آخرین وضعیت کرونا در کشور | شیب نزولی بهبود شرایط بسیار کُند شده است / صدای پای پیک ششم شنیده می‌شود

انتشار آمار روزانه همه‌گیری کرونا در دومین روز آبان ۱۴۰۰ پرده از این واقعیت برداشت که شکل‌گیری پیک ششم بسیار نزدیک است و رشد ۳۰ درصدی نرخ ابتلا در یک روز مهر تاییدی برآن شد.

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، بررسی نرخ ابتلای روزانه در یک ماه گذشته نشان می‌دهد شیب نزولی بهبود شرایط در حال حاضر بسیار کُند شده است، نکته‌ای که زیر سایه بی‌توجهی هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند پیک ششم را بسیار زودتر از آنچه تصور می‌کنیم شکل دهد.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به تغییرات معنادار آماری نسبت به روز گذشته  تاکید می‌کند بررسی رفتار ویروس منحوس در یک ماه گذشته و فراز و فرودهای همه‌گیری در این دوره نشان می‌دهد هنوز ویروس کووید 19 در کشور فعال بوده و در صورت بی‌توجهی به این مهم می‌تواند یکباره زمین بازی خود را گسترده و بازهم مشکلاتی برای ایران ایجاد کند.

این گروه تاکید می‌کنند در شرایطی که روند واکسیناسیون سرعت بیشتری نسبت به گذشته را تجربه می‌کند مشارکت حداکثری مردم در طرح ملی واکسیناسیون علیه کرونا و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند راهکاری غیرقابل اجتناب در مدیریت هزینه‌های مربوط به پیک‌های احتمالی باشد.

در این زمینه کارشناسان با اشاره به اینکه در پیک پنجم جهش ویروس در کنار برخی عوامل مثل کمبود واکسن، بی‌توجهی و عادی‌انگاری مردم روزهای تلخی را در دوره همه‌گیری ایران از ابتدا تا آن دوره ایجاد کرد که لازم است از تجارب آن دوره درس گرفته و در پیک‌های احتمالی بعدی به‌خصوص پیک ششم که ظاهرا بسیار نزدیک است دوباره همان تجارب را داشته باشیم.

به گفته این گروه رشد 29.55 درصدی نرخ ابتلا نسبت یک روز قبل حکایت از این دارد که با کوچکترین بی‌توجهی به حضور ویروس منحوس در کشور یکباره شاهد برگشتن ورق و نمایان شدن چهره واقعی ویروس کووید 19 خواهیم شد آنهم در شرایطی که همه براین باورند که تازه از پیک پنجم خلاص شده‌ایم و تقریباً شرایط عادی شده است.

این درحالی است که تغییرات معنادار سایر شاخص‌ها مهر تاییدی است برشکننده بودن شرایط چون آمارهای منتشر شده دومین روز آبان 1400 نسبت به روز قبل خود نشان از رشد 14.47 درصدی نرخ بستری در مراکز درمانی و همچنین 37.90 درصدی موارد فوتی را نشان می‌دهد شاخص‌هایی که هر دو می‌تواند نگران کننده بوده و سیگنال‌های قدرتمندی از احتمال آغاز پیک ششم در14 روز بعدی است.

واکسینه‌نشده‌ها عامل نگرانی مسئولان

وزیر بهداشت روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: تمام افرادی که در کشور واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، رصد می‌شوند و متاسفانه بیش از 85 درصد از بیمارانی که جان خود را از دست می‌دهند، واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند و نگرانی موج ششم به‌خاطر افرادی است که واکسینه نشده‌اند.

دکتر بهرام عین اللهی در ادامه افزود: تزریق واکسن و ایمنی حاصل از واکسیناسیون به طور کامل و 100 درصد از مرگ و میر ناشی از کرونا پیشگیری می‌کند و شایعاتی که در مورد فوت ناشی از تزریق واکسن کرونا گفته می‌شود، به هیچ عنوان صحیح نیست چون مطالعات علمی، دانشمندان و مراکز پژوهشی نشان داده‌اند که واکسیناسیون یکی از مهمترین عوامل مقابله با کرونا است.

عین‌اللهی افزود: واکسن یکی دو ساله به وجود نیامده و 100 سال است که در ایران واکسن برای مقابله با بیماری‌ها از جمله سیاه سرفه، کزاز و فلج اطفال تزریق شده و موجب کنترل و ریشه کنی بیماری ها شده است اما واکسیناسیون، یک کار علمی است. ایران در پزشکی قدمت بسیار دیرینه ای دارد. به عنوان نماینده 20 هزار عضو هیئت علمی و 800 مرکز تحقیقاتی باید بگویم که واکسیناسیون برای نجات جان مردم و عزیزان ما لازم است. هر فردی که فوت کند، متاثر می شویم اما برای تامین سلامت مردم حتما باید واکسیناسیون با پوشش بالا انجام شود.

وی افزود: در واکسیناسیون نشان دادیم که ما می‌توانیم و با مشارکت مردم در مدت کوتاهی و حدود دو ماه و نیم توانستیم بیش از 70 درصد از جمعیت هدف را در نوبت اول، واکسینه کنیم و انشاء الله مشارکت حداکثری هموطنان در این زمینه عامل تسریع در تکمیل روند واکسیناسیون خواهد شد.

استان آذربایجان‌غربی/2233 نفر دز سوم واکسن را دریافت کردند

جواد آقازاده با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته 17 نفر در اثر کرونا جان باختند و تعداد کلی قربانیان کرونا به 6 هزار و 760 نفر رسید.

وی تصریح کرد: همچنین با ابتلای 855 نفر دیگر، مجموع کلی مبتلایان به 299 هزار و 661 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: هم اکنون یک هزار و 240 نفر به خاطر سندروم حاد تنفسی بستری بوده و 54 نفر نیز وصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

وی بیان کرد: علاوه بر آن هم اکنون 581 نفر بیمار مشکوک به کرونا و 281 نفر بستری در آی سی یو ثبت شده است.

آقازاده از واکسیناسیون 18 هزار و 459 نفر دیگر خبر داد و افزود: تاکنون سه میلیون و 129 هزار و 395 نفر در آذربایجان‌غربی واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: دو میلیون و 54 هزار و 18 نفر دز اول، یک میلیون و 73 هزار و 144 نفر دز دوم و دو هزار و 233 نفر دز سوم کرونا را دریافت کرده‌اند.

استان اردبیل/ دورهمی‌های خانوادگی ممنوع

شهرام حبیب‌زاده اظهار داشت: خانواده‌ها باید مراقب تجمع و دورهمی‌های شبانه باشند زیرا این محافل موجب آلودگی همه افراد خانواده به بیماری کرونا می‌شود.

وی گفت: طی 24 ساعت گذشته 26 بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند که بیشترین بستری مربوط به شهرستان اردبیل است و مجموع بیماران بستری شده به رقم 164 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: هم اکنون 43 بیمار در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر متخصصان قرار دارد و 24 بیمار نیز پس از بهبودی نسبی از مراکز درمانی استان ترخیص شده‌اند.

این مقام مسئول اظهار کرد: متاسفانه طی همین مدت یک نفر به دلیل وخامت بیماری جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون از ابتدای شیوع این بیماری در استان اردبیل 2530 نفر فوت شده‌اند.

حبیب‌زاده ادامه داد: وضعیت شیوع بیماری کرونا در شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، سرعین، کوثر، نمین و خلخال در وضعیت رنگ زرد و شهرستان‌های نیر، بیله‌سوار، گرمی و اصلاندوز در وضعیت رنگ آبی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شروع طرح واکسیناسیون در استان اردبیل تاکنون بیش از یک میلیون و 292 هزار دوز واکسن ضدکرونا در قالب دوز اول و دوز دوم تزریق شده است، تاکید کرد: خانواده ها باید مراقب تجمع و دورهمی های شبانه باشند زیرا این محافل موجب آلودگی همه افراد خانواده به بیماری کرونا می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان این مطلب که خطر شیوع کرونای جهش یافته جدی است و مردم مراقبت های بهداشتی را افزایش دهند، افزود: شهروندان همچنان باید دقت بیشتری نسبت به کاهش رفت و آمدها و ترددهای بی مورد داشته باشند.

حبیب زاده اعلام کرد: همچنان از شهروندان درخواست می شود تا در رعایت ضوابط بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و شستشوی دست ها و فاصله گذاری اجتماعی همت بیشتری داشته باشند تا زمینه شیوع این بیماری در سطح جامعه کاهش یابد.

استان اصفهان/ 686 مورد بیمار جدید شناسایی شد

نورالدین سلطانیان در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار کرونا در اصفهان، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در  استان 3031 نفر بودند که 686 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 253  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 249 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 1324 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 276  بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

سلطانیان تصریح کرد: آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان  را 13  نفر بود و از این تعداد 10 نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

ایلام/طی 24 ساعته گذشته 118 مورد جدید به کرونا در استان ثبت شده است

محمد کربمیان از ابتلای 118 نفر به کرونا در 24 ساعت اخیر در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی این استان خبر داد و گفت: تاکنون تعداد 63 هزار و 22 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 186 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 65 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 61 هزار و 325 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان مربوط به شهرستان ایلام گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون 1 هزار و 121 نفر بوده است.

استان بوشهر/ تعداد فوتی‌های کرونایی به 2000 نفر نزدیک شد

سعید کشمیری با بیان اینکه روز گذشته 32 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند اظهار داشت: از این تعداد بیمار شناسایی شده 8 مورد آنان به کرونا مثبت، قطعی است.

وی اضافه کرد: اکنون تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر، 111 نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به بستری 13 بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 3 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری از ثبت 3 مورد فوتی ناشی از کرونا خاطر نشان کرد: روز گذشته یک کودک 7 ساله و 2 خانم و آقا با سن 62 و 65 سال به سبب ابتلا به کرونا جان‌باخته است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به سیر بهبودی بیماران کرونایی افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 26 بیمار با حال عمومی خوب از بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 14 نفر آنان مثبت قطعی بوده‌اند.

وی به آمار فوتی‌های کرونایی در استان بوشهر پرداخت و خاطر نشان کرد: تاکنون یک‌هزار و 995 نفر به سبب ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.

استان خراسان جنوبی/ شماره قربانیان کرونا مجموعا به 1187 نفر رسید

معاون بهدشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: 153 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی شناسایی شدندکه بیشترین مبتلایان 24 ساعت گذشته مربوط به شهرستان‌های بیرجند، قاین و نهبندان بوده است.

کامبیز مهدی زاده افزود: در این مدت همچنین تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی با ثبت یک مورد جدید، به هزار و 187 نفر رسید.

وی گفت: هم اکنون نیز 166 بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که 56 نفر آن‌ها مبتلا به کرونا هستند و حال 2 نفرشان وخیم است.

استان خراسان رضوی/ آژیر پیک ششم به صدا در آمد

رنگ بندی جدید کشور که از چهارشنبه 5 آبان ماه اعمال می‌شود در نرم افزار ماسک منتشر شد و بر این اسا تعداد شهرستان‌های قرمز به 22شهر افزایش یافت.

همچنین شهرستان‌های خلیل آباد، خواف، سبزوار، از زرد به نارنجی تغییر وضعیت یافتند.طبق آخرین آمار نرم افزار ماسک 22شهرستان قرمز، 128شهرستان نارنجی، 215شهرستان زرد و 83شهرستان آبی هستند.

علی اصغر انجیدنی، دبیر ستاد اجرایی مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارداشت: به منظور سرعت بخشی هر چه بیشتر به امر واکسیناسیون قبل از ورود به پیک ششم ، 37 درمانگاه عمومی و خیریه به کمک مراکز بهداشتی برای واکسیناسیون عمومی آمدند و در حال آماده‌سازی اولیه برای ارایه خدمت هستند.

وی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی مدیریت کرونا رویکرد اصلی فعالیت خود را بر انجام تدابیر برای مدیریت پیک بعدی قرار داده است، افزود:  برای افزایش ظرفیت واکسیناسیون در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقرر شد که در ابتدا  بخشی از درمانگاه‌های عمومی و خیریه به کمک مراکز بهداشتی بیایند و به عنوان پایگاه واکسن کارخود را آغاز کنند و تاکنون 37 درمانگاه اعلام آمادگی کردند.

انجیدنی عنوان کرد: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با فعال کردن اتوبوس سیار و افزایش تقاضا از سوی آموزش و پرورش  تلاش می‌کند، سرعت واکسیناسیون را به حد قابل قبولی تا قبل از پیک ششم برساند.خوشبختانه از نظر ذخیره واکسن مشکلی نیست و تنوع واکسن نیز در دسترس است.

دبیر ستاد اجرایی مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در خصوص گسترش واکسیناسیون مادران باردار، این امر باید سرعت بیشتری یابد تا مانع بیماری و یا مرگ و میر آنها شود، گفت:بیمارستان‌ها در حال برنامه ریزی و اتخاذ تمهیدات برای پیک ششم هستند و ضمن بررسی مجدد شرایط هماهنگی با حوزه بهداشتی برای خدمت رسانی به بیماران سرپایی انجام شده است تا بیماران کمتری به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

وی بیان کرد: برای ظرفیت تخت برنامه ریزی خوبی انجام شده است و امیدواریم که پیک بعدی ، پیکی باشد که به خوبی شرایط بیماران مدیریت شود و با کمترین آسیب و مرگ و میر از این پیک گذر کنیم.

استان فارس/ شمار بیماران بستری در مراکز درمانی همچنان 3 رقمی است

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت هم‌اکنون یک شهرستان از استان فارس در وضعیت قرمز، 6 شهرستان در وضعیت نارنجی، 22 شهرستان در وضعیت زرد و 7 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

متولیان بهداشت و درمان استان فارس معتقدند که وضعیت کنونی شکننده و ناپایدار است و با توجه به قرمز شدن شهرستان استهبان این شرایط ممکن است دیگر شهرستان‌های استان را نیز درگیر کند. بنابراین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی امری لازم و ضروری است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و 624 هزار و 418 تست کرونا شامل یک میلیون و 412 هزار و 581 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده 421 هزار و 727 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 211 هزار و 837 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 48 هزار و 792 بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، 470 هزار و 519 بیمار مبتلا به کووید19 در استان فارس شناسایی شده است.

 با اعلام جان باختن 10 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری به 6 هزار و 895 نفر رسیده است.

همچنین 220 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند و هم اکنون هزار و 627 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد، 200 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

استان فارس/ آغاز اجرای طرح قرنطینه هوشمند

 طرح قرنطینه هوشمند در استان فارس از مدت‌ها پیش توسط مسئولان و متولیان ستاد مقابله با کرونا مطرح شده بود که بر این اساس از امروز سوم آبان ماه اجرایی می‌شد.

براساس اظهارات عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا بنا بوده که این طرح از روز یک آبان ماه برای کارکنان دولت و از روز سوم برای کل استان اجرایی شود. به گفته وی اصناف نیز مشمول این طرح می‌شوند و باید همه کارمندان و کاسبان کارت واکسن مبنی بر تزریق حداقل یک دز را در اختیار داشته باشند.

هر چند که قاسمپور اعلام کرده بود که فعلا برای ارباب رجوع و مشتریان اصناف تصمیمی گرفته نشده است اما بسیاری از مردم صبح امروز با ممانعت برای ورود به دستگاه‌های دولتی مواجه شدند.

بسیاری از افرادی که صبح امروز برای انجام کارهای اداری خود به دستگاه‌های دولتی از جمله استانداری مراجعه کردند، با تقاضای کارت واکسن در هنگام ورود مواجه شدند که این مسئله سبب ازدحام در برخی از دستگاه‌ها نیز شد.

بر این اساس عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار در ستاد استانی مقابله با کرونا این موضوع را مورد پذیرش ندانست و اظهار داشت: نباید چنین باشد که دستگاهی مانع ورود افراد شود هرچند ممکن است که این ممانعت برای ارشاد و تذکر بوده باشد.

وی با بیان اینکه مردم باید برای تزریق واکسن هر چه سریع‌تر به مراکز اعلام شده مراجعه کنند، گفت: هنوز مشخص نیست از چه زمانی قرنطینه هوشمند به صورت عمومی و برای همه مردم اجرا شود اما باید هر چه سریعتر واکسن را تزریق کنند.

قاسم‌پور با بیان اینکه در صورت اعلام برای اجرای طرح قرنطینه هوشمند به صورت گسترده باید تدابیری نیز برای ورود مردم اندیشیده شود، افزود: باید ادارات و دستگاه‌های استان فارس به سامانه‌های واکسیناسیون متصل شوند تا به راحتی از طریق کد ملی بتوان تشخیص داد که فردی واکسن زده است یا خیر؟ و تا آن زمان قرنطینه هوشمند فقط برای کارکنان است.

استان قزوین/ نرخ ابتلای کرونا 82 درصد افزایش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از افزایش 82 درصدی موارد قطعی ابتلای کرونایی استان خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 240 مبتلای جدید کرونایی در آزمایشگاه‌های منتخب کووید شناسایی شدند که این آمار در قیاس با روز قبل 82 درصد افزایش داشته است.

پیمان نامدار با اشاره به کاهش 3 درصدی نرخ بستری‌های کرونایی روزانه گفت: در شبانه‌روز اخیر 63 بیمار کرونایی با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز گذشته 2 نفر کمتر شده است.

وی همچنین به تثبیت‌ آمار بیماران بدحال کرونایی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 18 بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان زیر دستگاه ونتیلاتور بستری هستند که این آمار در مقایسه با روز قبل فرقی نکرده است.

نامدار ادامه داد: همچنین در 24 ساعت اخیر 2 بیمار بدحال ونتیلاتوری ما به خاطر علائم شدید تنفسی و ضعف مفرط جسمانی جان‌شان را از دست دادند که این آمار هم نسبت به روز گذشته بدون تغییر مانده است.

سخنگوی ستاد مقابله با بیماری کرونای استان قزوین همچنین از افزایش 50 درصدی نرخ بهبودیافتگان کرونایی روزانه خبر داد و گفت: در شبانه‌روز گذشته 78 بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان مرخص شدند که این آمار در قیاس با روز پیش 26 نفر بیشتر شده است.

نامدار اضافه کرد: در نهایت آمار مجموع بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با 6.3 درصد کاهش به 312 نفر رسید که این آمار در مقایسه با روز گذشته 21 نفر کاهش پیدا کرده است.

کاشان / فوت 3 نفر در 24 ساعت گذشته

مهدی دلاوری با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 24 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 12 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و 9 بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء سه بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل یک و حداکثر 82 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار 25 و حداکثر 58 ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 302 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 228 بیمار در شهرستان کاشان و 74 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران 67 بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری 27 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته متاسفانه سه آقا 60، 70و 83 سال در شهرستان کاشان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 76 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 28 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار و 287 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

استان کرمان/ بیش از 85 درصد دانش‌آموزان واکسن کرونا دریافت کردند

روند نزولی کرونا در استان کرمان خوب است و آمار این روزهای بیماران قطعی بستری در بیمارستان‌های استان کرمان تقریباً با آمار هفته فروردین ماه سال جاری برابری می‌کند و طبق آخرین رنگ بندی اعلام شده تعداد شهرهای آبی استان کرمان نسبت به هفته قبل از 4 شهر به 7 شهر افزایش یافته، تعداد شهرستان زرد استان کرمان 11 شهرستان است و تعداد شهرستان‌های نارنجی کرونایی در بزرگ‌ترین استان کشور همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 253 مورد است اظهار داشت: از این تعداد 145 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 26 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 16 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 17 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 49 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 44 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 41 هزار و 211 مورد رسیده است.

وی به فوت 7 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 862 مورد رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و 846 هزار و 96 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و 22 هزار و 124 مورد است.

در همین حال احمد اسکندری‌نسب صبح امروز در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش استان، اظهار داشت: برای حضوری شدن مدارس تاریخ خاصی را مشخص نمی‌کنیم بلکه براساس پروتکل 06 که توسط شبکه بهداشت اعلام شده بود چند مرحله بازگشایی حضوری داشتیم.

وی با بیان اینکه همه مدارس روستایی و عشایری و کلاس‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای از سوم مهرماه به صورت حضوری آموزش خود را آغاز کردند افزود: کلاس‌های  بیش از 15 نفر به صورت زمان بندی در شیفت‌ها و روزهای متفاوت بازگشایی شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه برای سایر مدارس عنوان شده بود که فرآیند بازگشایی از اول آبان ماه آغاز شود بیان کرد: ممکن است فرایند بازگشایی مدارس  براساس پروتکل‌های اعلامی و اخذ مجوزات لازم، از اول تا آخر آبان ماه متغیر خواهد بود، در نتیجه نمی‌توان زمان بازگشایی دقیق را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه آن دسته از مدارسی که درخواست بازگشایی را در سامانه ثبت کرده‌اند و پس از بازدید و مشاهده و احراز شرایط لازم برای حضوری شدن، مجوز بازگشایی ارائه شده است گفت: بقیه مدارس هم باید فرایندهای لازم را بگذرانند تا مجوز حضوری شدن به آنها داده شود.

اسکندری نسب عنوان کرد: تا کنون 95 درصد فرهنگیان و بیش از 85 درصد دانش آموزان 12 الی 18 سال استان کرمان واکسن کرونا را دریافت کردند.

استان گلستان/ افزایش تعداد بیماران در منطقه

شیوع کرونا هرچند در دو ماه گذشته کاهشی بوده اما تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان گلستان در یکی دو هفته اخیر و طی برخی روزها همراه با افزایش بوده است. این نوسانات در شمار مبتلایان و موارد بستری، نگرانی جدی نسبت به شکل گیری موج دیگری از بیماری را در استان به وجود آورده است.

با وجود اینکه همه کارشناسان معتقدند پس از واکسیناسیون نیز رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ضروری است اما با گسترش واکسیناسیون کرونا در استان و رفع محدودیت‌های کرونایی، بسیاری از شهروندان به زندگی عادی بازگشته‌اند و این عادی انگاری و غفلت از خطر کرونا، می‌تواند پاشنه آشیل در مسیر مقابله و قطع زنجیره انتقال بیماری باشد.

طبق گفته متخصصان ایمنی جمعی زمانی ایجاد می‌شود که بین 70 تا 80 درصد مردم واکسینه شوند و تا آن زمان رعایت دستورالعمل‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری است.

با توجه به افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در برخی استان‌ها، تداوم روند فعلی و پایین آمدن میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شکل گیری موج ششم بیماری در استان گلستان خواهد شد.

با اینکه تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان گلستان به حدود 170 نفر رسیده بود بار دیگر شمار این بیماران به 194 نفر افزایش یافته است و به نظر می‌رسد این نوسانات، مقدمه‌ای بر ایجاد پیک دیگری از بیماری باشد.

با وجود تزریق یک میلیون و 713 هزار و 29 دز واکسن در استان گلستان اما هنوز میانگین واکسیناسیون در برخی شهرستان‌ها از جمله کلاله، مراوه تپه، گمیشان کمتر از متوسط استانی است و این موضوع می‌تواند آسیب پذیری شهروندان را در این مناطق در موج احتمالی آینده شیوع کرونا، بیشتر کند.

تاکنون یک میلیون و 127 هزار و 765 نفر در استان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و نوبت دوم واکسن هم به 584 هزار و 551 نفر تزریق شده است.

ضمن اینکه چند روزی است که تزریق دز یادآور نیز در استان گلستان آغاز شده و تا کنون بیشتر از 700 نفر دز بوستر را دریافت کرده‌اند.

استان گیلان/ 220 پایگاه واکسیناسیون در منطقه فعال است

آمار بستری‌شدگان کرونایی روزانه در بیمارستان‌های استان گیلان با تداوم روند نزولی در هفته‌های اخیر به 70 بستری در طی 24 ساعت رسیده بود اما روز گذشته 101 بستری جدید در استان ثبت شد.

باز هم نادیده گرفتن هشدارهای مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان مبنی بر عدم مسافرت به استان و پرهیز از عادی‌انگاری سبب شد تا استان گیلان در آستانه آغاز موج ششم کرونا قرار گیرد و احتمالاً دوباره شاهد روزهای حاد کرونایی خواهیم بود.

طبق اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان هم‌اکنون 365 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند که از این تعداد 101 بیمار کرونایی جدید به آمار بستری‌شدگان کرونایی در استان گیلان افزوده شدند.

همچنین 70 بیمار کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که 15 نفر از این تعداد در 24 ساعت گذشته به این بخش منتقل شدند و 76 بیمار کرونایی نیز حال مساعدی ندارند.

طبق آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دو شهرستان آبی استان گیلان نیز به وضعیت زرد درآمد و هم‌اکنون تمام 17 شهرستان‌ استان گیلان در رنگ‌بندی زرد کرونایی قرار دارد.

قطعاً عادی‌انگاری نسبت به کرونا  و این باور که با آبی بودن وضعیت دیگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زدن ماسک و دوری از تجمعات لازم نیست سبب شد تا اکنون شاهد افزایش شمار بیماران کرونایی در املش و رضوانشهر باشیم.

یقیناً اگر این عادی‌انگاری و مسافرت‌ها به استان گیلان تداوم داشته باشد شاهد تغییر رنگ‌بندی از زرد به نارنجی و حتی قرمز خواهیم بود کما اینکه گیلان در مردادماه امسال قرمز شدن 16 شهرستان از 17 شهرستان خود را تجربه کرده است.

روند واکسیناسیون برای کاهش شدت خیز ششم با سرعت خوبی در گیلان در حال انجام است و به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان 220 پایگاه واکسیناسیون امروز در سطح استان گیلان به واکسینه کردن هم‌استانیان مشغول هستند.

استان مرکزی/شناسایی 58 مورد ابتلای جدید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین آمار بیماران کرونایی در استان مرکزی اظهار داشت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی،266 مورد ابتلای جدید کرونا 48 ساعت اخیر در استان مرکزی به ثبت رسید که 58 نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

سیدمحمد جمالیان افزود: 208 نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند که شمار مبتلایان به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به 101 هزار و 527 نفر رسیده است.

وی بیان کرد: در این مدت متاسفانه هفت بیمار کرونایی نیز در این بازه زمانی در استان مرکزی به دلیل کرونا جان باختند و شمار فوتی‌های ناشی از کرونایی در سطح استان مرکزی به 2 هزار و 861 نفر رسید.

رئیس عاوم پزشکی اراک با اشاره به جددترین رنگ بندی شهرستانهای استان مرکزی از 4 آبان ماه گفت: 3 شهرستان زرندیه، تفرش و آشتیان در وضعیت قرمز کرونایی،  4شهرستان اراک، ساوه، فراهان، دلیجان در وضعیت نارنجی و 5 شهرستان محلات، خمین، شازند، خنداب، کمیجان هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت کنونی شکننده و ناپایدار استان شرایط قرمز کرونایی ممکن است دیگر شهرستان‌های استان را نیز درگیر کند بنابراین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی امری لازم و ضروری است و از همه افراد واجد شرایطی تا کنون به هر دلیلی موفق به دریافت واکسن نشده اند میخواهیم که در اسرع وقت به مراکز مربوطه مراجعه کرده و واکسن خود را دریافت نمایند تا هر چه سریعتر شاهد قطع انتقال ویروس باشیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1116153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =