انتقادهای گسترده به انتصاب فامیلی در شهرداری تهران / زاکانی حکم داماد خود را لغو کرد

علیرضا زاکانی در نامه‌ای خطاب به مردم، لغو حکم انتصاب حسین حیدری، دامادش در شهرداری تهران را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، چند روز پیش خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه علیرضا زاکانی شهردار تهران برای حسین حیدری دامادش در شهرداری حکم مشاور در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری صادر کرده است. حیدری فارغ التحصیل کامپیوتر و هوش مصنوعی از دانشگاه شریف است و در بخش خصوصی مشغول به فعالیت است.

با این حال خبر این انتصاب به شدت سر و صدا به پا کرد و برخی از رسانه ها و حتی بعضی علاقه مندان به زاکانی در این باره موضع گیری کرده و گفتند که این انتصاب به صلاح شهردار انقلابی تهران نیست و قرار بود کارهای این چنینی دیگر در شهرداری به اتمام برسد.

واکنش زاکانی به انتصاب دامادش در شهرداری

واکنش ها تا آنجا ادامه یافت که شهردار تهران در توییتی برای شفاف سازی در خصوص این انتصاب عنوان کرد: جهت پاسخگویی خدمت عزیزان: آقای مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهند داشت و صرفا از تجربه و دانش علمی ایشان در حوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهد کرد. این امر غیرقانونی نبوده و این حکم صرفا برای اشراف و نظارت دقیق بنده از طرف ایشان در این پروژه مهم صادر شده است.

چمران: موضوع را پیگیر هستم/گویا براساس نسبت و این چیزها نبوده

فردای روز انتصاب و در حاشیه جلسه علنی شورای شهر برخی خبرنگاران خواستار پاسخگویی رئیس شورای شهر تهران در این باره شدند و چمران تاکید کرد که موضوع را پیگیری می کنم و گویا براساس نسبت و این چیزها نبوده اما سوال می پرسم اما این را هم بگویم که اگر یک نفر از نزدیکان باشد هم می تواند جایگاه داشته باشد به شرط اینکه توان و قابلیت پذیرش انتصابات را داشته باشد.

چمران تاکید کرد: شورا در انتصابات نباید دخالت داشته باشد چرا که شهردار را انتخاب می کند و مسئولیت آن با شهردار است. من در دوره های قبل حتی یک نفر را هم انتخاب نکرده بودم. چرا که مسئولیت با خود شهردار است. نظارت بحث دیگری است اما اینکه در انتصابات بخواهند دخالت کنند خلاف است و نباید دخالت کنند.

صدور بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی با یک تبصره

منتقدین در این زمینه به بخشنامه ممنوعیت به کارگیری نیروی انسانی زاکانی در شهرداری پرداختند این در حالی است که در بخش نامه تبصره‌ای هم ذکر شده بود.

در مهر سال جاری شهردار تهران «بخشنامه ساماندهی فرآیند مدیریت منابع انسانی در شهرداری تهران» را به تمامی واحدها و سازمان‌های تابعه ابلاغ کرد و تاکید بر این داشت که جذب و بکارگیری نیروی انسانی جدید تحت هر عنوان و با هر نوع وضعیت استخدامی اعم از ( تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت، پیمانکاری، شرکتی، مشاوره ای، حق الزحمه ای، ساعتی و پروژه ای و ... حتی انجام خدمت به طور رایگان یا افتخاری ) ممنوع بوده و بر حسب ضرورت هر نوع درخواست می بایست با هماهنگی و اخذ مجوز از سوی حوزه معاونت برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا اقدام شود."

استثنایی در ابلاغیه وجود دارد

علوی عضو شورای شهر تهران در خصوص این انتصاب و حواشی پیش آمده گفت که  زاکانی شهردار تهران چندی پیش ابلاغیه‌ای را صادر کرد که طی آن به هرگونه به کارگیری افراد در شهرداری منع قانونی خواهد داشت، البته ظاهرا استثنایی در این ابلاغیه وجود دارد و آن هم این است که با تشخیص مدیریت منابع انسانی این کار امکان پذیر خواهد بود.

صدا و سیما هم در موضوع صدور حکم مشاور برای داماد شهردار تهران ورود کرد و در بخش های مختلف خبری به این موضوع پرداخت.

رضا کرمی فعال رسانه ای در این باره گفت که صداو سیما در بخش های مختلف به ابعاد این موضوع پرداخت و انتقاداتی داشت.

وی ادامه داد: البته بخشهای خبری عمدتا منصفانه انتقادات را مطرح و پاسخ آنها را هم کارشناسان دادند.

زاکانی حکم انتصاب دامادش را لغو کرد

اما امروز و به دلیل هجم گسترده انتقادات، علیرضا زاکانی در نامه‌ای خطاب به مردم، لغو حکم انتصاب حسین حیدری را اعلام کرد. متن نامه شهردار تهران بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در برنامه‌ای که به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کردم، هوشمندسازی کامل مدیریت شهری آنچنان اهمیت داشت که این حوزه را از ابتدا شخصا به عهده گرفتم. یکپارچه‌سازی و دسترسی به داده‌ها و اطلاعات حساس محرمانه نیازمند ایجاد تمرکز مسئولیت در فردی متخصص و کاملا مورد اعتماد و دارای فهم مشترک در کنار اینجانب بود. آنچنان که این مسئله حتی از برخی مناصب حساس و نظارتی سپرده شده به نزدیکترین بستگان مسئولان طراز اول که در ادوار گذشته توصیه و تایید شده بود هم برایم مهم‌تر و حیاتی‌تر بود.

برای رسمیت بخشیدن و رعایت شفافیت حکم رسمی صادر کردم و برای پرهیز از مضرات احتمالی به دفتر خود دستور دادم هیچگونه اثر استخدامی، مالی و حق امضا بر آن مترتب نباشد. اما این انتصاب به دلیل نسبت فامیلی، موجب شکل‌گیری ابهام و گلایه در برخی دلسوزان انقلاب و دلخوری مردم عزیزتر از جانم شد. مردمی که از ابتدای انقلاب همواره خود را در سنگر جانفشانی و فداکاری برای آنها دیده‌ام.

می‌خواهم برای مردم نوکری کنم و شهر با رای و نظر مردم اداره شود. با احترام به نظر این ولی‌نعمتان انقلاب حکم صادره برای آقای حیدری را ملغی می‌کنم.

علیرضا زاکانی شهردار تهران

انتهای پیام/

کد خبر: 1116516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =