مترو و اتوبوس؛ بستری برای ابتلا به کرونا

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: پیشنهادی که از سوی کارشناسان درباره بازگشایی مدارس مطرح است، واکسینه بودن والدین است؛ یعنی بچه‌هایی برای حضور در مدرسه امن تشخیص داده شوند که والدینشان واکسن زده باشند.

محمد وجگانی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون کرونا هنوز به سطح مطلوب حدودا ۸۰ درصدی نرسیده است، درباره بازگشایی مدارس، گفت: به دلیل سیاست‌های کلی موجود ناگریز از بازگشایی‌ها هستیم؛ بنابراین باید مدیریتی هوشمند شکل گیرد که برای هر مدرسه، منطقه و شهر ملاحظات خاص درنظر گرفته شود و در عین حال وضعیت رنگ‌بندی منطقه نیز در تصمیم‌گیری‌ها مهم است. از این رو زمان بازگشایی، نحوه آن و... باید به مدیریت‌های خرد حوزه مربوطه واگذار شود.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان با یک نسخه واحد کل کشور را اداره کرد، افزود: نمی‌توان در همه مناطق گفت مدارس اجبارا باز یا اجبارا بسته باشد. در مورد نحوه برگزاری کلاس‌های حضوری باید فاصله گذاری‌ها رعایت شود و استفاده از ماسک باید اجباری باشد. بودن مواد شوینده کافی برای شست و شوی دست‌ها بسیار ضروری است؛ زیرا دستان آلوده می‌تواند بستر انتقال بیماری باشد. همچنین رصد افراد آلوده و کسانی که با آنها در تماس بودند از اهمیت بالایی برخوردار است؛ یعنی اگر خانواده‌ای به بیماری مبتلا شدند از فرستادن بچه‌ها به مدرسه خودداری کرده و اگر هم معلمی بیمار شد برای تدریس به مدرسه نیاید.

این ایمونولوژیست ادامه داد: پیشنهادی که از سوی کارشناسان درباره بازگشایی مدارس مطرح است، واکسینه بودن والدین است؛ یعنی بچه‌هایی برای حضور در مدرسه امن تشخیص داده شوند که والدینشان واکسن زده باشند.

وی درباره سامانه مدیریت هوشمند کرونا، بیان کرد: در این مورد در جلسه آخر کمیته علمی اساتید اطلاعات خود را ارائه کردند و مقرر شد این طرح به شکل پایلوت در ۳ استان قزوین، آذربایجان غربی و کردستان اجرا شود؛ ولی چون ما تعدد مراجع تصمیم‌گیری داریم و گاهی هم هماهنگی‌های لازم صورت نمی‌گیرد، می‌بینیم قبل از اینکه نتیجه‌ یک اقدام کشوری تایید شود، در جایی دیگر تصمیماتی می‌گیرند و اقداماتی انجام می‌دهند که این ناهماهنگی در تصمیمات و اقدامات به عنوان بزرگترین آفت مدیریت کرونا در کشور است. تا زمانی که به مدیریت واحد نرسیم و تا زمانی که یک مرجع جامع تصمیم‌گیری برای همه امور نداشته باشیم، متاسفانه نه تنها بر مشکل فائق نمی‌شویم بلکه اقدامات متضاد و خنثی کننده از سوی مراجع مختلف اعمال می‌شود که مشکلاتی به وجود می‌آورد.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: کنترل هوشمند، نکات و ملاحظات خاصی دارد؛ ولی اینکه بخواهیم در شرایط فعلی ۱۰۰ درصد به آن سیستم وابسته باشیم شاید درست نباشد؛ اما در هر صورت یک گام رو به جلو است و باید به این مسیر وارد شویم تا نقاط ضعف و قوت طرح را ببینیم و آهسته آهسته به اصلاح ایرادات احتمالی و ارتقای این سامانه هوشمند بپردازیم. هنوز نه پایلوتی از طرح صورت گرفته و نه نتیجه‌ای منتشر شده است که بتوان برای کشور بر آن مبنا تصمیم گرفت و احتمالا تصمیمات فعلی بر مبنای موضوعات دیگری گرفته می‌شود.

وی درباره لغو دورکاری‌ها در استان تهران نیز تاکید کرد: در این مورد باید نکات مختلفی را کنار یکدیگر در نظر گرفت. بستر حمل و نقل عمومی از نظر بهداشتی ناامن است و مترو و اتوبوس محلی است که افراد را در معرض ابتلا قرار می‌دهد. لغو دورکاری می‌توانست گام به گام و با سیاست متعادل‌تری صورت گیرد ولی به هرحال نحوه اعلام فعلی، مخاطرات و نگرانی جدی را به همراه دارد در این شرایط فقط میتوانیم بگوییم هرکس نکات حفاظت شخصی را رعایت کند تا بیمار نشود.

او با تاکید بر پرهیز از شتابزدگی در تصمیم گیری‌ها در  مدیریت کرونا، اظهار کرد: افراد باید با وجدان باشند و اگر به بیماری مبتلا شدند و یا حتی مشکوک به بیماری هستند به خاطر خداوند و بشریت در جامعه حضور پیدا نکنند تا سایرین را آلوده نکنند.

وجگانی درباره شرایط کرونا در روزهای آتی، تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از بروز پیک بعدی در هفته‌های آتی است. نکته مهمی که می‌تواند عاملی برای کنترل و بهبود شرایط باشد رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه زدن ماسک است تا زمینه انتشار ویروس متوقف شود و امیدوار باشیم پیک ششم با شرایط ناگواری رخ ندهد. رعایت بهداشت فردی وابسته به وجدان و شعور اجتماعی افراد است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

کد خبر: 1116026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =