لاکچری بازی‌های جوانان انقلابی/ سبک زندگی لوکس یک‌ انتخاب یا اجبار؟

یک آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی معتقد است جوانان انقلابی برای پذیرش در بین گروه همسالان خود مجبورند از سبک زندگی‌های لوکس و امروزی پیروی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزای ایسکانیوز، فضای مجازی این روزها حقیقی‌تر از جهان واقعی به نظر می‌رسد. چرا که آدم‌ها بیشتر وقت و زمان خود را در این فضا می‌گذرانند و در بسیاری موارد، فرهنگ غالب در این فضا، الگوهای رفتاری و سبک زندگی افراد را شکل می‌دهد.  

پدیده‌ای که اخیرا در فضای مجازی دیده می‌شود این است که جوانان مدعی آرمانگرایی و دفاع از ارزش‌های انقلابی، در سبک زندگی مشابه سایر ساکنان فضای مجازی به نمایش زندگی لوکس و مرفه خود می‌پردازند. با وجود این که به نظر می‌رسد این موضوع نشان‌دهنده تناقضی در افکار و رفتار این قشر است؛ اما کارشناسان معتقدند جوانان برای پذیرش در بین گروه همسالان خود مجبورند همرنگ جماعت شوند.   

مجید ابهری در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که سبک زندگی یکی از فرایندهای نوینی است که در اواخر قرن بیستم از سوی جیمز کلمن (James Coleman) و پیر بوردیو (Pierre Bourdieu) در علوم انسانی مطرح شده است، اظهار کرد: سبک زندگی، مجموعه رفتارهای یک فرد در رابطه با ظاهر، پوشش، پیرایش و آرایش و روابط فردی و اجتماعی است.

آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی با اشاره به این که تا پیش از طرح سبک زندگی، همه انسان‌ها سبک خاصی در زندگی داشتند که برگرفته از تربیت اجتماعی و تربیت خانواده بوده است، افزود: باورهای عقیدتی جایگاه ویژه‌ای در شکل‌گیری یا اصلاح سبک زندگی دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، امروز شاهد گسترش نوع ویژه‌ای از سبک زندگی هستیم که سبک لاکچری خوانده می‌شود.

ابهری با تصریح بر این که این روش زندگی تا سال‌های قبل تنها در میان اقشار خاص وجود داشت، گفت: اما امروز در میان نوجوانان و جوانان دارای باورهای ارزشی هم مطرح است. چرا که انتخاب نوع خودرو، لباس و ظواهر مطابق با نگاه‌های اطرافیان و اعضای جامعه، تبیین می‌شود.

رفتارشناس اجتماعی با بیان این که فرد اگر بخواهد با سبک زندگی و روش پدران خود به زندگی ادامه دهد، چه بسا مورد تمسخر و انتقاد دوستان و همسالان خود قرار می‌گیرد، یادآور شد: بنابراین در تعیین سبک زندگی و انتخاب روش خاص آن، نوجوانان و جوانان به شرایط اجتماعی هم اهمیت داده و به اجبار برای همرنگ شدن با همسالان، روش‌های معمول و متداول را انتخاب کرده و با آن‌ها زندگی می‌کنند.

وی تاکید کرد: دیگر امروز نمی‌توان به خاطر داشتن باورهای ارزشی، جوانان را از سبک و روش زندگی خاص منع کرد. چرا که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در هر لحظه و ساعت، مبلّغ مد و شرایط زیستی روز هستند.

ابهری با اشاره به این که آرمانگرایی جوانان و سبک زندگی لاکچری تناقضی ندارد، افزود: جوانان برای این که به دلیل سبک زندگی خود در بین همسالان‌شان مورد تمسخر قرار نگیرند، مجبورند شبیه آن‌ها شوند. در حالی که اگر شبیه پدرانشان باشند، مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند.  

رفتارشناس اجتماعی در پایان با تصریح بر این که ممکن است جوانان قلبا به این سبک زندگی راضی نباشند، اظهار کرد: اما این نوجوانان و جوانان برای دست یافتن به پذیرش اجتماعی، اجبار به اجرای بعضی از آداب و روسوم دارند تا در طبقات اجتماعی مورد نظر خود پذیرفته شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =