سریال بازی مرکب یک تکرار لازم / داستان تلخ بازنده‌ها در تقابل فقر و غنا

بر اساس آنچه در «بازی مرکب» به تصویر درآمده، یک بخت نامراد یا افزایش ناگهانی قیمت‌ها و سرمایه‌گذاری نامناسب می‌تواند یک نفر یا یک خانواده را به جایی برساند که فقط برای گذران زندگی و زنده ماندن به وام‌گیرندگان و قسط‌دهندگان حرفه‌ای تبدیل شوند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، سریال جدید «بازی مرکب» که ساخت آن بیش از ده سال طول کشید، نامش را از یک بازی سنتی کودکانه در کره جنوبی الهام گرفته که پخش آن از ۱۷ سپتامبر توسط شبکه جهانی نتفلیکس آغازشده و به ‌سرعت به پرمخاطب‌ترین سریال در حال پخش این شبکه در جهان بدل شده و هم‌اکنون یکی از محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین سریال نتقلیکس به شمار می‌رود.

این سریال، ضمن به تصویر کشیدن فاصله طبقاتی در کره جنوبی، وسوسه شدن ۴۵۶ بدهکار مالی را برای شرکت در یک بازی مرگبار روایت می‌کند که برنده آن می‌تواند صاحب جایزه نقدی بزرگی شود. برگزارکنندگان این بازی، یک کارت ویزیت را که در آن یک شماره تماس ۸ رقمی درج‌شده به افراد مستعدی که شناسایی‌شده‌اند، می‌دهند تا برای اعلام حضور قطعی در این بازی با آن تماس بگیرند.

«بازی مرکب» داستانی تکراری اما خلاقانه

رقابت برای بقا در بسیاری از عناوین سینمایی و تلویزیونی سال‌های اخیر به تصویر کشیده شده است، این موضوع جذاب به‌ویژه در میان عناوین شرق آسیا هم بارها به تصویر کشیده شده و به همین دلیل می‌توان داستان سریال «بازی مرکب» را اندکی تکراری دانست. بااین‌حال آنچه این سریال را به‌شدت محبوب کرده، خلاقیتی است که در دل داستان آن قرار دارد. به همین دلیل امروز بسیاری از مردم از تماشای سریال «بازی مرکب» لذت می‌برند و آن را یکی از جذاب‌ترین عناوین سال می‌دانند.

شخصیت اصلی داستان (سئونگ گی هون) که با مادرش زندگی می‌کند، اوضاع مالی خوبی ندارد و به دلیل عدم توانایی پرداخت بدهی‌هایش، مجبور می‌شود قرارداد سلب حقوق جسمانی خود را امضا کند؛ بر اساس این قرارداد او مجبور می‌شود در صورت عدم پرداخت یک‌ماهه بدهی به طلبکاران، اعضای بدنش را برای فروش از دست بدهد.

سریال بازی مرکب یک تکرار لازم / داستان تلخ بازنده‌ها در تقابل فقر و غنا

قوانین بازی

داستان سریال «بازی مرکب» شامل بازی‌های محبوب کودکان در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ کره است، مانند بازی ماهی مرکب که در این بازی، بازیکنان به دودسته تقسیم می‌شوند؛ مدافعان و مهاجمان. روال بازی به این صورت ادامه پیدا می‌کند که مدافعان می‌توانند با هر دوپای خود داخل زمین حرکت کنند و مهاجمان در خارج از خطوط، فقط اجازه دارند روی یک‌پا بپرند، اما اگر یک مهاجم موفق شود از کنار مدافع کناری اسکوئید رد شود، دیگر آزاد است که با هر دوپای خود حرکت کند.

سپس، زمانی که مهاجمان برای نبرد نهایی مهیا می‌شوند، در ورودی اسکوئید دورهم جمع شده و برای برنده شدن به سمت محدوده قُرق شده در رأس اسکوئید، هجوم می‌برند. قوانین بازی ازاینجا به بعد به‌این‌ترتیب است که اگر حین این نبرد، یک مدافع، مهاجم را به خارج از محدوده اسکوئید هل بدهند، مهاجم می‌میرد، اما اگر یک مهاجم در این نبرد موفق شود به رأس اسکوئید (همان ماهی مرکب) برسد، مدافعان مغلوب و پیروزی از آن تیم مهاجمان می‌شود.

رکوردهایی که بازی مرکب یک‌باره جابجا کرد!

کمتر رسانه‌ای در جهان پیدا می‌شود که در طول سه هفته اخیر به سریال «بازی مرکب» نپرداخته باشد. مینی‌سریال "بازی مرکب" ساخته "هوانگ دونگ هیوک" کارگردان اهل کره جنوبی اثری است که این روزها در کانون بحث و توجه افکار عمومی قرار گرفته و فصل اول این مینی‌سریال مشتمل‌بر 9 قسمت، 17 دسامبر 2021 از سوی نتفلیکس در مقیاس جهانی منتشر شد و اینک زمزمه‌هایی مبنی‌بر ساخت فصل دوم آن نیز به گوش می‌رسد.

این مینی‌سریال پرمخاطب تنها پس از گذشت 28 روز از تاریخ انتشار خود موفق به جذب 111 میلیون بیننده در سراسر جهان و شکستن رکورد سریال "بریجرتون" که پیش از این پربیننده‌ترین سریال تاریخ نتفلیکس به شمار می‌آمد شد.

راز موفقیت «بازی مرکب» چیست؟

اگرچه داستان سریال «بازی مرکب» اندکی تکراری به نظر می‌رسد اما واقعیت آن است که خلاقیت جذاب فیلم‌نامه سریال باعث شده تا با یکی از متفاوت‌ترین سریال‌های چند سال اخیر مواجه شویم. این سریال هیجان‌انگیز، دوست‌داشتنی و خیره‌کننده تماشاگرش را در میان حجم عظیمی از خون و خشونت غوطه‌ور می‌کند و به دلیل داستانی که عملاً غیرقابل‌پیش‌بینی به نظر می‌رسد به یکی از بهترین عناوین سال تبدیل‌شده است.

محبوبیت تاریخی این سریال باعث شد که یکی از سرویس‌های ارائه اینترنت در کره جنوبی از نتفلیکس به دلیل ترافیک بیش‌ازحدی که تماشای این سریال ایجاد کرده بود، شکایت کند. همچنین ۳۰ نقدی که از این سریال منتشرشده، میانگین نمره ۹۳ را برای سریال «بازی مرکب» به همراه داشته که به‌خوبی ارزش بالای این سریال در جمع منتقدان را نشان می‌دهد. تماشاگران هم نمره ۸.۳ را برای این سریال در وب‌سایت آی ام دی بی ثبت کرده‌اند که به‌خوبی از محبوبیت این سریال جذاب حکایت می‌کند.

سریال بازی مرکب یک تکرار لازم / داستان تلخ بازنده‌ها در تقابل فقر و غنا

کارگردان اثر: «بازی مرکب» داستان بازنده‌هاست

هوانگ دونگ هیوک، کارگردان سریال «بازی مرکب» می‌گوید: «همه ما در مقطعی از زمان این بازی‌های ساده و کودکانه را انجام داده‌ایم و یکی از سرگرمی‌های محبوب ما در دوران بچگی بازی مرکب بود که در این بازی تیمی، گروه مهاجمان مسیر خود را در یک محوطه به شکل ماهی مرکب باز می‌کنند و از سوی دیگر مدافعان در تلاش برای توقف پیشروی آن‌ها هستند. این بازی ازلحاظ فیزیکی دشوار است و هر موقع آن را بازی می‌کردیم یک نفر مجروح می‌شد، لباس‌هایش پاره می‌شد و گریه می‌کرد؛ بازی مرکب همیشه آخرین بازی روز بود».

مدیر بخش جهانی نتفلیکس: باید هنرمندان محلی آثارشان را روایت کنند

بلا باجاریا، مدیر بخش جهانی نتفلیکس به مجله فورچون گفت: هدف ما همکاری با هنرمندان (خالقان) محلی است تا بتوانند داستان‌هایشان را به اصیل‌ترین شکل ممکن روایت کنند. پس از آنکه چنین کردیم، دریافتیم که ده‌ها مجموعه همچون «لوپین» (Lupin) محصول فرانسه و «سرقت پول» (Money Heist‎) محصول اسپانیا مخاطبانی از سراسر جهان پیدا کرده‌اند. درباره بازی مرکب می‌دانستیم که در کره جنوبی از آن استقبال گسترده‌ای خواهد شد چرا که کارگردان مطرحی با دیدگاهی جسورانه داشت، درام‌های کره‌ای در کل آسیا هم خوب مخاطب به دست می‌آورند.

وی با اشاره به غافلگیری از شدت استقبال مخاطبان آمریکایی می‌گوید: در آمریکا تماشای درام‌های کره‌ای ۲۰۰ درصد افزایش یافته و تماشای سریال‌های غیرانگلیسی‌زبان از سال ۲۰۱۹ حدود ۷۱ درصد بیشتر شده است.

سریال بازی مرکب یک تکرار لازم / داستان تلخ بازنده‌ها در تقابل فقر و غنا

دیدگاه منتقدان درمورد«بازی مرکب» 

 اما در میان مخاطبان داخل کشور و حتی منتقدین سینمایی هم یک نوع از دو قطبی بر سر این سریال وجود دارد برخی آنرا بسیار پسندیده اند و برخی دیگر این سریال را شعاری، سطحی و بی ارزش قلمداد کرده اند.

گاردین اشاره کرده است که بازی مرکب روایتی است از فرآیند فروپاشی کاپیتالیسم در کره جنوبی است. بدهی‌های خانگی در این کشور در سال‌های اخیر به شکلی چشمگیر افزایش یافته و به سطح باورنکردنی بیش از ۱۰۰ درصد درآمد ناخالص داخلی رسیده است؛ رقمی که در هیچ کشور دیگر در آسیا دیده نمی‌شود. این ماجرا را بگذارید کنار کاهش درآمد و افزایش خیره‌کننده بیکاری جوانان تا دریابید اقتصاد کره با چه هیولایی دست به گریبان است.

بر اساس آنچه در «بازی مرکب» به تصویر درآمده، یک بخت نامراد یا افزایش ناگهانی قیمت‌ها و سرمایه‌گذاری نامناسب می‌تواند یک نفر یا یک خانواده را به جایی برساند که فقط برای گذران زندگی و زنده ماندن به وام‌گیرندگان و قسط‌دهندگان حرفه‌ای تبدیل شوند.حالا محبوب شدن این سریال تازه نتفلیکس نشان می‌دهد موضوع بدهکار شدن داستانی جهانشمول است و به گفته کارشناسان، بسیاری از مردم جهان از آن رو به «بازی مرکب» روی خوش نشان داده‌اند که خودشان در این شرایط قرار گرفته‌اند.

از نکات عجیب و جالب توجه تاثیرگذاری یک سریال این است که کفش‌های سراسر سفیدی که شخصیت‌ها در این مجموعه پوشیده اند در همین مدت زمانی که از پخش سریال می گذرد، فروش کفش های سفید برند «VANS» حدود ۷۸۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

پرویز جاهد، منتقد در صفحه اینستاگرامش نوشت: ساخته هوانگ دونگ هیوک که نتفلیکس به تازگی عرضه کرده، از هر نظر جذاب و دیدنی است. ایده ای بکر و درخشان که خوب نوشته و ساخته شده. داستانی تخیلی اما به شدت واقعی که نشان می دهد سرمایه داری چطور دمار از روزگار مردم بدبخت و بیچاره درمی آورد و دیدن آن به شدت توصیه می شود.

اما نیما حسنی نسب، منتقد سینما نوشت: امان از جوگیری عمومی؛ امان از تبلیغات و بازی‌های نتفلیکس؛ امان از شلوغ‌بازی‌های فجازی چی بود این واقعاً؟! همه چیزش سطح‌پایین، سرشار از کلیشه و شعارهای چپیِ از دهان‌افتاده و تاریخ‌گذشته، خوراک تفسیرهای الکی در مذمت پول و تلقی سطحی از مفهوم انسان و حرص و عدالت و حیف از سینما و صنعت سرگرمی درجه‌یک و در اوجِ کره جنوبی که با این سریال شناخته شود. امان از جوگیری، امان از تبلیغات نتفلیکسی.

آرش فهیم منتقد سینما، در رابطه با این بازی اظهار کرد: بسیاری از مخاطب‌های سریال «بازی مرکب» اسیر فضاسازی این سریال در تظاهر به نقد یا انتقاد از سرمایه داری و بی عدالتی و دچار این سوال شده اند که چطور ممکن است در آمریکا و در یک سیستم فیلمسازی (نتفلیکس) که خودشان مظهر سرمایه داری هستند، اثری علیه سرمایه داری تولید شود؟! مگر چاقو دسته خودش را می‌برد؟! اما پاسخ من به این سوالات این است که بازی مرکب نه تنها ضد سرمایه داری نیست بلکه بخشی از راهبرد رسانه‌ای این جریان در این مقطع تاریخی برای فریب افکار عمومی مردم جهان و بازتولید سرمایه است.

وی افزود: گسترش اعتراض به نظام فاسد سرمایه داری، سردمداران این نظام را به سمت تولیداتی برده تا از طریق آن، هم خودشان را تطهیر و عدالت خواه جلوه بدهند، هم نوع دلخواهی از عدالتخواهی را به مردم آموزش بدهند و هم اینکه از این طریق به سود اقتصادی دست یابند.

علیرضا اوحدی، مسول امور فنی دوبله مجموعه «بازی مرکب» در پاسخ به این پرسش که این سریال در چه سطح کیفی قرار دارد و به اندازه سر و صدایی که این روزها در فضای مجازی به راه انداخته، قابلیت تماشا دارد یا خیر؟ توضیح داد: این سریال به خاطر تبلیغاتش خیلی تِرند شده، فیلم و سریال بازها می‌دانند که کره جنوبی صنعت فیلم و سریالش خیلی فراتر از این‌هاست، اما روی این سریال تبلیغ خوبی شده است. نمی‌گویم کار قابل قبولی نیست اما بیشتر جذاب است تا فاخر زیرا، سبک گِیم دارد و یکسری المان‌هایی که سریال ها را جذاب می‌کند را داراست. مانند سریال «خانه کاغذی»(سرقت پول) ساخت کشور اسپانیا که المان‌های جذابیت را داشت؛ برای مثال رنگ داشت و شخصیت‌های متفاوتی داشت که هر کدام قصه خودشان را داشتند. این سبک سریال ساختن الان خوب جواب داده است. نمی توان گفت فاخر اما می‌توانیم بگوییم جذاب است.

به اعتقاد وی «بازی مرکب» چون سبک گیم دارد، جذابیت بصری دارد و مردم تماشا می کنند. سطح خشونتش هم بالاست و خیلی ها علاقه مند هستند. همچنین کاراکترهای مختلف با داستان‌های مختلف دارد که باز برای مردم جذاب است؛ اما، شما از قسمت اول می‌دانید که در قسمت آخر چه اتفاقی قرار است بیفتد.

گفتنی است؛ ساخت سریال «بازی مرکب» بیشتر از ده سال طول کشیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معصومه IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      2 0
      فیلم ترسناکی بود