آمارهای ضد و نقیض واردات و صادرات ایران و عراق/ هر سازمانی آمار و ارقام جداگانه منتشر می‌کند

روابط تجاری ایران و عراق خوب بوده ولی در این زمینه آمارهای ضد و نقیضی از سازمان ها و وزارت خانه اعلام شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ روابط تجاری ایران و عراق سالهاست که تداوم دارد این دو کشور مسلمان و همسایه  که با یکدیگر مشترکات تاریخی، فرهنگی و سیاسی دارند در تجارت و مسائل اقتصادی نیز روابط خوبی با یکدیگر دارند.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، صادرات ایران به این کشور در چهار ماهه ابتدای امسال  با ۴۳ درصد رشد از نظر ارزشی و ۶۹ درصد از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ به ۲ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار معادل ۱۰ میلیون و ۹۴۱ هزار تن رسید.

از سوی دیگر  اخیرا سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد که صادرات ایران به عراق در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۱ درصد رشد داشته و واردات ایران از عراق نیز در این مدت از نظر ارزشی ۴۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص واردات از کشور عراق نیز گفت: در پنج ماهه نخست امسال ۳۱۳ هزار و ۶۱۲ تن کالا به ارزش ۱۷۵ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۶۸۷ دلار نیز از عراق وارد ایران شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۹۷۰ درصد و از لحاظ ارزش ۴۳۰ درصد رشد را به ثبت رسانده است.

این درحالیست که سید حمید حسینی؛ رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز گفت: با توجه به اینکه واردات زیادی از عراق نداریم ولی طی ۵-۴ ماه اخیر با واردات گندم و خوراک دام این میزان به حدود ۴۰ درصد افزایش یافت.

وی افزود: عمده ترین کالایی که از عراق وارد می کنیم، ضایعات آلومینیوم، مس و کاغذ است البته محصول عراق برای صادرات نفت است ولی ما به نفت عراق نیازی نداریم.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: صادرات ما به عراق طی ۶ماه اخیر حدود  ۳میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بدون محاسبه برق بود که این نشان میدهد در مقایسه با سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیون دلار افزایش صادرات داشتیم.

در حالیکه در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۹۶، گمرک ایران با صدور بخش‌نامه‌ای به گمرکات اجرایی کشور ممنوعیت واردات قراضه آهن و ضایعات فلزات از دو کشور عراق و افغانستان را ممنوع کرده بود در این بخش‌نامه تاکید شده بود که ترخیص کالاهای موصوف از مبدا این دو کشور تحت هر شرایطی ممنوع است.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی نیز در آخرین دیدار خود با وزیر کشاورزی عراق گفته بود که میزان زیادی از کالاهای ما به کشور عراق صادر می‌شود که حدود ۲۳ درصد از این کالاها، کالاهای بخش کشاورزی است.

همانطور که مشاهده کردید آمار و ارقام متنوع و متفاوتی در این زمینه ارائه شده است که همگی از مراجع رسمی و معتبر بوده است.

پایان پیام/

کد خبر: 1116339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =