عضو هیات رییسه اتاق ایران و عراق تصریح کرد: برخورد با قاچاق تا زمانیکه اصناف پای کار نیامده و شبکه توزیع ما غیرقابل کنترل باشد که  بخواهیم در مبادی ورودی با قاچاق مبارزه کنیم امکان پذیر نخواهد بود، زیرا امکانات و تلاش بسیار زیادی را میطلبد تا در مرزها و جاده ها  ورود کالا را کنترل کنیم.
حسینی تاکید کرد: چنانچه بتوانیم شبکه توزیع را ساماندهی کنیم که کالای قاچاق نتواند در این شبکه قرار گیرد و از طرفی در فصای مجازی امکان فروش نداشته باشند قطعا هزینه کمتری خواهد داشت و کار را برای قاچاقچیان دشوار خواهد کرد.

وی اظهار کرد: اصناف از شرایط پیش آمده ناراضی هستند ولی قصد همکاری با نهادهای مربوطه برای مبارزه با قاچاق را نداشته و در مغازه هایشان کالای قاچاق میفروشند و انتظار دارند که نیروی انتظامی در مرزها مانع از ورود کالای قاچاق شود کار اشتباه و تصور غلطی است.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد: باید با درجه بندی کالاها در فروشگاه‌ها بازار را به سمت عرضه کالای استاندارد ببریم تا بدین طریق مشخص شود که چه فروشگاهی مجوز فروش چه نوع کالایی را دارد و در صورت تخلف چگونه میتوان با آن برخورد کرد.
پایان پیام/

کد خبر: 1115590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =