میلیون‌ها دلار هزینه فریب مردم / استفاده طولانی از لوازم آرایشی چه بلایی سر پوست می‌آورد؟

سالانه میلیون‌ها دلار هزینه تبلیغات شرکت‌های بزرگ‌ آرایشی و بهداشتی می‌شود و افراد بسیاری فریب این شرکت‌ها را می‌خورند و از این لوازم استفاده می‌‎کنند درحالی که از مضرات آن برای سلامتی خود غافل هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، بیلبوردهای بزرگ، استفاده از چهره‌های مشهور، حتی ساخت فیلم، حمایت از یک خواننده و در اختیار گرفتن برخی پزشکان همه ترفندهای تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که به پشتوانه سودهای کلان ابایی از پرداختن میلیون‌ها دلار برای تبلیغات ندارند چراکه همین تبلیغات فریبنده تعداد بسیاری از افراد را به مشتری دائم این شرکت‌ها بدل می‌کند. در کشور ما هم مشتری این محصولات بسیار است و متاسفانه حجم کالای قاچاق هم به قدری زیاد است که عملا تشخیص کالای اصل و نامرغوب در بازار از هم دشوار است. بخشی از افراط در استفاده از محصولات آرایشی هم به کم کاری نهادهای فرهنگی در اطلاع‌رسانی به مردم باز می‌گردد و قسمتی از این مشکل هم فرهنگی است؛ برای بررسی ابعاد پزشکی ماجرا و مضراتی که استفاده بی‌رویه از این محصولات برای پوست دارند با یک متخصص پوست و مو گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

کیانا فرهی؛ متخصص پوست و مو که از مجری کارشناسان شبکه سلامت است در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این خصوص گفت: چرا همیشه گفته می‌شود که لوازم آرایشی باید استاندارد باشند و پیش از خواب باید آرایش را از صورت پاک کنید؟ همه اینها به دلیل رنگ‌هایی است که در لوازم آرایشی وجود دارند. درست است که این رنگ‌ها مجاز هستند اما ماندگاری طولانی مدت آن‌ها روی پوست منجر به بسته شدن منافذ می‌شوند. لوازم آرایشی غیراستاندارد هم فوق العاده چرب و سنگین هستند و به همین واسطه با بسته شدن منافذ پوست، باعث بیشتر شدن جوش و آکنه روی صورت می‌شوند.

حتی استانداردها هم مضر هستند

او ادامه داد: حتی لوازم آرایشی استاندارد هم حاوی مواد مضر برای پوست هستند که استفاده طولانی مدت از آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد سرطان‌های پوست می‌شود. درست است که شرکت‌های آرایشی و بهداشتی سعی می‌کنند که استفاده از پارابن را در محصولات خود کم کنند اما بیشتر لوازم آرایشی حاوی سرب، پارابن و سولفات‌ها هستند و از طرفی معمولاً اکسیدهای فلزات مختلف در لوازم آرایشی وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در پوست شوند. مواردی بوده که فرد حتی از ریمل استاندارد هم استفاده کرده اما آلرژی به مواد استفاده شده در آن باعث ایجاد التهاب در اطراف پلک او شده است.

سرب رژلب‌ها با بدن چه می‌کند؟

فرهی با اشاره به عوارض سربی که از طریق مواد آرایشی وارد بدن می‌شود، عنوان کرد: در مورد ضدآفتاب هم باید گفت که معمولاً افراد در طول روز آن را تجدید نمی‌کنند و این باعث می شود که بعد از ساعاتی پوست بدون محافظ باشد. به علاوه مواد مضر استفاده شده در لوازم آرایشی بعد از مدتی وارد پوست شده و آن را کدر و دارای لک می‌کنند؛ سرب موجود در رژلب‌ها هم بعد از مدتی خورده می‌شوند که حضور این فلز در بدن به کم‌خونی و رسوب در بافت‌های بدن می‌انجامد و جالب است بدانید که مشکلات کبدی  و حتی مغزی هم از عوارض سرب در بدن است.

این متخصص پوست و مو مضرات مواد آرایشی در دوران بارداری را اینگونه تشریح کرد: در دوران بارداری به خانم‌ها تاکید می‌کنیم که از رنگ موها استفاده نکنند زیرا آمونیاک استفاده شده در رنگ موها قابلیت جذب در بدن را دارد. اگر لوازم آرایشی جذب بدن نمی‌شدند هیچ وقت پزشکان استفاده از آن‌ها را در دوران بارداری منع نمی‌کردند. جهش‌هایی که ورود مواد آرایشی مضر در بدن ایجاد می‌کنند، به ایجاد توده‌های مختلف در بدن کمک می‌کند.

نظارتی بر تولید محصولات آرایشی گیاهی وجود ندارد

او در پاسخ به این سوال که آیا مواد آرایشی که در تبلیغات عنوان می‌شود که پایه گیاهی دارند هم می‌توانند مضر باشند یا خیر، بیان کرد: بر روی تولید محصولات آرایشی گیاهی هیچ نظارتی وجود ندارد. حتی استفاده از مواد آرایشی که در دنیا با عنوان گیاهی به فروش می‌روند هم در دوران ما بارداری منع شده‌اند. در این محصولات برخی مواد سمی مثل سرب با ماده دیگری جایگزین شده است اما مواد دیگر به قوت خود باقی هستند.

فرهی از نحوه تشخیص مواد مرغوب و نامرغوب توضیح داد:  پشت لوازم آرایشی یک عدد و همراه حرف m نوشته شده است  که نشان دهنده مدت زمان مصرف آنها است. مواد آرایشی نامرغوب هم تاریخ تولید ندارند اما باید بدانید که همه لوازم آرایشی بعد از باز شدن و مصرف پس از شش ماه باید دور انداخته شوند درحالی که هیچ‌کس معمولاً این کار را نمی‌کند؛ همه اینها باعث می‌شود که از ابتدایی‌ترین مشکلات پوستی مثل آلرژی‌ها، التهاب‌ها و جوش‌ها تا مشکلات بدتری مانند سرطان‌ها در افراد ایجاد شوند.

این متخصص پوست و مو عنوان کرد: فعالیت‌های آرایشی که درون دهان انجام می‌شوند هم بسیار اهمیت دارند زیرا این اتفاقات درون حفره دهان اتفاق می‌افتند و خطا در آن‌ها آسیب‌های جبران ناپذیری دارد پس کارهایی مانند سفید کردن دندان و مواردی از این دست باید توسط دندانپزشک مجرب انجام شود که حداقل آسیب را به همراه داشته باشند.

آسیبی که کراتین کردن به موها وارد می‌کند

او ادامه داد: اتو کشیدن‌های طولانی مو هم به سوختن آن کمک می‌کند. علاوه بر این تصور غلطی که راجع به کراتین کردن مو وجود دارد این است که کراتین مو را تقویت می‌کند اما در حقیقت به پیاز مو آسیب می‌زند. در واقع هر فعالیتی که حالت طبیعی مو را تغییر دهد برای مو آسیب زننده است. معمولا کسانی که کراتین مو انجام می‌دهند با ریزش آن مواجه می‌شوند.

یکی دیگر از فعالیت‌های آرایشی که این روزها بسیار مرسوم شده کاشت ناخن است. فرهی از مضرات این کار گفت: بستر ناخن بخشی از بافت پوست موثر است و از طرفی مواد آرایشی که برای کاشت ناخن استفاده می‌شوند هم معمولاً نامرغوب هستند. این عمل که توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود علاوه بر مشکلاتی مانند هپاتیت و ایدز که ممکن است در طول فرآیند کاشت برای فرد ایجاد شوند، به بافت ناخن هم آسیب وارد می‌شود. مراجعان بسیاری داشتیم که با کاشت‌های نامناسب تا مدت‌ها درگیر درمان بافت ناخن خود بودند.

میلیون‌ها دلار هزینه فریب مردم / استفاده طولانی از لوازم آرایشی چه بلایی سر پوست می‌آورد؟

پزشکان ادعاهای بزرگ محصولات آرایشی و بهداشتی را تایید نمی‌کنند

او افزود: حتی اگر عطرهایی که استفاده می‌کنیم نامرغوب باشند، به دلیل پایه الکلی که دارند جذب بدن شده و اگزماهای شدید را به دنبال خواهند داشت. اولین و مهمترین چیز برای مراقبت از پوست استفاده از ضدآفتاب است که با سرطان و لکه‌های پوستی مقابله می‌کند دومین روش استفاده از مرطوب کننده برای کسانی است که رطوبت پوستشان را از دست داده و یا دچار خشکی پوست شده‌اند. کسانی هم که تمایل دارند پوست‌های شفاف‌تری داشته باشند، می‌توانند با مشورت پزشک از لایه بردارها استفاده کنند. به جز این موارد بقیه محصولات جنبه تبلیغاتی دارند مثلاً واقعاً در توان یک کرم نیست که پوست شما را لیفت کند. تبلیغاتی هم که مبنی بر درمان فوری لک‌ها و جوش‌ها مطرح می‌شوند، صحت ندارند زیرا هیچ درمان فوری در مورد پوست امکان پذیر نیست. حتی اگر عمل جراحی پوست انجام شود شش ماه زمان می‌برد تا نتیجه را ببینیم. اگر مواد تشکیل دهنده این محصولات را بخوانیم متوجه می‌شویم که بیشتر آنها جنبه آبرسانی و مرطوب کنندگی دارند و در مجموع باید گفت که ما پزشکان ادعاهای بزرگ محصولات آرایشی و بهداشتی را تایید نمی‌کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1116139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =