اصلاح لایحه رتبه ‌بندی معلمان / نظام یارانه‌ای تغییر می‌کند

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مجلس شورای اسلامی را هر هفته در خبرگزاری ایسکانیوز دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، هر هفته سعی بر این داریم تا شما را با سرخط مهم ترین اخبار مجلس شورای اسلامی آشنا کنیم. در هفته‌ای که گذشت لایحه رتبه ‌بندی معلمان، آزمون وکالت، پرونده تخلفات دولت روحانی و ... جزو مهم ترین اخبار مجلس به شمار می رفت که در این گزارش به بررسی هریک خواهیم پرداخت.

طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار مجلس

طرح شفافیت آرای نمایندگان و گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در مورد ارز ۴۲۰۰، منابع و مصارف آن در دستور هفته جاری مجلس قرار دارد. بررسی لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر، ایرادات شورای نگهبان در لایحه تصویب اصلاحات کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان (اس تی سی دبلیو ۱۹۷۸(۱۳۵۷)، طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان و طرح مدیریت تعارض منافع در دستور کار مجلس شورای اسلامی است.

لایحه مقاوله نامه بازرسی کار ۱۹۴۷ (۱۳۲۶)، لایحه تصویب مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی (۱۹۸۱) (۱۳۶۰) و پروتکل ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی، لایحه موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری بین دولت‌های ساحلی خزر، طرح اصلاح مواد (۷۰۵) تا (۷۱۱) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، طرح حمایت از مالکیت صنعتی، طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی، طرح شفافیت آرای نمایندگان، لایحه پروتکل اصلاحی بند(۵-۶-۱-۱۰) اساسنامه موسسه منطقه‌ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام) و طرح تسری فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضائیه از دیگر موارد کاری مجلس است.

نامه ۱۶۰ نماینده به رئیس‌جمهور برای استفاده حداکثری از پیمان شانگهای

۱۶۰ نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار برنامه‌ریزی دولت و فعال شدن دیپلماسی اقتصادی برای استفاده حداکثری از عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای شدند. سیدمحسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۵ مهر مجلس شورای اسلامی بیانیه ۱۶۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور را قرائت کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و سپاس از تلاش های فعالانه دیپلماتیک دولت در حوزه آسیا و استراتژی نگاه به شرق و عضویت دائم در پیمان شانگهای یکی از محورهای اصلی برای جمهوری اسلامی ایران اتصال به دریای مرکزی و دریای عمان است که سهم ایران از این پیمان را تامین خواهد کرد. از این رو نمایندگان در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از اهتمام دولت و تلاش ویژه حضرتعالی پیشنهاد می دهند در این مسیر و در راستای ابتیاع حداقل سهم ۲.۵ درصدی از تولید ناخالص شانگهای، در احداث و بهره برداری از خط ریل چابهار به آسیای مرکزی دولت محترم کوشش و اهتمام بیشتر را به کار گیرد و ماموریت ویژه ای به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای این پروژه حیاتی دهد.

صدور کارت‌های اعتباری معیشتی برای مردم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارائه پیشنهادی ازسوی کمیسیون متبوعش مبنی بر صدور کارت‌های اعتباری به هر فرد با هدف تقویت سفره خانوار به‌جای اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات کالاهای اساسی در قالب ارز ۴۲۰۰تومانی خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه اخیر خود با مسئولان دولتی در رابطه با نظام ارز ترجیحی، گفت: با توجه به تغییر ارزش پول و کاهش ارزش آن مقابل ارز خارجی شاهد افزایش قیمتها در اقتصاد کشور هستیم. هرچند تصمیماتی که در آن زمان برای حمایت از اقتصاد خانوارها گرفته شد این بود که کالاهای اساسی با نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی در اختیار مردم قرار گیرد اما با وجود اینکه این تصمیم خوب بود اما به‌دلیل عدم اجرای صحیح و دقیق و عدم نظارت دولت از سال ۹۷ تاکنون شاهد افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی هستیم همان کالاهایی که ارز ترجیحی به آن‌ها اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اگرچه در بودجه سالانه ارز ۴۲۰۰تومانی بعضاً در نظر گرفته‌ شد اما مردم عملاً کالاهای اساسی را همچنان گران خریداری می‌کنند و متأسفانه این وضعیت در دولت سیزدهم استمرار پیدا کرده است در حالی که ادامه آن قابل قبول نیست و به‌مفهوم ساده سالانه بخش عمده‌ای از منابعی که می‌توانست به اقتصاد کشور و معیشت مردم کمک کند به رانت و فساد تعلق می‌گیرد و مردم از آن سودی نمی‌برند. پورابراهیمی ادامه داد: درصورت اجرای این طرح، روش توزیع یارانه که سال‌های گذشته به‌شکلی ایجاد منابع برای واردات کالاهای اساسی بود در قالب ارائه کارت اعتباری معیشتی به مردم تغییر می‌کند و قرار است این پیشنهاد کمیسیون توسط کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و دولت بررسی و نهایی شود و در صورت توافق این روش جایگزین روش قبلی خواهد شد.

موافقت مجلس با لایحه «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی خزر»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی خزر» را به تصویب رساندند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز،‌ لایحه «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی، الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر» را به تصویب رساندند. براساس ماده ‌واحده این لایحه که با ۱۹۳رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن، به تصویب رسید، «سند الحاقی (پروتکل) حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر به‌شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود». همچنین بر اساس تبصره این ماده «رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷) و یکصد و بیست و پنجم (۱۲۵) و یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای مواد ۲۴ و ۲۲ این سند الحاقی (پروتکل) الزامی است». سمیه رفیعی نماینده مردم تهران و سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس، در دفاع از لایحه مذکور اظهار داشت: دریای خزر ۴۴گونه اقتصادی دارد که ۲۴گونه از آن به صورت انحصاری برای ایران است، هرچند می توان از این دریا حدود ۲ هزار تن ماهی خاویار برداشت کرد، اما در بیشترین حالت این عدد به چند صد کیلوگرم رسیده است. وی با بیان اینکه تنوع زیستی در دریای خزر با مشکلات بسیاری روبرو شده، به گونه ای که حتی در ماهی کیلکا نیز با مسائلی روبرو هستیم، افزود: وابستگی معیشت مردم به دریای خزر بیانگر ضرورت امضای این پروتکل است.

لایحه رتبه‌ بندی معلمان اصلاح شد

سخنگوی کمیسیون آموزش، جزئیات جلسه فوق‌العاده این کمسیون برای اصلاح لایحه رتبه‌بندی معلمان را تشریح کرد. «رضا حاجی‌پور» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه رتبه‌بندی معلمان، گفت: رسیدگی به این لایحه در دستورکار جلسه صبح امروز نمایندگان در جلسه علنی قرار داشت که در این جلسه تصمیم گرفته شد این لایحه به کمیسیون آموزش ارجاع شود. وی افزود: پس از آن، اعضای کمیسیون بلافاصله در جلسه فوق‌العاده اصلاحات مد نظر صحن را در لایحه رتبه‌بندی معلمان اعمال و مجدداً لایحه رتبه‌بندی برای بررسی در جلسه علنی در سامانه مربوطه بارگذاری شد. سخنگوی کمیسیون آموزش بیان کرد: بر اساس تصمیم در جلسه علنی مجلس مقرر شد عناوین مورد استفاده در لایحه از «معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم» به «آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم» تغییر کند. حاجی‌پور تصریح کرد: با توجه به اینکه مجلس در هفته آینده جلسه‌ای ندارد، ادامه رسیدگی به این لایحه به جلسات ۲ هفته آینده موکول شد.

با مصوبه نمایندگان نحوه ارائه و رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس تغییر کرد

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس از مصوبه امروز کمیسیون متبوعش درباره نحوه ارائه و رسیدگی به لایحه بودجه سالیانه در این کمیسیون خبر داد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات جلسه امروز کمیسیون متبوعش گفت: رسیدگی به نحوه ارائه لایحه بودجه سالیانه کشور به مجلس در دستورکار اعضای کمیسیون قرار داشت. وی افزود: نحوه رسیدگی به لایحه بودجه یکی از ضعف‌های آیین نامه داخلی مجلس است، و از طرف دیگر به دلیل اینکه لایحه بودجه سالیانه به شکل مناسب تنظیم نمی‌شود لذا معمولا در تنظیم، تصویب و همچنین نظارت بر بودجه دچار مشکل هستیم که این روند نیاز به اصلاح دارد. عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس با بیان اینکه تا کنون کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس چندین جلسه درباره این موضوع برگزار کرده است، ادامه داد: در جلسه امروز نحوه ارائه لایحه توسط دولت بازبینی و تصویب شد و همچنین نحوه رسیدگی به لایحه تقدیمی دولت در کمیسیون های تخصصی، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس نیز مجددا بازنویسی و مورد تصویب اعضاء قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =