سبک زندگی را تکنولوژی تعیین می‌کند نه شعارهای آرمانگرایانه

یک جامعه‌شناس معتقد است افرادی که صرفا شعارهای انقلابی و آرمانگرایانه می‌دهند، تنها ظاهرشان مذهبی است؛ اما در سبک زندگی تابع تکنولوژی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، فضای مجازی این روزها سراسر زندگی ما را تسخیر کرده است، تا جایی که حتی جوانانی که آرمان‌های انقلابی دارند هم در سبک زندگی، از همان الگوهای لوکس و رفاه‌زده پیروی می‌کنند. کارشناسان معتقدند فناوری، ارزش و هنجار می‌آورد و گریزی از آن نیست.   

امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان این که شیوه زندگی امروزی از اقتضائات فناوری و تکنولوژی است، افزود: پژوهش‌های جامعه‌شناسان نشان می‌دهد که ابزار و تکنولوژی، اصلی‌ترین عاملی است که انسان‌ها را به جایگاه امروزی خود رسانده است. منظور از ابزار، همه اختراعات بشر در طول سال‌های زندگی وی بر روی زمین است، از ابداع آتش گرفته تا چرخ.

این جامعه‌شناس با اشاره به این که مقام معظم رهبری هم در سال ۹۷ به این موضوع اشاره کرده‌اند، اظهار کرد: فرمایش مقام معظم رهبری براساس یک تئوری علمی است که معتقد است فناوری، فرهنگ و سبک زندگی می‌آورد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از وقتی نخستین دوچرخه یا ماشین وارد ایران شد، زندگی تغییر کرد. یخچال برای انسان‌ها نقش معلم را بازی می‌کند. من معتقدم امروز اشیا، سرور انسان‌ها هستند. یعنی ماشین‌های گران قیمت بر انسان حکومت می‌کند.

قرایی با تصریح بر این که مکتب تکنوکراسی از حکومت تکنیک سخن می‌گوید، گفت: به همین دلیل، آنچه زندگی یک جوان مذهبی را شکل می‌دهد، تکنولوژی است و آن‌هایی که صرفا شعارهای آرمانگرایانه می‌دهند، تنها ظاهرشان مذهبی است؛ اما در سبک زندگی تابع تکنولوژی هستند.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: رهبر انقلاب دقیق اشاره کردند که فناوری اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی می‌آورد. آن‌هایی که ادعای آرمان‌گرایی صرف دارند، بر اساس فرمایش رهبری و تئوری تکنوکراسی، دروغ می‌گویند.

وی با بیان این که لوئیس هنری مورگان بزرگترین مردم‌شناس دنیا ۲۰ سال در مورد این موضوع در دنیا کار کرد، گفت: فرهنگ یعنی ارزش و هنجار. وقتی فناوری سبک زندگی و فرهنگ را تغییر می‌دهد، تکنولوژی و تکنوکراسی، ارزش‌ها را تعیین می‌کند.

قرایی با اشاره به این که تکنولوژی معلم انسان‌هاست، اظهار کرد: واقعیت این است که تکنیک تعیین می‌کند و انسان‌ها چاره‌ای ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =