مردم محدودیت را نمی‌پذیرند/ تصمیم‌گیرندگان بگویند طرح صیانت چه هدفی را دنبال می‌کند

یک مدرس دانشگاه معتقد است تصمیم‌گیرندگان طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی باید نشان دهند که این طرح بر اساس چه پژوهشی صورت گرفته و چه هدفی را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی اخیرا از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده؛ اما با مخالفت نخبگان و پژوهشگران مواجه شد. کارشناسان معتقدند موافقان و تصمیم‌گیرندگان این طرح باید پشتوانه پژوهشی این تصمیم را در اختیار پژوهشگران قرار دهند تا بتوان قضاوت بهتری در این زمینه داشت. 

افسر افشاری نادری در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با انتقاد از طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی اظهار کرد: سابقه تاریخی نشان داده است که طرح‌های محدودکننده، موفق نیستند.

این مدرس دانشگاه با بیان این که سیاست‌گذاری‌های فرهنگی که در این زمینه صورت گرفته، ناکارآمد است، افزود: همانطور که می‌بینیم خود مسئولان و چهره‌های اجرایی در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده حضور داشته و فعال هستند یا شبکه‌های ماهواره‌ای بر زندگی مردم سلطه دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آیا وقتی آنتن‌های ماهواره را جمع کردند، مردم از تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای گذشتند؟ یا  وقتی تلگرام فیلتر شد، مردم به سمت تهیه و خرید فیلترشکن نرفتند؟ واقعیت این است که مردم راه‌های مبارزه با این محدودیت را پیدا کردند.

افشاری نادری با تاکید بر این که سابقه تاریخی نشان می‌دهد این طرح‌ها نه تنها موفق نمی‌شود بلکه مردم را راغب‌تر می‌کند، گفت: نکته دیگر این است که ماهیت شبکه‌های اجتماعی، ماهیتی چندگانه است که تمرکز بر روی آن غیرممکن است.

این جامعه‌شناس فرهنگی با تصریح بر این که شبکه‌های اجتماعی زمان و مکان ندارند، یادآور شد: به همین دلیل، تلاش برای محدودسازی آن معمولا ناموفق است چون مردم فشار می‌آورند و سعی می‌کنند از روش‌های مختلف این محدویت‌ها را از بین ببرند.

وی افزود: نهادهای مختلف در کشور تحت پوشش خدمات وزارت ارتباطات هستند. پس اگر چنین طرحی تصویب شود، این نهاد نمی‌تواند پاسخگوی مردم باشد. این فرایند باعث تضعیف نهاد دولت می‌شود چون همه نهادهای دولتی تحت پوشش خدمات وزارت ارتباطات هستند.    

افشاری نادری با بیان این که متاسفانه این نگاه نادرست در زمینه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور وجود دارد، گفت: به این معنا که تصمیم‌گیرندگان به مسائل اجتماعی و سیاسی ساده نگاه می‌کنند و رویکرد بلندمدت ندارند. یک قدم عقب‌تر و یک قدم جلوتر خودشان را نگاه نمی‌کنند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که تصمیماتی از این دست تصمیماتی سطحی هستند که یک نفر از نمایندگان مجلس می‌گیرد و دیگران تحت تاثیر آن هیجان قرار می‌گیرند، افزود: بعدا که پژوهشگران و متخصصان اظهارنظر می‌کنند، تازه متوجه می‌شوند که این طرح اصلا عملی نیست.

وی با تصریح بر این که فضای مجازی مانند اینستاگرام امروز به یک فضای اقتصادی تبدیل شده است که فروشندگان و کارآفرینان محصولات خود را ارائه می‌کنند، گفت: حتی برخی افراد از نقاط محروم و روستاها، سعی می‌کنند کسب و کار محلی خود را توسعه بدهند. به نظر من، این طرح مانع اقداماتی از این دست می‌شود.  

افشاری نادری در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین این فضا فرصتی برای ارتباط انسان‌ها در شرایط قرنطینه کرونایی بود. سوال من این است که این طرح چه مزیتی می‌تواند داشته باشد که فراتر از همه این آثار مثبت است و سبب می‌شود همه این مزایا نادیده گرفته ‌شود؟

این استاد جامعه‌شناسی با بیان این که وقتی دلایل خودشان را مطرح کنند، شاید بهتر بتوان قضاوت کرد، یادآور شد: این دلایل نشان می‌دهند که این طرح بر اساس چه پژوهشی صورت گرفته و در راستای چه هدفی قرار است انجام شود.

وی با اشاره به این که فضای مجازی امروز به فضایی ارتباطی برای مردم تبدیل شده است، افزود: مگر می‌شود با یک تصمیم ناکارآمد همه چیز را خراب کرد. یک اقدام نسنجیده می‌تواند، نارضایتی و ناامیدی را در جامعه افزایش بدهد. اگرچه نوآوری‌های فناورانه اما ماهیت آن قابلیت تغییر ندارد.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1116183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =