۵ درصد از مجلات باید تحت نمایه بین‌المللی قرار گیرند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سالانه باید ۵ درصد از مجلات تحت نمایه بین‌المللی قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مراسم تودیع رییس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه الزهرا ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مهناز ملانظری رئیس سابق دانشگاه الزهرا و فریده حق‌بین سرپرست جدید این دانشگاه در مرکز همایش‌های بین‌المللی این دانشگاه برگزار شد.

مهناز ملانظری در این مراسم با بیان این که خدمت به دانشگاهیان، توفیقی از سوی خدای متعال است، اظهار کرد: ۱۵ سالی که در آموزش عالی بوده‌ام با تغییرات سریعی همراه بوده است و شاید دانشگاه‌ها با این سرعت همراه نبوده‌اند.

رئیس سابق دانشگاه الزهرا با اشاره به این که لازم است به جای پرداختن به گزارش کار به این بپردازیم که چه کارهایی انجام نشده است، افزود: شاید این تغییر رویه در جلسه تودیع، جفایی به دانشگاهیان باشد؛ اما باید به آن‌ها بگویم که زحمت‌شان بدون شک دیده شده است.

وی با مخاطب قرار دادن وزیر علوم گفت: جامعه هر لحظه در حال تغییر است و دانشگاه‌ها در این سال‌ها به دنبال برآورده کردن نیازهای جامعه هستند؛ اما دانشگاه‌ها با این سرعت حرکت نمی‌کنند.

ملانظری با تاکید بر این که مقاومت‌هایی برای تغییر وجود دارد، یادآور شد: متاسفانه تغییر از عصر آموزشی به عصر پژوهشی با مقاومت مواجه می‌شود چه برسد به دانشگاه‌های نسل‌های بعدی. دانشگاه امروز باید جامعه محور باشد تا بتواند باری از دوش جامعه بردارد. دانشگاه باید بتواند برای حل مشکلات جامعه، مشاوره‌های اصیل ارائه بدهد. رشد علوم بیش از گذشته است و به همین دلیل لازم است دانشگاه‌ها همگام با تغییرات پیش بروند. همچنین دانشگاه‌ها پس از پاندمی کرونا جهانی‌تر شده‌اند به طوری‌که دانشجویان حق انتخاب در سطح بین‌المللی دارند و شدت تلاش‌ها برای جذب دانشجویان افزایش داشته است.

ملانظری با بیان این که تکنولوژی‌های هوشمند صنعت آموزش عالی را دگرگون کرده است، گفت: هوشمندی و تحول دیجیتال فرصتی است برای دانشگاه‌ها که باید از آن استفاده شود.
رئیس سابق دانشگاه الزهرا گفت: دانشجویان انتظار دارند پس از فارغ‌التحصیلی ‌جذب بازار کار شوند و این مستلزم تغییرات در نظام آموزشی است که تفکر دانشجویان را تقویت کند. همه این موارد گویای این مطلب است که دانشگاه‌ها نیازمند تغییرات بنیادین هستند.

وی یادآور شد: آینده ای نه چندان دور در انتظار ماست که مشاغل امروز دیگر جایی در آن ندارند و مشاغلی جدید ایجاد خواهند شد. دانشگاه الزهرا به عنوان دانشگاهی تک جنسیتی قصد داشته این نگاه آینده‌محور را ایجاد کند و برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه در این راستا تدوین شد. 

ملانظری با اشاره به این که برخی دانشگاه الزهرا را مدرسه دخترانه بزرگی می‌دانند؛ اما ما این نگرش را تغییر داده‌ایم و این دانشگاه را به عنوان دانشگاهی بزرگ مطرح کردیم، تاکید کرد: تغییر نگاه‌ها کاری آسان نیست. به همین دلیل، در دومین برنامه راهبردی سعی کردیم هفت هدف را درنظر گرفتیم که شامل افزایش فعالیت‌های پژوهشی و کارگاه‌های استانداردسازی فعالیت‌های پژوهشی است.

رئیس سابق دانشگاه الزهرا درباره دستاوردهای مدت خدمت خود گفت: دانشگاه الزهرا از ۱۷۹۰ استناد در سال ۹۵ به ۵۴۹۰ استناد در سال ۹۹ رسید. همچنین پیاده‌سازی فاز اول علم‌سنجی با این هدف که همکاران نتیجه کارهای خود را ببینند و جایگاه خود را بشناسند، انجام شد. فاز بعدی هم سنجش موضوعات روز دنیاست.

وی افزود: پژوهشگران پسادکتری این دانشگاه از ۸ نفر در سال ۹۵ به ۶۷ نفر در سال ۹۹ افزایش یافتند. همچنین تقویت شهرت و اعتبار دانشگاه یکی از اقدامات محقق شده است.

ملانظری با بیان این که ارتقای جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی از دیگر اهداف ما بوده است، گفت: تقویت شایستگی دانشجویان از طریق ایجاد رشته‌های کاربردی‌تر و بهبود دلبستگی کارکنان اقدام دیگر ما بود.

رئیس دانشگاه الزهرا تصریح کرد: انجمن‌های علمی در این سال‌ها بسیار تقویت شدند. همچنین قابلیت‌های سازمانی ارتقا یافتند. برای مثال مدیریت سبز را به طور جدی پیگیری کردیم و امروز در جایگاه پنج کشوری و ۲۳۵ بین‌المللی هستیم.

وی به تمرکز بر ایجاد موزه و آرشیو با هوشمندی و رعایت اصول علمی اشاره و اظهار کرد: ایجاد این موزه به‌گونه‌ای است که امروز سابقه دانشگاه را می‌شناسیم. اقدام دیگر، سنجش توانمندسازی اعضای هیئت علمی است.

ملانظری درباره درآمدزایی این دانشگاه تاکید کرد: تقویت و تنوع منابع درآمدی و رشد آموزش‌های آزاد در این دانشگاه انجام شده است. به طوری که این مبلغ از ۳۰۰ میلیون تومان در سال ۹۵ به هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۹۹ افزایش یافت. 

رئیس سابق دانشگاه الزهرا افزود: ارتباط با صنعت از ۱۰ مورد به ۳۰ مورد افزایش یافته است. 

ملانظری از وزیر علوم درخواست کرد: باید برای جذب اعضای هیئت علمی توانمند همت زیادی گماشته شود. با توجه به این که ۷۵ درصد اعضای هیئت علمی خانم هستند، می‌خواستیم اعضای هیئت علمی به جدی توانمند باشند که بتوانند بین خانه و دانشگاه، تعادل برقرار کرده و انرژی زیادی برای دانشگاه داشته باشند.

وی به ۱۲ هزار متر زمین این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این زمین‌ها در مجاورت دانشگاه بوده و به ناحق در اختیار دیگران قرار گرفته است. البته ۶ هزار متر مربع از این میزان به دانشگاه برگشته؛ اما ۶ هزار متر دیگر در دست ما نیست. درخواست من آزادسازی این ۶ هزار متر است که متاسفانه با سیاسی‌کاری از مسیر خود منحرف شده است.

راضی دانشگاه الزهرا موقوفه است

فریده حق‌بین رئیس دانشگاه الزهرا در این مراسم با بیان اینکه تلاش می‌کنم ریل‌گذاری دکتر ملانظری را با همان توان ادامه دهیم، اظهار کرد: البته سعی میکنم در چابک‌سازی دانشگاه فرایندها را اصلاح کنیم.

سرپرست جدید دانشگاه الزهرا با اشاره به این‌ که‌ در جهت ارتقا و تقویت علوم انسانی تلاش خواهیم کرد تا به جایگاه خوبی برسیم، افزود: بر خودم واجب میدانم ماموریت دانشگاه الزهرا که در رابطه با مطالعات زنان و خانواده است را ادامه بدهم. چون دانشگاه الزهرا می‌تواند مکانی برای کمک به حل مشکلات زنان باشد.

وی با اشاره به این که هدف ما تربیت دخترانی دانشمند برای انقلاب اسلامی باشد، گفت: از دانشگاه الزهرا انتظار می‌رود در حوزه زنان پیشگام باشد. البته جای تاسف دارد که دانشگاهی که در قلب تهران قرار گرفته، از برخی امکانات محروم است و به همین دلیل، نیاز به توجه ویژه دارد.

حق‌بین با تاکید بر این که سرانه فضای دانشگاه، چهار هزار متر مربع است که بسیار اندک است، یادآور شد: سرانه فضای آزمایشگاهی یک و ۹ دهم است و دانشجویان ما در شرایط سختی هستند. بخش زیادی از اراضی دانشگاه، موقوفه است و دانشگاه برای آن اجاره پرداخت می‌کند. 

سرپرست دانشگاه الزهرا در پایان با بیان این که بالا بودن ارزش زمین در منطقه ونک، تبدیل به تهدیدی برای دانشگاه شده است، اظهار کرد: نیمی از جمعیت کشور، زنان هستند که در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها موفق عمل می‌کنند؛ اما باید فرصت‌های خوبی برای آن‌ها فراهم شود. در این بین دانشگاه الزهرا جلوه‌گاه تحصیل بانوان است. 

۵ درصد از مجلات باید تحت نمایه بین‌المللی قرار گیرند
 

زلفی گل در این مراسم با بیان این که امسال پرسنل وزارت بهداشت، جهادگونه برای سلامت هموطنان تلاش می‌کنند، اظهار کرد: بسیاری جان خود را در این مسیر از دست دادند که یادشان را گرامی می‌داریم. 

وزیر علوم با اشاره به این که رسالت دانشگاهی توفیقی الهی است که نباید تنها یک حرفه دیده شود، افزود: شعار اسلام در دانشگاه تحقق پیدا می‌کند وقتی که می‌گوید امروز و دیروز یک مسلمان نباید یکسان باشد.

وی با تصریح بر این که رسالت دانشگاهی فرصتی برای آموختن برای دانشجویان و استادان فراهم می‌کند، گفت: استادی و معلمی جایگاه بسیار رفیعی دارد و ظرفیت بالایی می‌خواهد.

زلفی گل با تاکید بر این که اعضای هیئت علمی، سرمایه‌های کشور هستند، یادآور شد: دانشگاه ۲ وظیفه کلیدی دارد که رفع نیازهای جامعه و دستیابی به مرجعیت علمی از جمله آن است. خدا را شاکریم که بعد از پیروزی انقلاب دانشگاه‌ها گام‌های موثری در راستای این موضوع برداشته‌اند.

وزیر علوم با اشاره به این که حدود ۱۰۰ مجله ایران در پاسگاه اسکوپوس و ISI نمایه می‌شوند، گفت: همچنین بسیاری از اعضای هیئت علمی کتاب‌های به زبان انگلیسی چاپ می‌کنند. مقالات و مستندات علمی دانشمندان کشور ما، رفرنس تدریس در سطح بین‌المللی شده است. 

وی با بیان این که ایران در زمینه مرجعیت علمی توفیقات خوبی داشته است، افزود: در راستای اثرگذاری در جامعه، انتظاراتی که از جامعه دانشگاهی می‌رود، برآورده نشده است. دلیل این مشکل این است که یا به درستی خواسته نشده یا سیستم به گونه‌ای نبوده که در این راستا مشوق باشد.

زلفی گل تصریح کرد: برنامه داریم سامانه‌ای برای نمایه شدن نیازهای کشور و در ادامه تعیین موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها بر اساس این نیازها راه‌اندازی شود.

وزیر علوم گفت: در سیستم پژوهش تحکم جواب نمی‌دهد بلکه تشویق جواب می‌دهد. پژوهش باید بر اساس انگیزش و تشویق پیش برود. 

وی با بیان اینکه راهکار تشویق این است که رانت حذف شود یعنی یک عضو هیئت علمی تازه استخدام شده هم بتواند در راستای نیازهای جامعه پژوهش کند، خاطرنشان کرد: نظام ملی پیشنهادات را به مجلس ارائه کردیم و هم اکنون در حال تلاش برای راه‌اندازی آن هستیم. بر اساس این طرح دانشجویان ارشد و دکتری، موضوعات متناسب با نیازهای کشور بر عهده می‌گیرند.

وزیر علوم راه رسیدن به مرجعیت علمی را خروج از قالب قوانین و مقررات موجود دانست و گفت: قوانین باید بازآرایی و بازتولید شوند.

وی در ادامه خبر داد: سیستم پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری، استادمحور خواهد شد. به این صورت که هر استادی در سازمان سنجش کد دارد و دانشجو استاد را از طریق سازمان سنجش انتخاب می‌کند.
زلفی گل تاکید کرد: همچنین سالانه ۵ درصد از مجلات باید تحت نمایه بین‌المللی قرار بگیرند. این کار زمین بازی برای ورود محققان بین‌المللی فراهم می‌کند.همچنین باید از مجلاتی که بین‌المللی هستند حمایت ویژه شود.

وی با بیان این که نباید فقط به مزیت‌های نسبی پرداخت، باید برای چیزهایی که نداریم، توجه کنیم، تصریح کرد: به همین دلیل موظف هستیم نیازآفرینی کنیم.

زلفی گل بر اهمیت آموزش تاکید کرد و گفت: نباید ارزش آموزش نادیده گرفته شد، چون کسی که خوب آموزش ببیند، می‌تواند فعالیت علمی خوبی داشته باشد.

وزیر علوم با بیان اینکه همسان‌سازی موظفی استادان را افزایش داده است، افزود: استادانی که بسته‌های تکمیلی مجازی در کنار آموزش حضوری قرار می‌دهند، در موظفی ان‌ها تخفیف داده می‌شود.

وزیر علوم تاکید کرد: وزارت علوم از ظرفیت انجمن‌های علمی استفاده نکرده است. استفاده از این ظرفیت یعنی به جای این که یک نفر یک کتاب بنویسد، می‌توانند چند نفر یک کتاب را بنویسند و یک نفر مدیریت کند.

وی یادآور شد: انجمن‌های علمی می‌توانند پروژه‌های کلان ملی انجام دهند. پروژه‌های کلان لازم نیست حتما در راستای نیازهای ملی باشد چون علوم پایه و علوم انسانی ساحت متفاوتی دارند. 

زلفی گل در پایان با بیان این که توسعه با توصیه اتفاق نمی‌افتد، اظهار کرد: توسعه با قوانین و مقررات انجام‌شدنی است. باید وقت گذاشت و آئین‌نامه‌هایی متناسب با آن اهداف تدوین شوند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1115669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =