ترکیه، آمریکا را به خرید جنگنده از روسیه تهدید کرد

وزیر امور خارجه ترکیه گفت اگر آمریکا از تحویل جنگنده‌های خریداری شده توسط آنکارا خودداری کند، کشورش گزینه خریدن جنگنده‌های پیشرفته روسی را در نظر می‌گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه گفت، در صورتی که آمریکایی‌ها جنگنده‌های اف-۳۵ که آنکارا سفارش داده تحویل ندهند، ممکن است کشورش به خرید جنگنده‌های پیشرفته روسیه روی آورد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، چاوش‌اوغلو در مصاحبه با «سی‌اِن‌اِن ترک» گفت:‌ «اگر ایالات متحده نخواهد مسئله اف‌-۳۵ را حل کند یا کنگره بخواهد مانع‌تراشی کند، ترکیه گزینه‌های دیگر از جمله خرید سوخو-۳۵ یا سوخو-۵۷ را در نظر خواهد گرفت».

پیش از این، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که مناقشه آنکارا و واشنگتن بر سر جنگنده‌های اف-۳۵ از اولویت‌های دستورکار مذاکرات آتی او با «جو بایدن» همتای آمریکایی در گلاسکو اسکاتلند خواهد بود.

اردوغان همچنین اواخر ماه گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران هنگام بازگشت از نیجریه گفت: «ما مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار خود را به هر طریقی دریافت می‌کنیم».

 «اسمائیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه نیز پبش‌تر گفته بود، اگر آمریکا از فروش جنگنده اف-۱۶ به این کشور امتناع کند، آنکارا خرید جنگنده روسی سوخو را در نظر خواهد گرفت.

مناقشه بین آمریکا و ترکیه که منجر به حذف آنکارا از برنامه اف-۳۵ شد، بعد از تصمیم دولت ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه آغاز شد. در پاسخ، واشنگتن فروش جت‌های اف-۳۵ به ترکیه را به دلیل ادعای افشای اسرار نظامی به روسیه لغو کرد. با این حال ترکیه تاکید کرد که پدافند هوایی روسیه هیچ تهدیدی برای امنیت آمریکا یا ناتو ندارد.

روسیه و ترکیه در دسامبر ۲۰۱۷ قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار برای تحویل چهار باتری اس-۴۰۰ امضا کردند. تحویل تمام اجزای سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس-۴۰۰ به ترکیه در سال گذشته تکمیل شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1116602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =