بازشماری دستی آراء در 13 استان عراق

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق از بازشماری دستی آراء در 13 استان عراقی از روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، کمیساریای عالی و مستقل انتخابات در عراق، شب گذشته (یکشنبه، ۲۴ اکتبر) از بازشماری دستی آراء انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور در ۲۹۷ مرکز انتخاباتی در ۱۳ استان طبق شکایات ثبت شده خبر داد.

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس ۲۲ شکایت ثبت شده در استان‌های دیالی، نینوی، میسان، کربلاء،کرکوک، ذی قار، الأنبار، القادسیة، صلاح الدین، المثنی، البصرة، بغداد و بابل، بازشماری دستی آراء صورت خواهد گرفت. این تصمیم پس از ارائه اعتراضات و شکایات دارای شواهد و ادله لازم اتخاذ شد.

خبرگزاری رسمی عراق «واع» با انتشار این خبر نوشت که کمیساریای عالی و مستقل انتخابات، بازشماری دستی آراء را از چهارشنبه آتی (۲۷ اکتبر) در استان‌های مذکور، آغاز خواهد کرد.

این کمیساریا پیشتردرباره روند بررسی شکایات انتخاباتی از ثبت ۴۸۳ شکایت در سومین روز بررسی شکایات و تخلفات گزارش شده و رد ۴۶۱ شکایت به دلیل عدم برخورداری ادله و شواهد کافی، خبر داده بود.

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات همچنین اعلام کرد که در بازه زمانی سه روزه اعلام شده برای ثبت شکایات و تخلفات انتخاباتی، ۱۴۰۰ شکایت ثبت شده است که اغلب آن‌ها رد شده‌اند.

با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق که دهم اکتبر جاری (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

برخی از شهرهای عراق از جمله بغداد، هنوز شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به این نتایج هستند و معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء هستند زیرا معتقدند که در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری شده است و نتیجه اعلام شده در برخی از شعب درست نیست.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد.

پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد. امری که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید کرده‌اند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1116165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =