روحیه اشرافی‌گری در دولت روحانی عامل فساد بود / لزوم اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور

یدالله جوانی گفت: برای از بین بردن زمینه‌های فساد باید ساختارهای اقتصادی کشور اصلاح شود تا رانت موجود در اقتصاد نفتی پایان یابد.

یدالله جوانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص دلایل اصلی وجود فسادهای نجومی در دو دولت گذشته اظهار کرد: دلایل عمده وجود مفاسد مالی و اقتصادی در کشور، در ابتدا نقائص موجود در ساختار اقتصادی است چرا که اقتصاد ما وابسته به نفت و دولت است و چنین اقتصادی بسترهای ایجاد فساد را فراهم می‌کند و مورد دیگر ضعف نظارت‌ و برخورد ضعیف با متخلفین است.

بیشتر بخوانید:

مروری بر فساد اقتصادی تیم روحانی (بخش اول) / درس عبرت برای رئیسی

مروری بر فساد اقتصادی تیم روحانی (بخش دوم) / مردم چشم به عدلیه دوخته‌اند

وی در ادامه با اشاره به وجود فساد مالی و اقتصادی گسترده در دولت روحانی عنوان کرد: اساسا وقتی دقت لازم در انتصابات صورت نگیرد و افرادی که به کار گرفته می‌شوند پاکدستی و دلسوزی لازم در نگهداری از بیت‌المال را نداشته باشند و دارای روحیه خدمتگذاری نبوده و در مقابل از یک روحیه اشرفی‌گری، تجمل گرایی و دنیاگرایی برخوردار باشند بالطبع به سمت سوء استفاده از امکانات، تسهیلات و خدمات موجود گرایش پیدا کرده و کم کم وارد وادی فساد می شوند.

جوانی افزود: اگر مسئولان ما دقت لازم را در به کارگیری مدیران نداشته باشند خود نیز در این مفسده‌ها شریک هستند.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: برای ریشه کنی فساد در کشور باید ساختارهای اقتصادی را اصلاح کرده و با یک نظام نظارتی قوی و جدی با هر نوع فسادی برخورد کنیم چرا که عدالت از شعارهای اصلی  نظام جمهوری اسلامی است و برای استقرار عدالت باید با مفاسد به صورت جدی و قاطع مبارزه شود.

جوانی افزود: رهبر معظم انقلاب نقشه راه مبارزه با مفاسد مالی و اقتصادی را 20 سال پیش در فرمان 8 ماده‌ای خود مشخص کردند و مخاطب آن نیز سران سه قوه بودند یعنی هر سه قوه باید هماهنگ با هم یک حرکت جهادی برای ریشه‌کنی فساد داشته باشند و آن فرمان 8 ماده‌ای یعنی در واقع هیچ کسی در جمهوری اسلامی و در کشور ما نباید در یک حاشیه امن قرار گرفته و مشغول فساد مالی و اقتصادی شود چرا که به هر حال این فسادها آسیب‌های جدی بر جامعه وارد می‌کند و مشکلات فراوانی را در پی دارد.

وی ادامه داد: امید است که دولت سیزدهم برای ریشه‌کنی فساد اهتمام جدی‌تری داشته باشد چرا که بستر عمده فسادها در قوه مجریه است و دو قوه قضاییه و مقننه باید برای مقابله با فساد به قوه مجریه کمک کنند.

کارشناس مسائل سیاس در ادامه عنوان کرد: برای ریشه‌کنی فساد نباید صبر کنیم تا به وجود بیاید و سپس با آن مبارزه کنیم اگرچه برخورد جدی با افراد مفسد لازم است.

جوانی همچنین با بیان اینکه اساسا باید در پی از بین بردن زمینه‌های فساد باشیم، گفت: به همین جهت نیازمند اصلاح ساختارهای اقتصادی هستیم تا رانت موجود در اقتصاد نفتی پایان یابد و همچنین باید نظارت دقیقی صورت پذیرد تا اگر مفسده‌ای هم به وجود آید از همان ابتدا با آن برخورد شود نه اینکه سالیان سال از موضوع بگذرد و مافیایی شکل گیرد و خسارت‌های زیادی هم وارد شود و بعد پرونده‌ای چند هزار صفحه‌ای شکل دهیم و ماه‌ها آن را مورد بررسی قرار داده و سپس با متخلفین برخورد کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: ما اساسا باید در برخورد با مفسدین مالی در کشور وارد فصل نوینی شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =