درخواست چین برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه افغانستان

وزیر امور خارجه چین با تأکید بر لزوم همکاری جامعه بین‌الملل برای کمک به بازسازی افغانستان، خواستار لغو تحریم‌های غرب و آمریکا علیه افغانستان شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با «عبدالغنی برادر» معاون اول نخست وزیر دولت موقت طالبان، از ایالات متحده و کشورهای غربی درخواست کرد که تحریم‌ها علیه افغانستان را لغو کنند.

وب‌سایت وزارت خارجه چین گزارش کرد، وانگ با تأکید بر لزوم لغو تحریم‌های غرب به ویژه آمریکا علیه افغانستان گفت: «چین، برای مشکلات انسانی که افغانستان در حال حاضر با آن مواجه است، اهمیت زیادی قائل است و ایالات متحده و کشورهای غربی را ترغیب به لغو تحریم‌ها می‌کند».

وزیر امور خارجه چین تصریح کرد که تمامی طرف‌ها به شیوه‌ای معقول و عملگرایانه با طالبان همکاری کنند تا از این طریق به افغانستان کمک کنند در مسیر توسعه گام بردارد.

وی ادامه داد: «چین آمادگی دارد با تمام توان به ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم افغان ادامه دهد و با جامعه بین‌الملل برای کمک به مردم افغان برای غلبه بر مشکلات موقت‌، دستیابی به بهبودی اقتصادی و خودسازی همکاری کند».

وانگ یی تأکید کرد که پکن هرگز به دنبال مداخله در امور داخلی افغانستان نیست و هرگز به دنبال دستاوردهای شخصی و اعمال نفوذ در افغانستان نیست و تنها از تلاش‌های مردم افغان برای ثبات‌بخشی و بازسازی افغانستان حمایت می‌کند.

این مقام ارشد چین تأکید کرد که غلبه بر معضلاتی که افغانستان با آن مواجه است، نیازمند حمایت و درک بیشتر جامعه بین‌المللی است.

وی در این خصوص توضیح داد: «افغانستان در حال حاضر در مرحله‌ کلیدی از گذار از هرج و مرج به سمت نظم است...در عین حال، با چالش‌هایی در بخش انسانی، اقتصادی، مبارزه با تروریسم و مدیریت مواجه است».

وی سپس با اشاره به چالش‌های افغانستان گفت: «غلبه بر این مشکلات نیازمند درک و حمایت بیشتر جامعه بین‌الملل است».

وزیر امور خارجه چین در ادامه ابراز امیدواری کرد که گروه طالبان نسبت به تمامی جناح‌ها و گروههای قومی در این کشور برای بازسازی صلح‌آمیز، حفاظت از حقوق و منافع مشروع زنان و کودکان، پایبندی به سیاست، همبستگی بیشتری از خود نشان دهد و در ساخت کشوری مدرن که منافع مردم این کشور را تأمین کند، سهیم شود.

وزارت خارجه چین روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که وانگ یی در بازه زمانی ۲۵ و ۲۶ اکتبر (سوم و چهارم آبان ماه) برای دیدار با نمایندگان گروه طالبان در قطر حضور پیدا کردند.

معاون اول نخست وزیر دولت موقت طالبان روز گذشته با وزیر امور خارجه چین دیدار کرد و وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان و روابط دو جانبه افغانستان و چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پیش از این نیز «ملا عبدالغنی برادر» معاون اول نخست وزیر طالبان با «آخیم اشتاینر»، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در قطر دیدار و گفت‌وگو کرده بود و خواستار افزایش کمک‌های سازمان ملل به مردم افغانستان شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1116290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =