عوامل موثر بر شروع پیک‌های کرونا در ایران

در روزهای اخیر با وجود اینکه واکسیناسیون سرعت گرفته و انتطار می‌رود که با کاهش آمار مواجه شویم اما مسئولان از ورود به پیک ششم کرونا هشدار می‌دهند و سناریوی تکراری پاییز سال گذشته که پیک سوم کرونا را تجربه کردیم درحال تکرار شدن است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در روزهای اخیر با وجود اینکه واکسیناسیون سرعت گرفته و انتطار می‌رود که با کاهش آمار مواجه شویم اما مسئولان از ورود به پیک ششم کرونا هشدار می‌دهند و سناریوی تکراری پاییز سال گذشته که پیک سوم کرونا را تجربه کردیم درحال تکرار شدن است. در این گزارش نگاهی داریم به دلایل آغاز هر کدام از پیک‌های کرونا که در ادامه می‌خوانید.

آغاز پیک پنجم با ورود ویروس دلتا از مرزهای شرقی

پیک پنجم با قرار گرفتن ۲۱ شهردر وضعیت قرمزدر تیر ۱۴۰۰ آغاز شد. حسن روحانی؛ رییس جمهور وقت و رییس ستاد مقابله با کرونا ورود ویروس دلتا از مرزهای شرقی را عامل بروز این پیک دانست.

روحانی عنوان کرد:علی رغم انجام همه تمهیدات وارد پیک پنجم شدیم. تسامح در اجرای دستورالعمل‌ها، تعلل مسئولان ذیربط، تردد غیرضرور و تجمع غیرضرور باعث سخت‌تر شدن شرایط می‌شود. متاسفانه مسیرهای غیرمجاز به ورود ویروس دلتا به کشور کمک کرده است.

پیام طبرسی؛ رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری پیش از شروع این پیک هشدار داده و گفته بود: ویروس جدیدی که در حال چرخش است به احتمال زیاد ویروس هندی دلتا است که کشورهای دیگر را هم درگیر کرده است و سرایت پذیری آن بسیار شدید است و هر شخص بیمار می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را درگیر کند.

ورود ویروس انگلیسی از مرزهای غربی و نوروز دلیل آغاز پیک چهارم

شروع پیک چهارم ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ بود که روحانی در تشریح دلایل بروز آن عنوان کرد: اولین عامل ایجاد موج چهارم کرونا ورود کرونای انگلیسی به کشور از عراق است. اگر مرز خوزستان و ایلام را مراقبت می‌کردیم ویروس انگلیسی وارد این استان‌ها نمی‌شد و حتما امروز این مشکل را نداشتیم. مسئله دوم ترددها و تجمع‌های فراوان در هفته قبل از نوروز بود. عامل سوم هم مراسم عید نوروز است. دید و بازدیدهای فراوان و بدون مراعات پروتکل‌های بهداشتی این شرایط را به وجود آورده است.

بازگشایی مدارس زمینه‌ساز آغاز پیک سوم

پیک سوم را در مهر ۱۳۹۹ تجربه کردیم. در هفته آخر شهریور مدارس باز شدند و همین تصمیم‌های یکباره زمینه ورود به پیک سوم را مهیا کرد. محمدعلی محسنی بندپی؛ نماینده مجلس پیش از شروع این پیک راجع به آن هشدار داده و بیان کرده بود: اگر پیک سوم کرونا در کودکان شیوع یابد، باید وزیر آموزش و پرورش پاسخگو باشد.

او افزود: پروتکل های بهداشتی نه فقط در مدارس محروم بلکه در مدارس برخوردار هم اجرا نمی شود، بنابراین در کمیسیون تلاش کردیم که از رئیس جمهور و رئیس برنامه و بودجه بخواهیم تا اعتبار بیشتری برای رعایت بهداشت در مدارس اختصاص دهند. بنابراین از صدا سیما درخواست کردیم که برنامه های آموزشی بیشتری برای دانش آموزان طراحی و ارائه دهند که با این آموزش ها دانش آموزان هم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا در مهرماه پیک سوم شیوع کرونا را نداشته باشیم.

حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح وضعیت کشور به لحاظ شیوع گفته بود: زمانی که بیش از ۲۵ مورد بیمار جدیدی طی دو هفته تایید شود در تعاریف قرمز نامگذاری می‌شود. بنابراین در حال حاضر تمامی نقاط کشور قرمز است.

پیک دوم و اظهارنظرهای متناقض مسئولان

خرداد ۱۳۹۹ زمان آغاز پیک دوم بود. پیش از شروع این پیک اظهارنظرهای متناقضی از سوی مسئولان مطرح شد که به سردرگمی مردم انجامید. حسین قناعتی رییس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای استان تهران در این خصوص اظهار کرد: کشور هنوز وارد پیک دوم نشده است. پیک نخست زمانی تمام می‌شود که تعداد بیماران در بازه زمانی صفر باشد و سپس مجددا تعداد مبتلایان افزایش یابد.

قناعتی با اشاره به اینکه موج دوم بیماری از پاییز شروع خواهد شد و این موج می تواند بسیار بدتر از موج اول باشد، اظهار داشت: این موج می تواند همراه با آنفلوانزا و سایر بیماری‌های فصلی باشد و احتمال فراگیری بیماری در این ایام بیشتر خواهد بود.   

دکتر کیانوش جهانپور ۲۰ خرداد بیان کرده بود: در واقع اگر بخواهیم دو متغیر را با یکدیگر مقایسه کنیم باید موارد بستری این روزها را با موارد بستری زمان اوج مقایسه کنیم؛ میزان بستری بیماران در این روزها، یک‌پنجم میزان بستری در اوج بیماری است؛ موارد بستری در بخش ICU یک‌دوم تا یک‌سوم روزهای پیک بیماری است؛ میزان موارد مرگ‌ومیر نیز به یک‌چهارم روزهای اوج بیماری رسیده است؛ بنابراین با آن‌چه پیک بیماری نامیده می‌شود فاصله داریم و شاهد پیک مجددی در روزها و هفته‌های اخیر نبودیم و در آینده نیز اگر مردم فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت کنند بعید است که با پیک مجددی روبه‌رو شویم.

در مقابل ایرج حریرچی معاون‌کل وزارت بهداشت گفت: تا اطلاع ثانوی در کل دنیا حتی کشورهایی که به‌نظر می‌رسد پاک هستند، پیک دوم، سوم و چندم کاملاً محتمل است!

در نهایت نه تنها موج دوم و سوم را پشت سر گذاشتیم بلکه در آستانه ورود به پیک ششم قرار داریم. حمید سوری‌، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در یادداشتی در روزنامه همشهری در تشریح دلایل بروز پیک‌های متععد کرونا نوشت: یکی از دلایل وقوع پیک‌های متعدد، کمبود نیروست؛ چه در بخش نظارت و چه در بخش اجرا. مسئله مهم این است که، تصمیم‌گیری‌ درست نیاز به اجرای درست هم دارد، اگر این اتفاق نیفتد، باید منتظر معجزه ماند. ما در این مدت، مقررات سختگیرانه‌ای نداشته‌ایم و از آن طرف، روند واکسیناسیون بسیار کند پیش می‌رود. همین مسئله به ایجاد پیک، کمک می‌کند.

 آنچه از دلایل شروع پیک‌های کرونا مشخص است، بی‌تدبیری و تصمیم‌گیری‌های یک باره و بدون درنظر گرفتن عواقب توسط مسئولان به شروع پیک‌های کرونا کمک کرده و در کنار آن عادی انگاری شرایط هم منجر به این شده که مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به درستی عمل نکنند و همه این‌ها دست به دست هم داده تا در آستانه ورود به پیک ششم قرار بگیریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =