هنرمندان در روز خودشان در سایه‌اند /  نان دغدغه است هنر سیری چند؟

در سال‌های اخیر و به خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا بسیاری از هنرمندان عرصه‌های مختلف از تئاتر و سینما گرفته تا موسیقی و هنرهای تجسمی و کتاب، به وضع ناخوشایندی در بستر بیماری و بی‌پولی افتاده‌اند و اگر نبود کمک‌های مردمی و تشکل‌های خیریه، هیچ نهاد یا ارگان دولتی به فریاد آنها نمی‌رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، در تقویم بین المللی برخی از روزها برای تقدیر یا بزرگداشت به نام افراد نامگذاری شده است تا با رسیدن آن روز مراسم بزرگداشتی به همین مناسبت برگزار شود، در تقویم جهانی نیز روز ۲۵ ماه اکتبر هر سال روز هنر یا هنرمند نامیده می‌شود که در تقویم ایرانی برابر با سوم آبان ماه است.

روز هنرمند چه روزی است؟

روز جهانی هنرمند توسط کریس مک کلور، هنرمند نقاش کانادایی که متخصص در سبکی شناخته شده به عنوان رئالیسم عاشقانه است، تاسیس شد، نقاشی های وی را راهی برای به دست آوردن تفکرات عاشقانه در زندگی دانسته اند، او این روز را برای به رسمیت شناختن جهان هنر  و ارج دادن تمام راه‌هایی که هنرمندان دیدگاه خاص خود را به زندگی می دهند، ایجاد کرد.

وضعیت هنرمندان در ایران چگونه است؟

 در ایران اما هنرمندان با وجود مشکلات و سختی‌های بیشماری که در مسیر هنر قرار دارد سعی دارند تا هنر خود را به بهترین نحو عرضه کنند و البته هنرمندان تا وقتی که توان دارند باید تلاش کنند وگرنه دور شدن از دنیای هنربه معنای از دست دادن راه‌های امرار معاش است.

در کشورمان در حالی موسسه هنرمندان پیشکسوت به عنوان تنها نهاد حمایتی از هنرمندان پیشکسوت درگیر نظام بروکراتیک و تعارفات مرسوم و معمول است که هنرمندان از فقدان بیمه، عدم پوشش داروها توسط بیمه‌ها، مشکلات مالی، بی‌حمایتی و از همه مهم‌تر بی‌حرمتی گله‌مندند.

در سال‌های اخیر و به خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا بسیاری از هنرمندان عرصه‌های مختلف از تئاتر و سینما گرفته تا موسیقی و هنرهای تجسمی و کتاب، به وضع ناخوشایندی در بستر بیماری و بی‌پولی افتاده‌اند و اگر نبود کمک‌های مردمی و تشکل‌های خیریه، هیچ نهاد یا ارگان دولتی به فریاد آنها نمی‌رسید.

 در این بین خیلی از هنرمندان هم در چنین وضعیت اسفناکی چشم از دنیا فروبستند تا شاید تلنگری باشند که مدیران فرهنگی هنرمندان دیگر را ارج نهند اما با این حال هنوز هم اوضاع روبه‌راه نیست.

حمایتی درخور نام هنرمندان نیست

 از بین این همه دستگاه و نهاد فرهنگی، تنها یک موسسه برای حمایت از هنرمندان پیشکسوت فعالیت می‌کند که آن هم موسسه‌ای است با بودجه نیم‌بند. این همه هنرمند پیشکسوت که عمر خود را در راه فرهنگ و هنر این کشور خرج کرده‌اند، حالا با پا گذاردن به روزگار کهنسالی، چشم به راه حمایت‌های مادی و معنوی این موسسه هستند و دریغ دارد که از این موسسه هم حمایتی درخور نام هنرمندان و قدر آنان، دیده نمی‌شود.

رسول نجفیان بازیگر شناخته‌شده کشورمان در این باره اظهار کرد: ما هنرمندان همچنان زندگی را می‌گذرانیم و باید سخت کار کنیم تا اجاره خانه‌مان را دربیاوریم، اما همین حرمتی که مردم می‌گذارند باعث دلگرمی است. قشر وسیعی از هنرمندان چنین شرایطی دارند، البته درصدی هم محتاج نیستند و بی‌نیازند و خدا را شکر که موفق هستند. اما یادشان باشد خیلی‌ها هستند حقشان است و صحیح نیست به اندازه ارزش هنری‌شان هم که شده به آنها توجه نشود البته ذکر این مطلب به‌خاطر شکم نیست، به‌خاطر قدر و منزلت هنرمندان است اما به هر حال باید هنرمندان حمایت شوند؛ هنرمندانی که نه مشهورند، نه روی بورس هستند و نه حامی دارند.

شاهین فرهت، پیشکسوت عرصه موسیقی هم می‌گوید: هر کدام از هنرمندان یکجور گرفتاری دارند مثلا می‌خواهند کتابی که نوشته‌اند چاپ شود، به هر حال همه احتیاجات آنها مادی نیست. موسسه حامی هنرمندان شاید بتواند در این زمینه حمایت‌هایی انجام دهد، اما نمی‌تواند با توجه به بودجه محدودی که در اختیار دارد، همه نیازها را برطرف کند.

محمدباقر آقامیری، پیشکسوت هنر نگارگری اظهار می‌کند:‌ گرفتاری هنرمندان پیشکسوت به نوعی عدم حمایت است. خود موسسه هنرمندان پیشکسوت هم یک تشکیلات سازمانی نیم‌بند است. بندگان خدا چه کنند؟ چشم آنها هم به ارشاد است و ارشاد هم مدام می‌گوید پول نداریم.

چگونه روز جهانی هنرمند را جشن بگیریم؟

بهترین راه برای بزرگداشت روز جهانی هنرمند حمایت از هنرمندان است، اکثر جوامع دارای یک جامعه هنری هستند که شخصیت منحصر به فرد جامعه ای که در آن زندگی می کنند و شخصیت آن هنرمند را در بر می گیرد.

اگر به دنبال چیزی برای ایجاد یک فضای هنری هستید، به سراغ نزدیک ترین هنرمند محلی خود بروید و از او بخواهید که قطعه از آثارش را بخرید، این گونه هم روح خود را درگیر هنر کرده اید و هم به او انرژی داده این تا با انگیزه تر باشد.

بزرگداشت هنرمندان ناشناخته

راه دیگر برای بزرگداشت روز جهانی هنرمندان اختصاص دادن وقت برای یادگیری در مورد هنرمندان است. بسیاری از این هنرمندان دارای پس زمینه های جالب هستند و می توانید نگاهی به کارهای خارق العاده ای که آنها خلق کرده اند بیاندازید. همچنین می‌توانید مدتی را صرف کسب اطلاعات بیشتر درباره هنرمندانی کنید که چندان شناخته شده نیستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =