علیرضا زاکانی را بیشتر بشناسید

علیرضا زاکانی متولد ۱۳۴۴ در تهران، سیاستمدار اصولگرا است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، علیرضا زاکانی نماینده پیشین مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از تهران و همچنین نماینده مردم شهر قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده داشته‌است.

علیرضا زاکانی در جنگ ایران و عراق از ناحیه دست، پا و گردن مجروح شد. وی سابقه فرماندهی بسیج دانشجویی و عضویت در هیئت منصفه مطبوعات را داراست. تحصیلات دانشگاهی وی، در دانشگاه تهران و در رشته تحصیلی پزشکی هسته‌ای بوده‌است. او عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم، مجلس هشتم و مجلس نهم است. وی، از منتقدین جدی مدیریت عبدالله جاسبی در دانشگاه آزاد اسلامی و عملکرد قاضی مرتضوی و میدان دادن به اسفندیار رحیم مشایی است. او به همراه جمعی از نیروهای اصولگرا که از سال‌های قبل در کنار یکدیگر به فعالیت سیاسی در راستای آرمان‌های انقلاب پرداخته بودند، در مهرماه سال ۸۷، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را به‌طور رسمی تأسیس کردند، وی پیش از آن عضو شورای مرکزی ۱۱ نفره جبهه متحد اصولگرایان بود و برای حضور فعال در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ در قالب جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی فعالیت کرده‌است.  

مجلس یازدهم

در مجلس یازدهم علیرضا زاکانی از حوزه انتخابیه قم نامزد انتخابات شد و موفق شد با کسب اکثریت آراء به مجلس راه پیدا کند. او در سال ۱۴۰۰ و برای تصدی گری سمت شهرداری تهران از نمایندگی مجلس استعفا کرد.

شرکت در انتخابات ۱۴۰۰

علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزد شد و صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفت.

او در این انتخابات به نفع حجه الاسلام و المسلمین رئیسی کنار رفت.

انتخاب به عنوان شهردار تهران

در مرداد ماه ۱۴۰۰ خبر انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران ابتدا از سوی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی علنی شد و پس از آن اعضای شورای شهر نیز بر این انتخاب صحه گذاشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =