حملات ترکیه به شمال سوریه ناشی از جاه‌طلبی اردوغان است / در صورت افزایش حملات واکنش سوریه قطعی خواهد بود

حسین رویوران معتقد است، سکوت دولت سوریه در مقابل اظهارات خصمانه مقامات ترکیه به معنای دست روی دست گذاشتن آنها نیست و قطعا در صورت هرگونه حمله از سوی ترکیه با واکنش جدی این کشور و هم‌پیمانان –از ایران گرفته تا روسیه- مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در روزهای اخیر اظهارات تنش‌برانگیز دولتمردان ترکیه مبنی بر احتمال تشدید حملات این کشور به شمال سوریه افزایش یافته و چند مورد حمله توپخانه‌ای نیز رخ داده است. وزیر امور خارجه ترکیه در همین راستا مدعی شده که این حملات با هدف مقابله با اقدامات کردهای شمال سوریه انجام شده است. بر اساس گزارشات جدید، ارتش ترکیه خود را برای حملات شدیدتر نیز آماده کرده است. به منظور بررسی انگیزه ترکیه از اقدام مذکور و احتمال افزایش تنش در شمال سوریه، گفتکویی با دکتر «حسین رویوران» –کارشناس ارشد مسائل منطقه- انجام شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص انگیزه ترکیه از حمله به شمال سوریه اظهار کرد: اقدامات ترکیه با مجموعه‌ای از عوامل ارتباط دارد که یکی از آنها جاه‌طلبی نئوعثمانی ترکیه است که در شخص آقای اردوغان و حزب عدالت و توسعه نمود دارد. این رفتار موجب شده که ترکیه با پیشروی نظامی سیاست‌های خود را دنبال کند که نمونه‌های دیگر آن را می‌توان در یونان، قبرس، قفقاز و آسیای مرکزی مشاهده کرد. به اعتقاد دکتر رویوران، این اقدامات با هدف تلاش برای کسب نفوذ بیشتر در مناطق ذکر شده توسط ترکیه انجام می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به افزایش مشکلات داخلی ترکیه بیان کرد: آقای اردوغان تلاش می‌کند از این طریق توجه مردم ترکیه را به مسائل دیگر معطوف کند. ایشان افزود: مشکلات اقتصادی ترکیه افزایش پیدا کرده، بدهی این کشور به 400 میلیلارد دلار رسیده، ارزش پول ملی ترکیه کاهش چشمگیری یافته که موجب افزایش فشار به مردم این کشور شده و اعتراضاتی نیز به دنبال داشته است. لذا دولت ترکیه تلاش می‌کند ذهن مردم را از مسائل داخلی به مسائل خارجی منحرف کند.

وی با بیان اینکه خود آمریکا نیز بخش‌هایی از سوریه را اشغال کرده و در کنار چاه‌های نفت حضور دارد، احتمال واکنش آمریکا به اقدامات ترکیه را منتفی دانست. رویوران با اشاره به اینکه «خود آمریکا شریک درد است» اظهار کرد که نهایت واکنشی که ممکن است آمریکا در این خصوص نشان دهد، محکوم کردن نقض حریم یا حاکمیت دولت سوریه است. اما در مقابل، با توجه به اینکه روسیه هم‌پیمان دولت سوریه است، نمی‌تواند وضعیت موجود در شمال سوریه را بپذیرد و حتی احتمال وجود دارد که به مواضع نیروهای ترکیه حمله هوایی انجام دهد.

از نظر این کارشناس مسائل منطقه، از آنجایی که یک پیمان امنیتی بین دو کشور روسیه و سوریه منعقد شده است، هر گونه پیشروی ترکیه را مغایر با خواست روسیه دانست و واکنش روسیه در این ارتباط حتمی است و با همکاری دولت سوریه و همپیمانانش با اقدامات ترکیه مقابله خواهد کرد. به گفته دکتر رویوران، سکوت دولت سوریه در مقابل اظهارات خصمانه مقامات ترکیه به معنای دست روی دست گذاشتن آنها نیست و قطعا در صورت هرگونه حمله از سوی ترکیه با واکنش جدی این کشور و هم‌پیمانان –از ایران گرفته تا روسیه- مواجه خواهد شد. وی افزود: دولت سوریه همواره اعلام کرده که حضور ترکیه در خاک این کشور اشغالگرانه بوده و تحت هیچ شرایطی قابل توجیه و پذیرش نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =