صیانت از جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه اولویت اول است

مشاور رئیس دانشگاه در امور پژوهشی و مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه نگاهی جدی به برنامه‌های علمی دارد، گفت: صیانت از جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه اولویت اول است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، محمد علی‌اکبری مشاور رئیس دانشگاه در امور پژوهشی و مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی روز چهارشنبه ۲۸ آبان به همراه علیرضا ایرانبخش سرپرست اداره کل امور پژوهشی و پروژه‌های تحصیلات تکمیلی معاونت علوم، مهندسی و کشاوری، فاطمه حمیدی فر مدیر دفتر مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی برنامه درسی معاونت علوم انسانی و هنر و بهرنگ مستقل مدیر سامانه پژوهشیار در سفر یک روزه به استان آذربایجان شرقی، با رئیس و معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد تبریز و مدیران علمی واحدها و مراکز آموزشی استان دیدار و گفت‌وگو کردند.

علی‌اکبری در ابتدای این نشست با بیان اینکه نگاه دانشگاه آزاد اسلامی به استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز، نگاهی جدی و امیدوارانه است، گفت: با توجه به ظرفیت و زیرساخت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، این استان را به عنوان مقصد اولین سفر خود پس از رونمایی از سند تحول و تعالی دانشگاه و برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی انتخاب کردیم تا ضمن بررسی و ارزیابی عملکرد واحدها و مراکز آموزشی استانی در حوزه پژوهش و میزان پیشرفت برنامه‌های علمی این استان، بسته‌های کاری و ماموریت‌های مربوط به حوزه پژوهش را تشریح و تبیین کنیم.

صیانت از جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه اولویت اول است

دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی دارد

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با توجه به سابقه خود، ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی دارد، اما آنچه از این دانشگاه انتظار می‌رود، محقق نشده و امروز اینجا هستیم تا علت‌های آن را شناسایی و راهکارهای رفع آن را واکاوی و بررسی کنیم.

مشاور رئیس دانشگاه در امور پژوهشی و مجری طرح پایش با اشاره به عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در سامانه پژوهشیار، اظهار کرد: این دانشگاه در پاسخگویی به تیکت‌های دانشجویان بسیار موفق عمل کرده، اما ضمن قدردانی از استادان متعهد و منظم، انتقاداتی نیز به عملکرد برخی استادان وارد است.

علی‌اکبری با بیان اینکه سرآمدی و پاسخگویی و تبدیل به دانشگاه کارآمد و پایدار از شعارهای دانشگاه آزاد اسلامی است، خاطرنشان کرد: حرکت بر مدار تحول، الزام اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است و انتظار این است که مدیران و استادان دانشگاه در این مسیر همراه و همگام بوده و خود را نسبت به تحقق برنامه‌های دانشگاه متعهد بدانند. دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) در حوزه پژوهش کشور تحول بزرگی رقم زده و مانع هدررفت توان تحقیقاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی شده است، بنابراین پذیرفته نیست که در این مسیر خللی ایجاد شود.

صیانت از جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه اولویت اول است

مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اولویت اول دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهشی، طرح پایش است و از هرگونه تخلف در این زمینه پیشگیری خواهیم کرد، چرا که صیانت از جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه اولویت اول است. معتقدیم پژوهش باید به طور کامل انجام شود. در حال حاضر عملکرد کارشناسان، مدیران گروه، استادان راهنما و... در سامانه کاملاً قابل رصد و کنترل است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات پیش‌دفاع متمرکز دانشجویان ی تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: تنها هدف دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری جلسات پیش‌دفاع متمرکز دانشجویان ی تخصصی، ارتقای کیفیت علمی و پژوهشی دوره ی و صیانت از اعتبار و ارتقای مدرک دانشگاه آزاد اسلامی است.

مشاور رئیس دانشگاه در امور پژوهشی و مجری طرح پایش ادامه داد: بسیار علاقمند هستیم که سهم این استان در داوری جلسات پیش‌دفاع افزایش یابد و از حضور اساتید برجسته دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی استفاده می کنیم. به زودی سامانه ای معرفی خواهد شد که استادان علاقه‌مند و دارای شرایط لازم، بتوانند آمادگی خود را برای مشارکت در برگزاری جلسات پیش‌دفاع متمرکز اعلام کنند.

علی اکبری خاطرنشان کرد: بحمدالله مشکلاتی که سامانه پژوهشیار در ابتدای اجرا با آن مواجه بود، برطرف شده و استادان، مدیران گروه و دانشجویان نیز با محیط کاری این سامانه آشنا شده اند، با سامان گرفتن فضای پژوهش دانشگاه، اکنون در حال بررسی عملکرد مراکز تحقیقاتی و مجلات علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی هستیم تا ارزیابی دقیق از نوع عملکرد و میزان درآمدزایی مراکز تحقیقاتی و فعالیت مجلات داشته باشیم.

مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای افزایش تعداد مجلات علمی و پژوهشی برای فراهم کردن فرصت پذیرش و چاپ مقاله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال تلاش هستیم تا مجلات SJR علوم انسانی دانشگاه را هم وارد فهرست نشریه‌های معتبر برای چاپ مقالات کنیم و بدین تربیت تعداد زیادی از این مجلات در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و جزئیات این اقدام به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

استان آذربایجان شرقی در توسعه کمی و کیفی دستاوردهای پژوهشی، نشریات و مقالات موفق بوده است

فاطمه حمیدی فر مدیر دفتر مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی برنامه درسی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی هم در ادامه این نشست با تشریح بسته‌های کاری «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله»، «پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن‌آفرین» سند تحول و تعالی دانشگاه، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در توسعه کمی و کیفی دستاوردهای پژوهشی، نشریات و مقالات موفق بوده، اما در توانمندسازی و ایجاد هسته‌های پژوهشی استان باید فعالیت بیشتری انجام شود. 

مدیر دفتر مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی برنامه درسی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری ۵۷ کرسی ترویجی در این دانشگاه اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های علمی و فکری استان و وجود استادان پیشکسوت و برجسته علمی در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، انتظار می‌رود تعداد بیشتری کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی در این دانشگاه برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی براساس برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی خود، باید از عرصه مقاله محوری و موضوعات پژوهشی غیرهدفمند به تقاضامندی حرکت کند و پاسخگوی اثربخش به مشکلات جامعه و صنعت باشد و دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی تربیت کند که در حل مسائل استان‌ها منشاء اثر باشند و بتوانند در نظام دانشگاهی کشور، منطقه و جهان تحول ایجاد کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با کشورهای مشترک المنافع (CIS) و کشورهای عضو اکو همکاری داشته باشد

علیرضا ایرانبخش سرپرست اداره کل امور پژوهشی و پروژه‌های تحصیلات تکمیلی معاونت علوم، مهندسی و کشاوری دانشگاه آزاد اسلامی هم در ادامه این جلسه، به تشریح راهبردهای این معاونت در حوزه پژوهش پرداخت و گفت: «توسعه و تعمیق امر پژوهش‌های کاربردی برای دستیابی به علم نافع و پاسخگویی به نیازهای جامعه، صنعت و دولت با توجه به نیازهای آمایشی»، «اصلاح فرآیندها به منظور تسهیل و تسریع فرآیندها مبتنی و شناخت آسیب‌شناسی و حل مسئله در جهت تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایتمندی ذینفعان با بهره‌گیری از مواهب IT» و «تلاش برای راه‌اندازی سامانه یکپارچه قابل دسترسی آسان صنایع، دولت، سازمان‌ها و همچنین استادان و دانشجویان برای طرح مسئله و مشکلات انجام پژوهش‌های کاربردی در دوره تحصیلات تکمیلی» از سیاست‌های عملی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در حوزه پژوهش محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: «طراحی و راه‌اندازی سامانه یکپارچه تجاری‌سازی تولیدات علمی منتج از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی»، «بازنگری و اجرای دوره‌های پسا ی»، «بازنگری جامع و راه‌اندازی مجدد دوره‌های ای پژوهش‌محور به گونه‌ای که حق مسئله به واقع ادا شود»، «بهره‌گیری از خروجی‌ها و تولیدات ارزشمند سامانه پژوهشیار به‌منظور جهت‌دهی، هدایت و حمایت از تحقیقات بنیادی و کاربردی»، «بهینه‌سازی سامانه پژوهشیار و تسهیل مراحل بگونه‌ای که کاربران به راحتی و سهولت و با آن ارتباط برقرار کنند»، «بهینه‌سازی فرایندهای مربوط به پیش‌دفاع متمرکز دوره‌های ای تخصصی» از دیگر برنامه‌های اداره کل امور پژوهشی و پروژه‌های تحصیلات تکمیلی معاونت علوم، مهندسی و کشاوری دانشگاه آزاد اسلامی است.

ایرانبخش «ارتقای کیفیت مجلات علمی تخصصی و حضور قدرتمند در جامعه جهانی»، «دستیابی به جایگاه ممتاز علمی و فناوری در سطح ملی و منطقه‌ای»، «تقویت جنبش نرم‌افزاری و ترویج پژوهش و تقویت روحیه پرسش‌گری»، «تلاش در جهت پیشرفت و توسعه علمی و پژوهشی با نگاه تمدن‌آفرین و مرجعیت‌ساز در معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی» و «نظارت کامل بر اجرای درست تمامی فرآیندها، اجزا و عناصر مربوط در سطح واحدهای دانشگاهی» را از دیگر برنامه‌ها و راهبردهای پژوهشی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی عنوان کرد.

ایرانبخش با تأکید بر لزوم پاسخگوی به نیازهای جامعه، خاطرنشان کرد: تحقیقات انجام شده در دانشگاه باید کاربردی و در راستای حل مسائل کشور باشد و در مسیر مرجعیت سازی علمی حرکت کنیم. در این راه کاربردی کردن پژوهش‌ها به شدت اهمیت دارد. همچنین توجه همکاری با منطقه آزاد ارس و گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی با کشورهای مشترک المنافع (CIS) و کشورهای عضو اکو باید مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی قرار گیرد.

در ادامه این نشست سه ساعته، بهرنگ مستقل مدیر سامانه پژوهشیار نیز گزارشی از عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان در پژوهشیار ارائه کرد و گفت: میزان مشارکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در برنامه‌های علمی بسیار مهم است و باید مورد توجه معاونان پژوهشی استان‌ها و معاونان و مدیران علمی واحدهای دانشگاهی قرار گیرد. 

برنامه‌های علمی جزو اولویت‌های طرح پایش است و به شدت از آن حمایت می‌شود 

علی اکبری در ادامه برنامه سفر یک روزه خود به تبریز، با اعضای شورای برنامه‌های علمی «طرح مدیریت یکپارچه توسعه پایدار در حوزه آبریز دریاچه ارومیه» و «چرم و کفش» استان آذربایجان شرقی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی پس از شنیدن نظرات، پیشنهادها و انتقادهای اعضای شورای برنامه علمی و حوزه‌های دانشی، گفت: برخی موضوعات مطرح شده در این جلسه، در آئین‌نامه جدید اصلاح شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه برنامه علمی هر استان مستقل است و زیر نظر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هر استان مدیریت می‌شود، گفت: برنامه‌های علمی جزو اولویت‌های طرح پایش است و به شدت از آن حمایت می‌شود. جایگاه رئیس برنامه علمی هر استان معادل با معاون پژوهشی استان است، بنابراین انتظار داریم کار دقیق در این حوزه انجام شود. همچنین باید از اعضای هیات علمی جوان و باانگیزه در حوزه‌های دانشی استفاده شود تا برنامه‌های علمی با سرعت بیشتری پیش برود.

وی خطاب به اعضای شورای برنامه علمی چرم و کفش، اظهار داشت: برنامه علمی چرم و کفش، یکی از بهترین برنامه‌های علمی کشور است. برای معرفی این برنامه باید وبینار برگزار و استادان و دانشجویان را با برنامه علمی چرم و کفش و ظرفیت‌های پژوهشی آن آشنا کرد. برای این کار می‌توانید تا ۹ حوزه تخصصی در رشته گرایش‌های مختلف ایجاد کنید و این حوزه‌های دانشی در سطح کشور پراکنده باشند تا بتوان از ظرفیت سایر استان‌ها نیز استفاده کرد.

علی‌اکبری تأکید کرد: دانشگاه‌ آزاد اسلامی یک دانشگاه شبکه‌ای است و برای اجرای برنامه‌های علمی نیز باید شبکه تشکیل شود، به عنوان نمونه باید شبکه برنامه علمی چرم و کفش با محوریت استان آذربایجان شرقی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد و از ۷۰ هزار پایان‌نامه حداقل ۳۰ درصد براساس برنامه‌های علمی باشد.

 وی در پایان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه‌های علمی سرمایه‌گذاری عظیمی انجام داده و نگاه جدی به آن دارد.

صیانت از جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه اولویت اول است

علی اکبری در ادامه برنامه سفر یک روزه خود به تبریز، از بیمارستان و آزمایشگاه‌های تخصصی دانشکده دامپزشکی واحد تبریز، مرکز رشد مشترک پارک علم و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش تبریز بازدید کرد.

همچنین علیرضا ایرانبخش نیز با حضور در مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی، بیوفتونیک، چرم و کفش، رباتیک و نانوفناوری صنعتی از بخش‌های مختلف این مراکز تحقیقاتی و تجهیزات آزمایشگاه بتن واحد تبریز (دارای گواهی iso۱۷۰۲۵) و مرکز تولید جلبک اسپرولینا بازدید به عمل آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =