انگلیس: قطعنامه ۲۲۱۶ در یمن قابل اجرا نیست

اظهارات سفیر انگلیس در یمن درباره بی‌اعتباری قطعنامه شورای امنیت درمورد انصارالله، انتقادها از دولت هادی و ترور یکی از رهبران متحد این دولت از تازه ترین اخبار یمن است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، سفیر انگلیس در یمن گفت که قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد این کشور قابل اجرا نیست.

«ریچادر اوپنهایم» دیروز جمعه در اظهاراتی به تحولات میدانی در یمن و پیشروی نیروهای ارتش دولت نجات ملی این کشور گفت که جامعه جهانی آماده قطعنامه جدیدی است که به هرگونه راه حل سیاسی فراگیر وجهه قانونی بدهد؛ راه حلی که به گفته وی همه گروه‌ها و طرف‌های یمنی به واسطه سازمان ملل بر سر آن به توافق برسند.

وی گفت که بین مضمون قطعنامه 2216 شورای امنیت در سال 2015 و شرایط میدانی که روزانه در حال تغییر است، شکاف و فاصله وجود دارد و این مسئله در هر راه حل سیاسی آتی منعکس خواهد شد.

سفیر انگلیس در یمن پیش بینی کرده که فرستاده جدید سازمان ملل در امور یمن «هانس گراندبرگ» طرح صلح فراگیری را با سرعت و جدیت ارائه کند.

او در این باره گفت: «معتقدم که هر راه حل سیاسی در بین طرف های یمن نیاز به قطعنامه جدیدی دارد که منعکس کننده این راه حل باشد. ولی باید این قطعنامه بر راه حل مورد توافق منعکس باشد نه برعکس. ممکن است که ما درباره مضمون قطعنامه قبلی، قبل از راهکار سیاسی جدید صحبت کنیم. من یقین دارم که جامعه جهانی این آمادگی را دارد.»

اظهارات سفیر انگلیس درباره لغو قطعنامه جدید به این معناست که مرجع‌های سه‌گانه‌ای که دولت منصور هادی (مستعفی مورد حمایت ریاض و ائتلاف) بر آن به عنوان پیش شرط گفت‌وگو اصرار دارد، دیگر موضوعیت ندارد و لغو می‌شود.

هنوز دولت مستعفی و عربستان سعودی به این اظهارات سفیر لندن واکنشی نشان نداده‌اند. قطعنامه 2216 سال 2015 شامل چند بند است که مهمترین آن درخواست از انصارالله یمن برای عقب نشینی از همه شهرها از جمله صنعاء، پایتخت است که طی سال‌های گذشته در جنگ با ائتلاف و دولت مستعفی، توانسته تحت کنترل خود درآورد و الان نیز در آستانه آزادسازی شهر مأرب هستند.

اخیرا، شخصیت‌های غیر رسمی ولی در عین حال نماینده مواضع رسمی امارات و عربستان از عملکرد دولت منصورهادی طی این سال‌ها به ویرژه در استان مأرب که در چند قدمی سقوط است، شدیدا انتقاد کرده و گفته‌اند که حیف این همه کمک مالی و نظامی.

شکست دولت هادی در میادین جنگ و اقتصاد

در همین ارتباط، وب سایت «اینساید عربیا» نوشت که دولت هادی علاوه بر شکست نظامی در سال‌های گذشته در زمینه اقتصاد نیز ناکام بوده و شکست خورده است؛  چرا که در ماه گذشته، معترضان در استان‌های عدن و تعز به خیابان‌ها آمدند و خواستار اتخاذ سیاست‌های دولتی بهتر برای تعامل با اقتصاد فشل شدند.

این اعتراض‌ها بعد از آن شکل گرفت که ریال یمن در برابر ارزهای مانند ریال سعودی و دلار آمریکا ارزش خود را از دست داد و قیمت کالاهای اساسی بالا رفت.

ترور یکی از رهبران حزب متحد دولت مستعفی

از سوی دیگر رسانه‌های یمنی امروز شنبه از ترور یکی از رهبران حزب متحد و هم‌سو با دولت هادی خبر دادند.

وب سایت الاخبار یمن به نقل از منابع محلی در تعز نوشت که «ضیاء الحق الأهدل» به هنگام خروج از منزل خود در این شهر توسط افراد مسلح در خیابان «جمال» ترور شده و در حال مرده است.

اخیرا این حزب که گرایش اخوانی دارد، متهم به خیانت و عدم شجاعت در جبهه‌های درگیری استان‌های مأرب و شبوه شده است.

شب گذشته منابع یمنی از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در شهرستان الجوبه مأرب خبر دادند و نوشتند که این نیروها با تسلط بر منطقه راهبری «نجاء»، راه ارتباط شهرستان «جبل مراد» را بسته‌اند و آن را محاصره کرده‌اند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1115949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =