چرا آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه شد؟ / بی‌توجهی به معیشت معلمان دلیل عقب ماندگی نظام آموزشی

امروز یکی از مهم‌ترین مسائل در آموزش و پرورش، تامین منابع نیروی انسانی است که به یکی از اساسی‌ترین مشکلات و چالش‌های پیش روی این وزارت‌خانه در دولت جدید، تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، امروز یکی از مهم‌ترین مسائل در آموزش و پرورش، تامین منابع نیروی انسانی است که به یکی از اساسی‌ترین مشکلات و چالش‌های پیش روی این وزارت‌خانه در دولت جدید، تبدیل شده است. تامین نیروی انسانی شامل جذب، آماده سازی، حفظ، نگهداشت و ارتقای دانش و مهارت معلمان می‌شود اما آنچه امروز شاهد آن هستیم نابسامانی و کمبود نیروی انسانی است. به همین جهت گفت‌وگویی داشتیم با یکی از کارشناسان این حوزه تا به تحلیل دلایل این اتفاق بپردازیم که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

تغییر بنیادین در آموزش و پرورش قربانی شاخص محور نبودن سند تحول

ناصر کوهستانی؛ معاون نظارت و هماهنگی امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش و کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز موضوع نیروی انسانی در آموزش و پرورش را کلاف سردرگمی خواندکه سال‌هاست آموزش و پرورش را دچار چالش کرده است. او در این باره توضیح داد: مشکل کمبود نیروی انسانی در قالب کلاس‌های خالی از معلم با تراکم بالا خود را نمایان کرده است. وزارت آموزش و پرورش در عصر حاضر بر اساس بی‌تدبیری و بی‌برنامگی، بحرانی‌ترین روزگار خود را سپری می‌کند چرا که سالیانه کمتر از ۵۰ هزار نفر معلم جذب می‌کند و در مقابل هم و بیش از ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته دارد و این عدد تا سال ۱۴۰۵ به بیش از ۶۰۰ هزار نفر بازنشسته می‌رسد.

او ادامه داد: اگر نیم نگاهی به تحلیل صد سال تاریخچه استخدام معلمان بیاندازیم، متوجه می‌شویم که تامین نیروی انسانی و تربیت معلمان سابقه‌ای طولانی دارد و اگر به گذشته نگاه کنیم از سال ۱۲۹۷ تا به امروز در راستای تغییر نظام آموزش و پرورش به سبک جدید، جذب نیروی انسانی از طریق تاسیس دارالمعلمین در سال ۱۲۹۷ آغاز و در ادامه با تاسیس دانشسراهای مقدماتی و عالی در سال ۱۳۱۲ تا پیش از انقلاب ادامه پیدا کرد و در سال ۱۳۵۸ با بازنگری در دانشسراها، دانشگاه و مراکز تربیت معلم راه اندازی شدند و در نیمه دهه هشتاد از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ با محدودیت و توقف موقت مواجه شد و در سال ۱۳۹۱  با تاسیس دانشگاه فرهنگیان وارد فاز جدیدی در جذب و استخدام معلمان در آموزش و پرورش شدیم که در آغاز با شیب ملایم تعداد کمی دانشجو جذب می‌کرد.

کوهستانی توضیح داد: در ۱۵ سال گذشته جذب نیرو با تامین نیروی انسانی از طریق دوره چهارساله دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی که سالیانه ۲۰ هزار نیرو جذب می‌کنند، انجام می‌شود و یکی دیگر از روش‌های جذب هم می‌توان به جذب از طریق ماده ۲۸ و گذراندن دوره‌های مهارتی یک ساله با  اختصاص ساعات حق التدریس و خرید خدمات آموزش، طرح تمام وقت کردن معلمان در یکی دو سال اخیر، تمدید خدمات نیروهای بازنشسته، جذب سرباز معلم‌ها، به کارگیری آموزش‌یاران  نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستان که با فشار مجلس و تحصن و اعتراض نیروها استخدام شده‌اند، اشاره کرد که در یک نگاه این شیوه‌ها باعث شد تا با افت و کاهش کیفیت نیروی انسانی مواجه شویم .

سهم ناچیز آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی

ناصر کوهستانی کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه  این وضعیت و آشفتگی حاصل این است که آموزش و پرورش به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور بوده اما در طول سال‌های گذشته سهم ناچیزی از تولید ناخالص ملی داشته است و امروز به عنوان یک اولویت نیست، بیان کرد: به باور متخصصان و کارشناسان، نیروی انسانی محور توسعه پایدار جامعه است که در سال‌های اخیر با بی‌مهری بسیاری مواجه شده و نتیجه آن وضعیت بحرانی امروز است و تنها راه درمان هم بازنگری در جذب و نگهداشت معلمان است؛ پیشنهاد می‌کنیم دولت با یک کار کارشناسی شده به تاسیس مجدد تربیت معلم با ساختار و وظایف جدید بپردازد کماینکه امروز حتی دانشگاه فرهنگیان نیز آنچنان که باید و شاید به رسالت تربیت نیرو به عنوان معلم نمی‌پردازد و در حقیقت دانشگاه فرهنگیان هم به سبک و سیاق مراکز معلم به دنبال تربیت نیروی انسانی نیست .

معاون نظارت و هماهنگی امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت که بی‌توجهی به معیشت معلمان و نقش آنان در تحول آموزش و پرورش یکی از عمده‌ترین دلایل عقب ماندگی نظام آموزشی کشور است . او در این خصوص توضیح داد: مادامی که سه چالش اساسی پایین بودن حقوق و مزایای شغلی، سطح دانش و مهارت حرفه‌ای معلمان و جایگاه و مقام وجود دارد، نمی ‌توانیم انتظار رشد و توسعه در آموزش و پرورش را داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =