تحلیلگر عرب: ایران در معادله چالش و بازدارندگی موفق عمل کرده است

یک شبکه لبنانی به بررسی مبانی ثابت و متغیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و میزان موفقیت آن در برابر رقبای این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، گرچه مبانی سیاست خارجی ایران، مبانی ثابت است و این موضوع از مدتها پیش در گفتمان ایرانی‌ها مشخص است، اما آنچه اخیراً اتفاق افتاده نشان‌دهنده تغییرات جدید در افق سیاست‌های منطقه‌ای تهران است.

پایگاه خبری المیادین در گزارشی با اشاره به این موضوع می‌نویسد که از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید ایران، تحرکات فعال و ملموس تهران در عرصه‌های متعدد منطقه‌ای با راهکارهای متفاوت در قبال حوادث و پرونده‌های منطقه‌ای و کشورهای عربی دنبال می‌شود. سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که آیا تغییرات اساسی جدید در سیاست خارجی ایران به وجود آمده یا این سیاست استمرار سیاست قبلی تهران با راهکاری جدید منسجم با منافع ایران و تغییرات عرصه منطقه‌ای است که با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا که به منافع این کشور در تعامل با ایران و دیگر کشورهای عربی منطقه می‌پردازد، شاهد آن هستیم.

اظهارات و مواضع رسمی ایرانی‌ها از واکنش ابراهیم رئیسی به انفجار مسجد قندوز افغانستان گرفته تا بیانیه سخنگوی وزارت خارجه ایران که تأکید کرده است تهران موجودیت اسرائیل در نزدیکی مرزهای جغرافیایی خود را نمی‌پذیرد و اعلام رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر در اختیار داشتن 120 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به‌میزان 20 درصد نشان‌دهنده تحرکات جدیدی است که تهران در عرصه‌های مختلف از خود بروز می‌دهد.

المیادین در ادامه گزارش خود تأکید می‌کند که موضع ایران در خصوص تروریسم و اقدامات داعش همواره موضعی ثابت و مشخص بوده است و فرقی نمی‌کند که این رویکرد در سوریه یا عراق دنبال شود یا در افغانستان شکل بگیرد. ایرانی‌ها به‌دنبال ضرورت تأمین امنیت برای قومیت‌ها و اقلیت‌های مختلف و حفظ حیات و حقوق انسانی آنها به‌ویژه شیعیان هستند و مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و ابزارهای خود را دنبال می‌کنند تا راه بر ایجاد جنگ فرقه‌ای و طایفه‌ای درون کشورها بسته شود، این همان موضعی بود که رئیس جمهور ایران در خصوص حوادث اخیر افغانستان در پیش گرفت.

دیپلماسی بی‌سابقه ایران در منطقه عربی که با سفر دوره‌ای حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جدید این کشور آغاز شده است، در شرایطی دنبال می‌شود که کارشناسان مسائل ایران این گزینه را گزینه‌ای درست ارزیابی می‌کنند که ناشی از انتخاب درست و بسیار موفق امیرعبداللهیان در سمت وزارت خارجه این کشور است.

المیادین می‌افزاید: عبداللهیان متخصص روابط بین‌الملل بوده و تجربه و شایستگی‌های لازم برای تصدی این سمت را داراست و از جزئیات شرایط منطقه به‌صورت مستقیم اطلاع دارد و علاوه بر اینها طی سال‌های گذشته از سیاست خارجه ایران نیز دور نبوده است و مهمتر از همه اینکه روحیه انقلابی دارد که می‌تواند او را در راستای رسیدن به اهداف خود به‌عنوان وزیر خارجه ایران موفق کند.

شرحبیل الغریب نویسنده این مقاله تأکید می‌کند گرچه سیاست خارجی ایران در وهله اول جدید به‌نظر می‌رسد، اما این گونه نیست و ایران از زمان پیروزی انقلاب بر اهمیت مناسبات مستحکم با کشورهای عربی تأکید کرده است.

مقاله می‌افزاید که ایران قدرت سیاسی و نظامی و برگه‌های برنده زیادی در منطقه دارد که می‌تواند آنها را فعال کند. تهران موازنه قدرت را در مذاکرات خود با عربستان و دیگر کشورهای عربی در اختیار دارد و افزایش همگرایی میان تهران و دیگر کشورهای عربی منطقه می‌تواند هماهنگ با برخی متغیرات حال و آینده محقق شود.

این مقاله در ادامه به مذاکرات بین مسئولان ایرانی و سعودی که اخیراً در عراق انجام شده است اشاره و تأکید کرد که ایران ابتکارهای زیادی را برای پایان دادن به اختلافات فی‌مابین ارائه داده است و رئیس جمهور سابق این کشور نیز از تریبون سازمان ملل متحد خواستار گفتگو با عربستان سعودی در این زمینه شد.

حال سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است؛ چه تغییری به وقوع پیوست که آمریکا به عربستان چراغ سبز همگرایی با ایران را داده است؟ این تغییر ناشی از آن است که برگه‌های منطقه‌ای در زمان حاضر در راستای خدمت به پروژه آمریکایی نیست و دولت آمریکا در شرایط کنونی به‌دنبال آرام کردن جبهه‌های داغ منطقه‌ای است، چرا که می‌داند ادامه تنش در این جبهه‌ها بیش از پیش به پروژه آمریکا در منطقه آسیب خواهد رساند.

به‌نوشته المیادین، هرنوع همگرایی ایران و عربستان باعث بهبود مناسبات دوجانبه می‌شود و عربستان را از ماهیت برنامه هسته‌ای ایران که طی سال‌های گذشته به‌صورت عمدی به‌دنبال شیطنت در قبال آن بود، مطمئن‌تر می‌کند، البته تهران نیز حق دارد مجموعه‌ای از مسائل را که نشان‌دهنده حسن‌نیت ریاض است، از جمله در زمینه توقف تجاوز به یمن و کاهش فتنه‌انگیزی‌های فرقه‌ای در منطقه از ریاض مطالبه کند و از این کشور بخواهد از سیاست تحریک‌آمیز خود ضد تهران دست بردارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1115658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =