تلاش رقبای منطقه‌ای ایران برای توسعه همکاری‌ها با یکدیگر

جمهوری آذربایجان تحرکاتی را آغاز کرده که به نظر می‌رسد در راستای توسعه همکاری با کشورهای منطقه به منظور کاهش وابستگی به ایران باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، در سفر اخیر وزیر امورخارجه قطر به جمهوری آذربایجان، توافقنامه‌های بین دو کشور امضاء شد که یکی از آنها لغو روادید بود. قرارداد مذکور توسط «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» -وزیر امور خارجه قطر- و«جیحون بایراموف» همتای آذربایجانی وی در باکو امضا شد. شایان توجه است که در نشست مذکور، «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان نیز در این نشست حضور داشت. به نظر می‌رسد با توجه به تنش‌های به وجود آمده در منطقه قفقاز، جمهوری آذربایجان تلاش می‌کند به منظور کاهش وابستگی به ایران، روابط خود را با برخی کشورهای منطقه توسعه دهد.

در سفر دو روزه هیئت قطری، یک کمیته تجاری مشترک بین دو دولت نیز با یکدیگر در پایتخت آذربایجان دیدار کردند. بر اساس تحلیلی که المانیتور در همین راستا منتشر کرده، هر دو کشور قطر و آذربایجان روابط خوبی با ترکیه دارند و احتمال می‌رود در آینده نزدیک روابط سه کشور توسعه یابد. لازم به ذکر است که قطر میزبان یک پایگاه نظامی ترکیه است و دو کشور در ماه ژوئن توافقنامه آموزش نظامی را نیز امضا کردند. علاوه بر این، هر دو دولت از اخوان المسلمین حمایت می‌کنند و همچنین در مورد سوریه، لیبی و دیگر مسائل منطقه‌ای همسو هستند.

در همین راستا، دو کشور ترکیه و آذربایجان اخیرا توافقنامه‌ای در حوزه صادرات گاز از جمهوری آذربایجان به ترکیه امضاء کرده‌اند. بر اساس اخبار منتشر شده در خصوص مفاد توافقنامه مذکور، 11 میلیارد متر مکعب گاز در عرض سه سال از جمهوری آذربایجان به ترکیه صادر خواهد شد. انتقال این گاز از طریق خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم (موسوم به خط لوله قفقاز جنوبی) انجام خواهد شد. به نظر می‌رسد امضای این قرارداد با حمایت ترکیه از آذربایجان در مناقشه سال گذشته قره باغ با ارمنستان مرتبط باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =