دور زدن کنکور به سبک آقازادگان/ دانشجویان پروازی می‌خواهند بدون کنکور پزشک شوند!

ماجرای شکایت دانشجویان خارج‌نشین، با هدف ابطال مصوبه ممنوعیت انتقال دانشجویان خارج از کشور بعد از ژانویه ۲۰۱۹ واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، از قدیم گفته‌اند «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود» این ضرب‌المثل حکایت بسیاری از دانشجویان ماست. کم نیستند دانشجویانی که یک سال و اندی از عمر خود را صرف قبولی در رشته‌های علوم پزشکی می‌کنند بلکه بتوانند روی یکی از صندلی‌های دانشگاه‌های دولتی بنشینند و خانم یا آقای دکتر شوند. اما خبر ندارند که جیب پرپول آقازادگان کافی است که تمامی زحماتی که در این مدت کشیده‌اند، در یک لحظه دود هوا شود.

همین یکی دو سال پیش بود که برخی آقازادگان که در کنکور نتیجه مطلوبی کسب نکرده بودند، با هدف دور زدن کنکور و البته با تکیه بر جیب پر پولشان، یکی دو ترم را در دانشگاه‌های علوم پزشکی خارج از کشور می‌گذراندند و سپس به یکی از دانشگاه‌های برتر کشور انتقالی گرفته و در کنار دانشجویانی می‌نشستند که برای گرفتن این صندلی شبانه روز تلاش کرده‌ بودند.

ماجرا چه بود؟

انتقال دانشجویان ایرانی از خارج به داخل کشور، یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های چند سال اخیر بود. انتقال این دانشجویان به دانشگاه‌های برتر کشور تا سال ۱۳۹۴ روشی مرسوم و قانونی برای ورود به رشته پزشکی در ایران تلقی می‌شد اما شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت در ۲۰ دی‌ماه ۹۴ شرایط دیگری را برای انتقال دانشجویان ورودی‌ بعد از ۲۰۱۷ به تصویب رساند. بر اساس این قانون، شرط معدل دیپلم و پیش‌دانشگاهی برای انتقال این دانشجویان از ۱۴ به ۱۷ افزایش یافت؛ اما نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که با توقف ارائه ارز دولتی به دانشجویان در سال ۹۶ رخ داد، منجر به آن شد که با تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی تعداد واحد مورد نیاز گذرانده شده در خارج از کشور از ۷۲ به ۳۶ واحد کاسته شود.

سرانجام انتقال دانشجویانی که از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی (دهم دی‌ماه ۹۷) در دانشگاه‌های خارج از کشور در رشته‌های علوم پزشکی شروع به تحصیل کرده‌ و قصد تحصیل در دانشگاه‌های ایران را دارند، توسط شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی ممنوع اعلام شد. با اعلام این ممنوعیت، از ورود بی رویه و بدون حد و مرز دانشجو به کشور تا حدی گرفته می‌شد، همچنین ورود این دانشجویان به کشور مشروط به اتمام تحصیل در خارج، شرکت در آزمون‌های لازم در کشور و تطبیق مدرک نهایی بود.

اعتراض خارج‌نشینان برای تحصیل در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های‌ برتر

گویا شرکت در آزمون و تطبیق مدرک نهایی به مذاق بسیاری از آقازادگان خوش نیامد، به‌طوری که در نامه‌ای به دیوان عدالت اداری به بهانه نوسانات ارزی و مشکلات رفت و آمد به خارج از کشور به دلیل کرونا و سختی تحصیل، خواهان ابطال مصوبه وزارت بهداشت شده‌اند. حتی سناریوی شکست در طرح انتقال این دسته از دانشجویان به داخل کشور نیز در نظر گرفته شده، به‌طوری که عده‌ای از این دانشجویان نقشه مطرح کردن طرح میهمانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور برای دروس بالینی کارآموزی و کارورزی را به دلیل تعطیلی آموزش حضوری در کشورهای خارجی در سر می‌پرورانند.

این موارد در حالی مطرح شده است که بسیاری از دانشجویان علوم پزشکی کشور از کمبود امکانات در بیمارستان‌های آموزشی و کلینیک‌ها گلایه دارند. حال تعداد دانشجویانی که در خارج تحصیل می‌کرده‌اند را به این جمع اضافه کنید، طبیعتا امکانات آموزشی کافی برای گنجایش دانشجویان مهمان آن‌ هم به تعداد زیاد در بیمارستان‌های آموزشی وجود ندارد.

ماجرای اعتراضات و نامه‌نگاری‌های این دانشجویان با دیوان عدالت اداری منجر به واکنش بسیاری از دانشجویان پزشکی شد. به‌طوری که سیامک اشرفی برزیده دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت به نمایندگی از ۲۷۰ دانشجوی علوم پزشکی به دیوان عدالت اداری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت نامه نوشت و خواهان مخالفت دیوان با شکایت ناعادلانه درباره انتقالی دانشجویان ورودی بعد از ژانویه ۲۰۱۹ به داخل کشور شد، اما تا کنون مسئولان در این باره واکنشی نشان نداده‌اند.

ایسکانیوز در نظر دارد در گزارش‌های مختلف، به تشریح جزئیات پرونده دانشجویان خارج‌نشین که بدون کنکور خواهان تحصیل دررشته‌های پزشکی هستند، بپردازد، با مسئولان و نمایندگان مجلس گفت‌وگو کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115954

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =