بودجه پژوهشی در حد پذیرایی جلسات هم‌ نیست/ وضعیت بسیار سخت بودجه 1400

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه درباره میزان ارتباط دستگاه‌های اجرایی استان کرمانشاه با دانشگاه رازی، تشریح کرد: این ارتباط بسیار ضعیف است. درواقع  بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی در حد پذیرایی جلسات هم نیست و مبلغ بسیار اندکی است.

محمدنبی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز،  درباره اینکه برای درآمدزایی از طریق ارتباط صنعت و دانشگاه چه راهکارهای عملیاتی دارید، اظهار کرد: تا زمانی که میان صنعت و دانشگاه ارتباطی قوی برقرار نشود و صنعتکاران مزه ارتباط با دانشگاه را نچشند، نمی شود درباره درآمدزایی کار خاصی انجام داد.

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: درآمدزایی برای دانشگاه در اولویت نیست و حل مشکل جامعه و صنعت مهم‌تر است. برای این موضوع فعالیت‌های دانشگاه باید مسئله‌محور شوند تا  مشکل جامعه حل شود؛ نه اینکه موضوع‌محور باشند. صنعت باید به دانشگاه باور قلبی داشته باشد و در این زمینه نیازمند برداشتن گام‌هایی موثر هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برای ارتباط بهتر میان صنعت‌ودانشگاه چه راهکارهایی پیشنهاد می‌دهید، گفت: ناآگاهی صنعت از توانمندی دانشگاه‌ها علت عدم تمایل صنعت برای ارتباط با دانشگاه است. باید وسایل ارتباط جمعی به کمک دانشگاه بیایند. دانشگاه رازی کرمانشاه آمادگی دارد در این زمینه تحت عنوان برنامه‌های گفت‌وگومحور، صداوسیما را با افراد متخصص تغذیه کند.

احمدی تشریح کرد: زمانی که جامعه صنعتی بداند مجتهدین تراز اولی که دارای دکترای تخصصی در این زمینه هستند، به صورت رایگان به آنان اطلاعات و آگاهی می‌دهند تا  مشکلات جامعه را حل کنند، تمایل پیدا می‌کنند با دانشگاه ارتباط بگیرند.

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: دانشگاه رازی کرمانشاه آمادگی دارد به صورت کامل در اختیار مرکز صداوسیما باشد و به این طریق به‌عنوان پل ارتباطی برای جرقه ارتباط دانشگاه و صنعت قرار گیرد.

وی بیان کرد: بهترین راه این است که مرجعیت علمی دانشگاه را در غرب کشور به جامعه صنعتی از قالب صداوسیما معرفی کنیم. در واقع پیشرفت علمی پایه همه‌جانبه پیشرفت یک ملت است.

احمدی خاطرنشان کرد: اگر ارتباط با صنعت برقرار شود و صنعت متوجه شود که جامعه علمی دانشگاهی چه خدمتی به آنان خواهد کرد، خیلی از مشکلات حل می‌شود.

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه درباره میزان ارتباط دستگاه‌های اجرایی استان کرمانشاه با دانشگاه رازی، تشریح کرد: این ارتباط بسیار ضعیف است. درواقع  بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی در حد پذیرایی جلسات هم نیست و مبلغ بسیار اندکی است. باید بدانیم پژوهش اساس و بنیان است و هرچقدر در این زمینه هزینه شود، سودآور خواهد بود.

وی ادامه داد: دانشگاه رازی کرمانشاه حاضر است به صورت رایگان به صنعت خدمات مشاوره‌ای دهد تا زمانی که به حل مشکلات ورود کند. آنجاست که جامعه صنعتی برای این ارتباط راغب می‌شود.

احمدی با تاکید بر اینکه حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه وسایل ارتباط جمعی است، خاطرنشان کرد: دانشگاه رازی کرمانشاه به صورت رایگان در زمینه ارتباط با صنعت در خدمت صداوسیما خواهد بود. گام بعدی نیازسنجی دانشگاه است که متناسب با آن نیازها برنامه مستمر و مداومی در صداوسیما برقرار کنیم و فتح بابی برای حل مشکلات شود.

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه از میزان بودجه پژوهشی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد گلایه‌ کرد و گفت:  درواقع دستگاه‌های اجرایی آنقدر مشکلات عدیده دارند که همان بودجه ناکافی را نیز درست مصرف نمی‌کنند. این مسائل مزید بر علت می‌شود و جامعه صنعتی روی ریل قدیم خود می چرخد. اگر بخواهیم ریل‌های جدید در این زمینه پایه‌گذاری کنیم، نیاز است ارتباط صنعت و دانشگاه قوی‌تر شود و بودجه های پژوهشی نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: بیشتر از بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی میزان ارتباط با دانشگاه است. اگر این ارتباط برقرار شود و جامعه صنعتی بداند چطور می‌توانیم راندمان کار، بهره‌وری خط تولید و کیفیت  را پیش ببریم، آن زمان صنعت حتی خارج از بحث بودجه پژوهشی هزینه خواهد کرد.

احمدی  درباره وضعیت بودجه‌ای دانشگاه رازی کرمانشاه بیان کرد: بودجه دانشگاه در سال 1400 اصلا خوب نیست. امیدواریم دولت جدید برنامه‌ریزی بهتری برای بودجه دانشگاه در سال 1401 داشته باشد.

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که با این وضعیت بودجه برای بازگشایی دانشگاه مشکلی ندارید، گفت: مهم این نیست که در شرایط ایده‌آل دانشگاه را اداره کنیم مهم این است که در شرایط سخت بتوانیم دانشگاه را اداره کنیم و با توجه به شرایط باید برنامه‌ریزی‌های دقیق داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =