قرعه‌کشی برای فروش خودرو برخلاف عدالت اجتماعی است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: قرعه کشی خوردو بر خلاف عدالت اجتماعی است چراکه دلالان این صنعت اقدام به سوءاستفاده از کارت ملی مردم می‌کنند.

سجاد برخورداری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز  درباره موضوع واردات یا ممنوعیت در واردات خودرو به کشور اظهار کرد: واردات خودرو منابع ارزی کشور را نابود خواهد کرد و این کار به تقویت صنایع خودروسازی منجر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از افراد راحت‌ترین راه یعنی واردات یا مونتاژ قطعات خودرو را انتخاب می‌کنند، گفت: این راهکار در طولانی مدت کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند چراکه شرکت خارجی هر زمان سودش کم شد، از ایران می‌رود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در حال حاضر شرایط اقتصادی و درآمدهای ارزی‌ کشور مناسب نیست. در نتیجه واردات به شیوه نادرست تنها باعث آسیب رساندن به اقتصاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انحصار به هر حالتی در حوزه اقتصاد به ضرر مردم است، گفت: این موضوع به این دلیل آسیب‌زاست که رقابت در کشور یا صنعت خاص معنا پیدا نمی‌کند.

واردات خودرو به تنهایی، عامل ایجاد رقابت نیست

برخورداری ادامه داد: زمانی که رقابت بین تولید کنندگان وجود نداشته باشد، بر کیفیت تاثیر می‌گذارد و باعث خواهد شد که کیفیت پایین آمده و قیمت‌ها افزایش پیدا کنند.

سرپرست گروه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه شرایط کشور در ایجاد رقابت سالم و سازنده اثر گذار است، گفت: بازار خودرو بسیار عالی است و می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند؛ اما در صورتی که از انحصار خارج شود.

وی با بیان اینکه ایجاد رقابت به تنهایی نیز مشکل خوردو سازی کشور را حل نخواهد کرد، گفت: رقابت زمانی معنا پیدا می‌کند که خودرو ساز خارجی بیاد در ایران خودرو تولید کند و ماشین‌هایی را توان ایجاد رقابت دارند، را ایجاد کند.

برخورداری تشریح کرد: به عنوان مثال اگر یک میلیون خودرو ارزان قیمت خارجی وارد کشور شود، هیچ گونه رقابتی در کشور ایجاد نخواهد کرد و کیفیت بالا و قیمت پایین نمی‌آید.

قرعه کشی؛ شیوده جدید درآمدزایی دلالان خودرو

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرعه کشی برای فروش خودرو عادلانه است یا خیر، اظهار کرد: بنده به شدت مخالف قرعه کشی هستم و معتقدم که از خریدار و تولید کننده خودرو حمایت لازم انجام گیرد.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه تهران با ذکر مثالی بیان کرد: اگر صنعت خودرو سازی چین را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که برخی از خودروها عمر مصرفی کمتر از 10 سال دارند، یعنی کیفیت لازم را ندارند. بهترین حالت برای قیاس، این است که اجازه دهیم صنایع خودروسازی ایران و چین در شرایط یکسان  با یکدیگر رقابت کنند.

وی اضافه کرد: دولت پیشین  در چند سال گذشته با دخالت‌های بی مورد، باعث شده تا جیب دلالان صنعت خودروسازی پر شود. این موضوع  در کیفیت یا قیمت خودرو تاثیر مثبت نداشته است.

برخورداری با اشاره به اینکه نوع دلالی در حوزه خودرو تغییر پیدا کرده است، گفت:  در حال حضار  با استقرار سییستم قرعه کشی، دلالان 3 تا 5 میلیون پول در ازای دریافت کارت ملی می‌دهند تا با آن اقدام به ثبت نام کنند و بعد خودرو با قیمت بالا در بازار به  فروش برسانند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه قرعه کشی بر خلاف عدالت اجتماعی است، گفت: بسیاری از افراد در این حالت واقعا نیاز به خودرو ندارند؛ اما به دلیل دارا بودن سرمایه اقدام به سوءاستفاده می‌کنند. سیستم فروش خودرو بر اساس قرعه کشی هیچ گونه کمکی به مردم نخواهد کرد.

صنعت خودروسازی بدون اصلاحات، محکوم به شکست است

برخورداری با بیان اینکه نباید به شرکت‌های خودوسازی خارجی وابسته شد یا منابع آنها را تامین نکرد، چراکه در این حالت این شرکت‌ها مانند رنو برای تامین منافع خود به سراغ بازار سایر کشورها از جمله ترکیه می‌روند، گفت: اینکه شرکت‌ها قطعات خودرو را وارد کشور کرده و منتاژ کنند، سرمایه گذاری خارجی یا تولید مشترک محسوب نمی‌شود. 

این کارشناس حوزه اقتصاد اضافه کرد: خودرو منتاژی یا تولید مشترک به این معناست که به عنوان مثال پژو کارخانه‌ای را در ایران تاسیس کند که بخشی از قطعات این خودرو در ایران تولید شده و  در بازار ایران به فروش برسد و بخش دیگری از آن توسط ایران به کشورهای دیگر صادر شود. در این چنین حالتی دیگر این کارخانه نمی‌تواند به راحتی و به بهانه تحریم‌ها کشور را ترک کند.

وی اضافه کرد: اشتباه در سرمایه گذاری خارجی در ایران منوط به صنعت خودرو سازی نیست، بلکه در صنعت نفت، گاز  و فولاد نیز این مشکل وجود دارد.

برخورداری اظهار کرد: کشورهای دیگر برای تامین نیروی متخصص و کسب ایده‌های جدید برای صنعت خودروسازی خود از افراد بازنشسته شرکت‌های بزرگ خودروسازی مثل بنز یا بی ام و استفاده کرده و خودروی قابل رقابت تولید می‌کنند. موضوعی که در ایران به آن اصلا پرداخت نشده است.

سرپرست گروه اقتصاد ایران با تاکید بر اینکه اگر اصلاحات در صنعت خودرو سازی رخ ندهد، محکوم به برشکستی است، خاطرنشان کرد: این صنعت باید از حیاط خلوت دولت خارج شود چراکه اگر دولت از خودروسازان حمایت کند، آنها فعالیت مناسبی دارند و اگر این حمایت قطع شود، حتی توان پرداخت حقوق کارگران خود را نیز ندارند.

وی مطرح کرد: بهترین حالت برای تقویت صنعت خودروسازی کشور این است که شرایطی فراهم شود تا شرکت‌ها خارجی یا شرکت‌های مشترک بین ایران و کشورهای خارجی وارد بازار خودرو شده و خودروهایی در سطح قیمت خودروهای پر تیراژ در کشور تولید کنند. قیمت‌ها در چنین حالتی کنترل شده خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =