تناقض‌گویی در ارائه آمار کرونا / وزیر بهداشت در اعلام تعداد واکسینه شده‌ها اشتباه کرد

وزیر بهداشت از واکسیناسیون ۷۵ درصد از مردم ایران علیه کرونا خبر داد که با توجه به آمار ارائه شده و تزریق ۴۸ میلیون دوز اول واکسن به نظر می‌رسد که عین‌الهی دچار اشتباه شده و ۵۷ درصد مردم تاکنون واکسینه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، یکی از پرچالش‌ترین مسائلی که از آغاز همه‌گیری کرونا در کشور مطرح شد، موضوع ارائه آمار بود چراکه آمار تعیین می‌کرد که چه تصمیمی گرفته شود. به همین جهت شفافیت در ارائه آمار هم دارای اهمیت بالایی است. مقام مسئولی که این وظیفه را برعهده می‌گیرد هم باید دقت نظر بالایی در اعلام آمار داشته باشد.

عواقب اشتباه رییس جمهور سابق در ارائه آمار کرونا

این روزها که واکسیناسیون در سطح گسترده در کشور انجام می‌شود، ارائه آمار دقیق و شفاف آن هم از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با افزایش میزان واکسیناسیون افکار عمومی هم متقابلا انتظار کاهش محدودیت‌ها را دارند و اگر این آمار به اشتباه کمتر یا بیشتر از مقدار واقعی اعلام شود یا مسئول مورد نظر در اعلام آن دقت نظر نداشته باشد، مردم به سیستم بهداشت و درمان کشور بی‌اعتماد می‌شوند. نمونه این بی‌دقتی در ارائه آمار را در سخنان حسن روحانی رییس جمهور سابق دیدیم که با اعلام خبر ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا که به دلیل یک بی‌دقتی و با استناد به تست‌هایی که جنبه تحقیقاتی داشتند نه تشخیصی، مطرح شد و عواقب این اشتباه ایجاد تردید در آمارهای رسمی کشور بود.

چندی پیش بهرام عین‌الهی؛ وزیر بهداشت دولت سیزدهم در سخنانی در تاریخ ۲۴ مهر اعلام کرد که تاکنون ۷۵ درصد مردم  کشور علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. این خبر زمانی که از زبان یک وزیر آن هم وزیری که نقش کلیدی در تصمیم‌گیری‌های حوزه کرونا دارد، اعلام می‌شود، یعنی خبر موثقی است چراکه وزیر بهداشت مقام مهمی محسوب شده و سخنان او هم ارزش خبری بسیاری دارند.

۵۷ درصد مردم واکسن زده‌اند نه ۷۵ درصد

این درحالی است که براساس آخرین خبری که از آمار واکسیناسیون توسط روابط عمومی وزارت بهداشت منتشر شده، تا ۲۶ مهر مجموعاً ۴۸ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۹۳ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت و ۲۵ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۸۷ نفر هم دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. با درنظر گرفتن جمعیت نزدیک به ۸۵ میلیون نفری ایران در حقیقت تقریبا ۵۷ درصد از مردم ایران واکسن زده‌اند که از این میان ۳۰ درصد هم دوز دوم را دریافت کرده‌اند، پس وزیر بهداشت در اعلام آمار با درنظر گرفتن تعداد کل واکسن‌های تزریق شده و بدون کسرتعداد واکسن‌های دوز دوم دچار اشتباه شده است.

این تناقض گویی در اعلام آمار آن هم توسط وزیر بهداشت، بر بی‎اعتمادی‌ها علیه کشور دامن می‌زند و طبیعتا بی‌اعتمادی مردم به سیستم درمانی اثرات جانبی خواهد داشت که یکی از آن‌ها تبعیت نکردن مردم از تصمیمات وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا است زیرا مردمی که از مسئولان خود صداقت و شفافیت ندیده‌اند دیگر تن به انجام قوانین وضع شده توسط آن‌ها هم نمی‌دهند.

بی‌اعتمادی مردم به نظام سلامت

به نظر می‌رسد که هنوز اهمیت ارائه آمار در نظر مسئولان کشور آشکار نشده که این روزها هر مسئولی در هر جایگاهی که هست به راحتی آمار ارائه می‌دهد. آمار به خصوص مواردی که تاثیر مستقیم در سرنوشت جمع کثیری از مردم دارد، باید توسط  نهاد مشخصی ارائه شود و فردی هم که مسئولیت ارائه آمار را برعهده دارد، باید توجیه شده باشد نه اینکه هر نماینده مجلس و عضو شورای شهری در مصاحبه‌های خود به راحتی آمار ارائه دهند و از همه بدتر اینکه وزیر بهداشت کشور برای ارائه آمار توجیه نشده باشد و در رسانه ملی و جایی که هر جمله‌ای که می‌گوید، به یک تیتر خبری تبدیل می‌شود، مرتکب اشتباه شود.

نادیده گرفته شدن زحمات کادر درمان

تاثیر دیگری که این تناقض‌گویی در ارائه آمار دارد در نادیده گرفته شدن زحمات کادر درمان است. کادر درمان  در دوران کرونازحمات بسیاری کشیدند و از جان گذشتگی‌های زیادی داشتند اما زمانی که مسئولان رده بالای وزارت بهداشت دچار خطا می‌شوند، این انگشت اتهام دروغ‌گویی به سمت همه اجزای نظام سلامت نشانه می‌رود و خشک و تر باهم می‌سوزند.

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تنها مرجع رسمی و معتبر برای ارائه آمارهای کشوری از شمار مبتلایان به ویروس کرونا، بهبودیافتگان و جان باختگان این ستاد بوده و ارائه آمار از سوی دستگاه‌های دیگر معتبر نیست و شخص ارائه دهنده هم باید حداکثر دقت را داشته باشد و اگر در این میان خطا و اشتباهی هم رخ داد، به سرعت اصلاح شود تا بی‌اعتمادی مردم به نظام سلامت عمیق‌تر نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =